مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

اهمیت وفاق در فرهنگ سیاسی اصلاح‌طلبان

  • کد خبر: ۳۴۷۰
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰
اهمیت وفاق در فرهنگ سیاسی اصلاح‌طلبان
اظهارات حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا، رئیس هیئت‌مؤسس حزب «جمهوریت ایران اسلامی» در مشهد

سارا رنگیان - حزب جمهوریت ایران اسلامی عنوان حزب تازه‌تأسیسی است که طبق اعلام رئیس هیئت‌مؤسس آن، دوم مرداد امسال مجوز فعالیت دریافت کرده است. حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا که از اعضای هیئت‌مؤسس حزب اعتماد ملی بود، روز گذشته در کسوت ریاست هیئت‌مؤسس حزب جمهوریت ایران اسلامی با اشاره به انتخابات پیش رو و با بیان اینکه مسئله وفاق در فرهنگ سیاسی اصلاح‌طلبان امری مهم است، تأکید کرد: در جریان اصلاحات اعتقاد داریم که با پذیرش تفاوت‌ها باید درباره مشترکات وفاق داشته باشیم.
او تصریح کرد: معتقدم باید در هر شرایطی کارها را به احزاب بسپاریم و هر روز گام بلندی به سمت و سوی نظام حزبی برداریم و شخصیت‌های حقیقی هم در این راستا باید از احزاب حمایت کنند.
منتجب‌نیا با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: اگر ملاک در انتخابات شایسته‌سالاری و انتخاب اصلح باشد و اگر هیئت‌های اجرایی و نظارت فقط قانون را مدنظر قرار دهند و موارد دیگر بر تصمیم‌گیری و قضاوت آن‌ها تأثیرگذار نباشد، همه مشکلات در حوزه انتخابات حل می‌شود.
او در ادامه تأکید کرد: اگر بعضی از اشتباهات گذشته در تأیید صلاحیت‌ها تکرار نشود، مردم و احزاب می‌توانند بهترین انتخاب را در انتخابات پیش رو داشته باشند. در این راستا یکی از نگرانی‌های مردم همین است که می‌گویند چه میزان اطمینان برای برخورد قانونی با گزینه‌های مد نظر آن‌ها وجود دارد؟
منتجب‌نیا با بیان اینکه ما این نگرانی‌ها را بارها تذکر داده‌ایم، ادامه داد: از مسئولان نظام خواستیم تا در این شرایط که کشور به‌شدت نیازمند انسجام و وحدت ملی است، با تأمل بیشتر برخورد کنند و حتی یک نفر هم در میان نامزدها به ناحق رد صلاحیت نشود.
نحوه برخورد با احزاب یک‌شبه از دیگر سؤالاتی بود که در این جلسه مطرح شد و منتجب‌نیا هم در پاسخ به آن گفت: مسئله تحزب هنوز در کشور ما جا نیفتاده است که دلیل آن هم در نخستین مرحله به مسئولان بازمی‌گردد؛ چرا که بعضی از آن‌ها قلبا به وجود احزاب قدرتمند راضی نیستند.
او با بیان اینکه بخش زیادی از مشکل جا نیفتادن تحزب در کشور به احزاب بازمی‌گردد، افزود: تشکیل حزب صرفا به معنی دریافت مجوز فعالیت نیست، بلکه لازم است که طبق قانون جدید تحزب هر حزب علاوه بر برگزاری کنگره، اقدامات دیگری هم داشته باشد.
منتجب‌نیا گفت: بزرگ‌ترین ضربه‌ای که احزاب در افکار عمومی خوردند، این است که مردم به چشم ستاد انتخاباتی به آن‌ها نگاه می‌کنند.
او با تأکید بر اینکه یکی از وظایف مهم احزاب شرکت در انتخابات است، افزود: با این حال انتخابات فلسفه وجودی احزاب نیست و آن‌ها باید خود را از این نگاه منفی مبرا کنند.
منتجب‌نیا درباره حضور مردم در انتخابات پیش رو گفت: همه مردم با مشکلات کنونی دست به گریبان هستند و نارضایتی گسترش پیدا کرده است. در این راستا دولت، مجلس و قوه قضائیه باید به این مسئله توجه داشته باشند که اگر مردم از نظام و مدیران ناراضی شوند، مدیریت کشور دچار تزلزل می‌شود.


مردم صرف تذکر و فتوای مذهبی پای صندوق‌های رأی نمی‌آیند
او با بیان اینکه همه باید در راستای ایجاد علاقه و نشاط و امید در مردم تلاش کنند، گفت: مردم به صرف تذکر، راهنمایی و بخش‌نامه و حتی فتوای مذهبی پای صندوق حضور نمی‌یابند و این موارد بر گروه کوچکی تأثیرگذار است.
منتجب‌نیا اعتماد، امید و معیشت مردم را از مسائل مهم امروز دانست و افزود: دولت روحانی اقدامات زیادی داشته که نادیده گرفتن آن‌ها کتمان حقیقت و ناسپاسی است؛ با این حال دولت نتوانسته مسائل اقتصادی را به‌خوبی مدیریت کند.
طبق اعلام او، همه مشکلات اقتصادی فقط به تحریم‌ها بازنمی‌گردد، بلکه بخش زیادی از آن به مدیران و ستاد اقتصادی دولت و مجلس بر‌می‌گردد.


باوجود دولت‌های در سایه، اختیار دولت فقط 30درصد است
منتجب‌نیا در ادامه با بیان اینکه دولت‌های غیررسمی و در سایه‌ای هم در کشور وجود دارند که علاوه بر انتقاد، مشکل هم ایجاد می‌کنند، گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که امروز اختیارات دولت جمهوری اسلامی در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی حداکثر 30درصد است. با این حال دولت باید 100درصد پرسش‌ها را پاسخ دهد. او با اشاره به اینکه نهادها و گروه‌های اثرگذار یا اخلال ایجاد می‌کنند یا سیاست‌های موازی با دولت دارند، افزود: این گروه‌ها با دولت و مجلس هماهنگ نیستند. این در حالی است که ما امروز نیازمند یک دولت هستیم؛ چرا که دولت در دولت به معنی هرج و مرج است.
منتجب‌نیا افزود: در این راستا پیشنهاد می‌کنم افرادی که در شرایط کنونی به دنبال استفاده از مشکلات هستند، منافع شخصی و گروهی خود را به مصالح کشور ترجیح ندهند.
او در ادامه با بیان اینکه نگرانی‌های مردم انکارشدنی نیست، گفت: مردم سال‌هاست که از اصول‌گراها دل بریده‌ و مأیوس شده‌اند. در این راستا به دوستان اصول‌گرا می‌گویم که این خواب‌های آشفته را نبینند؛ اینکه خیال و توهم این را داشته باشند تا اصلاح‌طلبان میدان را به آن‌ها بسپارند.
منتجب‌نیا با تأکید بر اینکه دوران حاکمیت اصول‌گراها بر کشور پایان یافته است، افزود: مردم میل و رغبتی به اصول‌گرایان ندارند.
او در ادامه گفت: من درباره عملکرد اصلاح‌طلبان هم گلایه دارم؛ چرا که آن‌ها باید خدمات ارزشمندتر و بیشتری را در قالب مسئولیت‌هایی که به آن‌ها سپرده می‌شود،ارائه دهند.
منتجب‌نیا درباره حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی افزود: اگر در سال92 اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت نمی‌کردند و رقیبشان رأی می‌آورد، کشور به پرتگاهی وارد می‌شد که به‌سادگی نمی‌توانستیم آن را نجات دهیم.
او در ادامه گفت: در سال96 هم جریان به این ترتیب بود که ما را در مضیقه کامل قرار دادند؛ چرا که در سال92 در اقدامی تاریخی و غیرمنتظره شاهد بودیم که دومین شخصیت انقلاب، مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، را رد صلاحیت کردند. شخصیت‌های بزرگ اصلاح‌طلب را هم که از قبل محروم کرده بودند.
منتجب‌نیا با بیان اینکه حمایت از روحانی را در کنار انتقاد پذیرفتیم، افزود: ما برای نجات کشور و نظام از مخاطرات، از روحانی حمایت کردیم و معتقدیم که او کشور را در سال92 از خطرات جدی حفظ کرد.
طبق اعلام او، حزب جمهوریت ایران اسلامی پس از طی مراحل قانونی، دوم مرداد امسال توانست در جلسه‌ای موافقت اعضای کمیسیون ماده10 قانون احزاب را برای آغاز فعالیت و برگزاری مجمع عمومی دریافت کند و حالا قرار است تا مجمع عمومی حزب جمهوریت ایران اسلامی در نیمه دوم مهرماه برگزار شود.
منتجب‌نیا در پاسخ به این سؤال که چرا حزب جمهوریت فعالیت خود را دیر آغاز کرده است، گفت: عرصه را برای فعالیت حزبی در اعتماد ملی نامناسب دیدم و باتوجه به اشکال‌های قانونی فراوان در این حزب حاضر به همکاری نشدم و با همراهی دوستان در سراسر کشور خواستم که حزب جدیدی تشکیل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->