۱۷ مصدوم در حادثه آتش‌سوزی مجتمع تجاری درگهان (۱۳ تیر ۱۴۰۴) هشدار رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران: آثار روانی و اجتماعی جنگ نیازمند توجه و سیاست‌گذاری فوری است ۲۵ استان با تنش آبی مواجه هستند استاد دانشگاه فردوسی مشهد: سران صهیونیستی و آمریکایی شمر و یزید زمان ما هستند تمدید مهلت ثبت اعتراض آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم ویدئو | ازسرگیری پروازها در فرودگاه‌های اصفهان و تبریز ۱۱ کشته در حادثه ریزش ساختمانی در پاکستان نخستین پرواز خارجی در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست (۱۳ تیر ۱۴۰۴) ۲۵ سال حبس در انتظار ارسال کنندگان فیلم و تصویر به شبکه‌های معاند فعالیت فرودگاه‌های کشور به حالت عادی بازگشت (پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۴) تمدید لغو پرواز‌های داخلی و خارجی در شمال، جنوب و غرب کشور تا جمعه (۱۳ تیر ۱۴۰۴) ویدیو | آتش سوزی مهیب ترکیه به اطراف شهر توریستی آنتالیا رسید زمان برگزاری آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌ها مشخص شد آخرین زمان‌بندی ثبت‌نام دانش‌آموزان و آزمون‌های سمپاد و نمونه اعلام شد ویدئویی از انفجار ۲۵ خردادماه ۱۴۰۴ در اثر موشک اسرائیل به منطقه تجریش تهران پرواز‌های فوق‌العاده «هما» از مشهد به مقاصد بین‌المللی و داخلی درباره حادثه هواپیمای ایرانی که سال ۱۳۶۷ مسافرانش با حمله موشکی آمریکا شهید شدند | کودک‌کشی بر فراز آسمان وزیر آموزش و پرورش: کتاب‌های درسی در حال توزیع است این شکل از ناشتایی، شما را لاغر می‌کند آسیب به ۳۶ مدرسه در جنگ ۱۲روزه توسط رژیم صهیونیستی تأمین‌اجتماعی معوقات فروردین ماه ۱۴۰۴ بازنشستگان را چه زمانی پرداخت می‌کند؟ داروخانه‌ها ملزم به ارائه خدمات حتی در روز‌های تعطیل شدند توصیه‌هایی برای جبران بدخوابی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۴) | تداوم گرما تا یکشنبه هفته آینده رئیس سازمان بهزیستی کشور در مشهد: امسال در استان خراسان رضوی پشت‌نوبتی مستمری‌بگیر نخواهیم داشت «شیر» بهترین جایگزین آب در گرمای تابستان آخرین فرصت ثبت‌نام مسکن فرهنگیان، دوشنبه (۱۶ تیر ۱۴۰۴) است اعلام زمان برگزاری آزمون عملی و تشریحی کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۴ اطلاعیه ثبت‌نام مسکن فرهنگیان شاغل و بازنشستگان منتشر شد (۱۲ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

چراغ قرمز، اهرمی برای مدیریت ترافیک

  • کد خبر: ۳۴۸۳۱
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
چراغ قرمز، اهرمی برای مدیریت ترافیک
نقش برجسته چراغ‌های راهنمایی رانندگی در مدیریت جریان ترافیک فشرده در تقاطع‌ها انکارناپذیر است.
عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ بعضی از اتفاقات و جریانات پیرامون زندگی ما این روز‌ها آن قدر ساده و بدیهی به نظر می‌رسند که نقش و اهمیت آن‌ها را فراموش می‌کنیم. چراغ‌های راهنمایی و رانندگی یکی از این موارد در زندگی شهری هستند. سبز، زرد و قرمز برای شهروندان دنیای معاصر تنها ۳ رنگ عادی نیستند. برای شهروندان ابرشهر‌هایی مثل نیویورک و توکیو یا روستا‌ها و مناطق کوچک تری در آفریقا یا آسیای پهناور ۳ رنگ چراغ‌های راهنمایی به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده اند. البته همیشه این طور نبوده است. حتی این روز‌ها در جهان هوشمند و یکپارچه نیز وجود این چراغ‌ها در مراکز شهری مورد سؤال قرار گرفته است، اما نقش برجسته آن‌ها در مدیریت جریان ترافیک فشرده در تقاطع‌ها انکارناپذیر است.

۱/۵قرن با چراغ راهنمایی و رانندگی

۱۰ دسامبر ۱۸۶۸، برابر با ۲۰ آذر ۱۲۴۷ خورشیدی، به عنوان تاریخ رسمی تولد نخستین چراغ راهنمایی و رانندگی جهان ثبت شده است. چراغ اول در لندن و در میدانی به نام میدان پارلمان روشن شد. سیستم تازه متولدشده از ۲ علامت سیار متصل به بازو‌های محوری تشکیل شده بود که با یک اهرم دست کاری می‌شدند، سیستمی که پیش از آن برای علائم هشداری در مسیر راه آهن استفاده شده بود. اما این چراغ عمری چندان طولانی نداشت و کمتر از ۲ ماه پس از راه اندازی، بر اثر انفجار سیستم روشنایی آن، به عمر خود و افسر پلیسی که با آن کار می‌کرد پایان داد.
 
جهان و تقاطع‌های آن باید ۴۶ سال دیگر صبر می‌کردند تا با گسترش استفاده از الکتریسته به عنوان منبع جدید انرژی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، شاهد نصب نخستین چراغ‌های دورنگ در کلیولند ایالات متحده باشند. در دهه ۲۰ میلادی، حوالی ۱۳۰۵ خورشیدی، دیترویت و نیویورک به چراغ‌های قبلی علاوه بر سبز و قرمز، رنگ زرد را نیز اضافه کردند. به عبارت دقیق تر، آنچه امروز به عنوان چراغ‌های مرسوم فرماندهی تقاطع‌های می‌شناسیم، دارای ریشه‌ای آمریکایی هستند. پس از ایالات متحده و به تدریج در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ میلادی، پاریس، برلین، میلان، رم و خود لندن به عنوان مبدع اولین چراغ، نخستین شهر‌های اروپایی‌ای بودند که چراغ‌های جدید را روشن کردند.
 
در آسیا نیز شهر توکیو، پایتخت ژاپن، در سال ۱۹۳۱ برابر با ۱۳۱۰ خورشیدی نخستین چراغ کنترل تقاطع‌ها را فعال کرد. کنترل ترافیک خودرو‌ها آن قدر با اهمیت جلوه می‌کرد که ۳۳ سال پس از راه اندازی اولین چراغ راهنمایی و رانندگی در سال ۱۹۵۵، برابر با ۱۳۳۴ خورشیدی، بالاخره علایم ویژه تردد عابران پیاده نیز به آن‌ها افزوده شد و بالاخره از سال ۱۹۷۴ میلادی، برابر ۱۳۵۳ خورشیدی، کشور‌های جهان برای هماهنگی و تنظیم مقرارت به یکپارچه سازی فرامین و معانی آن‌ها دست زدند.

چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به روایت آمار

به طور کلی، بررسی قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور‌های مختلف نشان می‌دهد اگر خودروی در هر زمانی پس از روشن شدن چراغ قرمز وارد تقاطع شود، راننده آن مرتکب تخلف شده است. این تخلف علی رغم تعریف ساده و آسانی که دارد، در سال ۲۰۱۸ موجب مرگ دست کم ۸۴۶ تن و در مجموع ۹۰۰۰ تن در یک دهه گذشته در تقاطع‌های آمریکا شده است. نکته حائز اهمیت در آمار تلفات چنین تخلفاتی نوع قربانیان آن است.
 
عابران پیاده، دوچرخه سواران و سرنشینان دیگر خودرو‌ها بیش از رانندگان خودرو‌های متخلف جان خود را در این سوانح از دست می‌دهند. در همان سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۳۹ هزار تن بر اثر چنین تصادفاتی از قطع عضو تا جراحات دیگر راهی بیمارستان‌ها شدند. پژوهش بنیاد ایمنی رانندگی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد ۹۰ درصد رانندگان بی توجهی به چراغ راهنمایی و رانندگی را تخلفی بسیار خطرناک و مرگبار توصیف کرده اند، اما ۳۱ درصد از همان رانندگان گفته اند در یک ماه گذشته دست کم یک بار این کار را کرده اند، یعنی از هر ۳ راننده یک نفر! بررسی‌های آماری همچنین نشان می‌دهد سهم آقایان جوان در وقوع این تخلف از دیگر گروه‌های سنی و بانوان بیشتر است.

جریمه تنها ابزار نیست

اگرچه جهان به سرعت به سوی هوشمندسازی تقاطع‌ها و خودرو‌ها گام برمی دارد، با فراگیری آن همچنان فاصله دارد. امروز و با افزایش خودروها، استفاده از جرایم نقدی از راهکار‌های مسئولان کنترل ترافیک است که در اروپا و آمریکا نرخ‌ها متفاوتی از ۵۰ تا ۵۰۰ دلار برای آن در نظر گرفته اند. البته جریمه نقدی تنها ابزار کنترلی نیست و اضافه شدن نمره منفی به سابقه رانندگان متخلف و اجبار آن‌ها به شرکت دوباره در دوره‌های تعلیم رانندگی نیز در نظر گرفته می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->