معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

استارتاپ‌ها چه تفاوتی با کسب‌و‌کار‌های سنتی دارند؟

  • کد خبر: ۳۴۸۵۹
  • ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
  • ۱
استارتاپ‌ها چه تفاوتی با کسب‌و‌کار‌های سنتی دارند؟
استارتاپ کسب‌و‌کاری جدید است، کسب‌و‌کاری که قصد دارد ارزش‌آفرین باشد. در این نوع، راه‌اندازی کار شخصی و پایداری برای اعضای آن دغدغه است.
به گزارش شهرآرانیوز، افرادی که دنبال راه‌اندازی استارتاپ هستند، می‌دانند کسب‌و‌کارشان فرصت‌جوست، اما فرصت‌طلب نیست. اما تفاوت استارتاپ‌ها که بعضی از آن‌ها به‌طور عمومی حول محور فناوری نیز شکل گرفته است و ظرفیت رشد بالایی دارد، با کسب‌و‌کار‌های سنتی در چیست؟


استارتاپ‌ها به‌صورت مرحله‌ای رشد می‌کنند

استارتاپ مانند یک پیاز است که مراحل رشد خود را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله طی می‌کند و به بلوغ می‌رسد. این در حالی است که در کسب‌و‌کار سنتی ابتدا باید سرمایه یک کار جدید تأمین و بلافاصله مراحل فروش آن آغاز شود. به‌عنوان مثال، اگر شما یک کفش جدید را تولید کنید، برای آن بازاریابی انجام دهید، مشتریان خود را توسعه دهید و به کسب‌و‌کار خود رونق ببخشید، شما مفهوم استارتاپ را به شکلی دقیق اجرا کرده‌اید، اما اگر یک مغازه اجاره کنید و کفش مربوط به برند‌های مختلف را در آن قرار دهید و بفروشید، از یک سبک سنتی استفاده کرده‌اید.


استارتاپ‌ها بر اساس مبانی علمی توسعه می‌یابند

نکته مهمی که درباره استارتاپ‌ها وجود دارد این است که پیشرفت آ‌ن‌ها برمبنای اصول علمی است و حتی تبلیغات و فروش آن‌ها نیز باتوجه‌به مبانی علمی روز دنیا انجام می‌شود. پس وقتی هدف شما راه‌اندازی استارتاپ است، باید دانشی جدید را فرابگیرید و به‌مرور زمان آن را توسعه دهید. این در حالی است که در کسب‌و‌کار سنتی، می‌توانید تمام مراحل کار را از پدر یا از استاد خود یاد بگیرید و بلافاصله وارد بازار کار شوید.
راه‌اندازی استارتاپ چگونه است؟


مراحل راه‌اندازی استارتاپ

باتوجه‌به تعاریف و مواردی که درباره مفهوم استارتاپ گفته شد، در اینجا لازم می‌بینیم که مراحل راه‌اندازی آن را به شکل جزئی و مرحله‌به‌مرحله معرفی کنیم تا شما نیز بتوانید از آن به‌عنوان الگو برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود استفاده کنید. البته، ممکن است برخی افراد به این مراحل، چند مرحله جزئی دیگری نیز اضافه کنند که به سلیقه افراد بستگی دارد، اما اگر قصد راه‌اندازی استارتاپ دارید، باید مراحل زیر را به‌طور دقیق دنبال کنید:

۱. ایده‌پردازی
مفهوم استارتاپ از یک ایده شروع می‌شود، این ایده ممکن است خلاقانه و جدید باشد یا ممکن است برگرفته از کسب‌و‌کاری خارجی یا داخلی باشد. به‌عنوان مثال، قرار نیست که همیشه یک کسب‌و‌کار جدید برمبنای یک اختراع جان بگیرد، شاید فردی خلاق بتواند با تغییر کوچکی در یک فلاسک چای، توجه مشتریان را به آن جلب کند و آن را به‌عنوان محصول بفروشد. پس همیشه قرار نیست ایده یک استارتاپ پیچیده و سنگین باشد یا هزینه زیادی برای سرمایه‌گذاری لازم داشته باشد.

اگر در اینترنت کلمه بهترین ایده‌های استارتاپی را جست‌وجو کنید، احتمالا به گزینه‌های متعددی می‌رسید که برخی آن‌ها در نگاه اول مسخره یا نشدنی به‌نظر می‌رسد، اما می‌بینید که گروهی از جوانان پرتلاش توانسته‌اند همین ایده‌های مسخره را به کسب درآمد برسانند و اکنون در چندین نقطه دنیا به فعالیت مشغول‌اند. پس هیچ‌وقت برای ایده‌پردازی در حوزه کارآفرینی نترسید.

۲. تحقیق و تعیین نقشه راه
گام دوم که برای تحقق‌بخشیدن به مفهوم استارتاپ باید بردارید، برداشتن یک کاغذ سفید و نوشتن نقشه راه است. در واقع این یک طرح خام از ایده شما و مسیر کلی آن است و باید در آن مشخص کنید که می‌خواهید به چه نقطه‌ای برسید. همان‌طور که گام اول را با ایده‌پردازی برداشته‌اید، بهتر است کمی خیال پردازی کنید و هدف خود را تا نهایت ممکن پیش ببرید.
بعد از مشخص‌شدن هدف نهایی، زمان آن رسیده است که این مسیر را به چندین مسیر کوتاه‌تر بشکنید و در واقع چندین هدف کوتاه و بلند برای خود در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال اگر قصد دارید به شهری دیگر سفر کنید، باید در مسیر خود مشخص کنید که به کدام روستا‌ها یا شهرستان خواهید رسید و هدف شما در آنجا چیست.
در مرحله بعد، باید تحقیق کنید. داشتن یک ایده خام خوب است، اما به همان اندازه خطرناک است و ممکن است شما را از مسیر خارج کند. تحقیقات شامل بررسی‌های مختلف درباره محصول و همچنین استقبال مشتریان از این محصول است. بهترین نقطه برای شروع تحقیق این است که از افراد خانواده و آشنایان خود بخواهید که درباره ایده شما نظر دهند و اگر ایرادی در این مسیر وجود دارد، به شما متذکر شوند.

۳. ثبت ایده و ادعای مالکیت
مرحله قبل نباید از محدوده خانواده و آشنایان قابل‌اعتماد بیشتر شود، دلیل این موضوع هم ساده است، جلوگیری از افشای ایده. فراموش نکنید که ایده چیزی جدید است و ذهن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. شاید شما به یک ایده رسیده باشید که افراد دیگر هرگز به آن فکر نکرده‌اند؛ بنابراین در مرحله سوم از راه‌اندازی استارتاپ باید به سراغ ثبت ایده و ادعای مالکیت آن بروید. اگر ایده شما تکراری و برگرفته از سایر شرکت‌ها و کسب‌و‌کار‌های ملی و بین‌المللی است، کار شما چندان سخت نیست و برای ثبت آن به مراحل سختی نیاز ندارید.
اما در برخی مواقع شاهد اختراع و ایده‌های خلاقانه از طرف افراد هستیم که در سطح ملی و در سطح بین‌المللی، نمونه‌های مشابه ندارند. اگر ریسک افشای آن را بپذیرید و آن را با افراد مختلف در میان بگذارید، احتمال دزدیده شدن ایده شما وجود دارد و شاید افرادی امکانات لازم برای سریع‌تر به نتیجه‌رسیدن آن را داشته باشند. برای ثبت اختراع و ایده نوآورانه خود، به سراغ پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز مالکیت معنوی به نشانی اینترنتی http://iripo.ssaa.ir بروید و مراحل ثبت اختراع خود را انجام دهید تا بتوانید نسبت به مالکیت آن ادعا کنید. تمام مراحل انجام ثبت اختراع در این وب‌سایت آموزش داده شده است. پس از انجام و ثبت آن، یک گواهی ثبت اختراع به شما داده می‌شود که می‌توانید به کمک آن ادعای مالکیت کنید.

۴. تهیه نمونه اولیه
ایده‌های مختلفی در قالب مفهوم استارتاپ تعریف می‌شوند که انجام هر کدام از آن‌ها از مسیری متفاوت عبور می‌کند. برخی از این ایده‌ها خدماتی هستند و نیازی به تهیه نمونه اولیه ندارند، برخی دیگر شامل نمونه‌های آزمایشگاهی می‌شوند که اصلی‌ترین گام مربوط به همین تهیه نمونه اولیه است.
پس در ابتدا مشخص کنید که محصول نهایی شما چه چیزی خواهد بود و آیا امکان تولید نمونه اولیه از آن وجود دارد؟ توجه داشته باشید که:

کار‌های خدماتی، به تولید نمونه اولیه نیاز ندارند، اما تحقیقات در آن‌ها لازم است.
کار‌های آزمایشگاهی به تولید نمونه اولیه وابسته هستند و تحقیقات نیز در آن‌ها لازم است.
ایده‌های اینترنتی برای تولید نمونه اولیه ساده‌تر هستند و باید با سرعت بیشتری انجام شود.
تولید نمونه اولیه برای یک محصول خاص سخت‌تر است و باید از افشای آن جلوگیری شود.
تولید نمونه اولیه برای یک محصول باید همراه با تحقیق درباره بازاریابی و نیاز مشتریان باشد.
پس اگر مشخص کرده‌اید که محصول نهایی شما به چه صورتی است، باید ببینید که واکنش افراد جامعه به نمونه اولیه آن به چه صورت است. بنابراین، سعی کنید که چند نمونه اولیه تولید کنید که کیفیت آن‌ها برای عموم جامعه پذیرفتنی باشد.

۵. عرضه نمونه به جامعه هدف کوچک و بررسی بازار
در گام دوم پیشنهاد دادیم که ایده خود را به افراد نزدیک و خانواده خود نشان دهید و نظر آن‌ها را بپرسید. اما در این مرحله، باتوجه‌به اینکه ایده خود را ثبت کرده‌اید و می‌توانید ادعای مالکیت کنید، می‌توانید جامعه هدف خود را توسعه دهید. چند نمونه اولیه را تولید کنید (درباره محصولات فیزیکی بهتر است ۱۰۰ نمونه باشد) و آن‌ها را در اختیار جامعه هدف خود قرار دهید و هم‌زمان با آن، یک فرم نظرسنجی نیز در اختیار آن‌ها قرار دهید. از این افراد بخواهید که از محصول مدنظر استفاده کنند و درباره شرایط مختلف آن نظر دهند.
فرم نظرسنجی شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
کیفیت کاری محصول
کیفیت ظاهری محصول
کیفیت خدماتی محصول
قیمت مناسب برای محصول
پیشنهاد‌هایی برای بالابردن کیفیت کاری محصول
میزان تمایل مشتریان به محصول
احتمال موفقیت محصول در بازار
نیاز‌ها و نواقص عملکردی محصول

تهیه این فرم نظرسنجی تا حدود زیادی سلیقه‌ای است و تحت تأثیر نوع محصول و خدمات آن ممکن است تغییر کند، ولی همیشه سعی کنید که از جامعه هدف خود پیشنهاد‌های مختلفی دریافت کنید و از آن‌ها بخواهید که خیلی سریع و بدون رودربایستی درباره محصول شما نظر دهند. این نظر‌ها در گام‌های بعدی به شما کمک خواهند کرد و یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت استارتاپ‌ها به شمار می‌روند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
میشه لطفا منبع این مقاله رو ذکر کنید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->