موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد طبس، عضو دبیرخانه شهر‌های زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس شد
سرخط خبرها

غول آخر انتقال آب

  • کد خبر: ۳۴۹۵۰
  • ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
غول آخر انتقال آب
جلسه زیست‌محیطی طرح انتقال آب استان‌های شرقی از دریای عمان بالاخره این هفته برگزار می‌شود.
بنیامین یوسف‌زاده/شهرآرانیوز - جلسه ارزیابی پیوست زیست محیطی بزرگ‌ترین پروژه آبی کشور بالاخره و پس از کش و قوس‌های فراوان قرار است این هفته در تهران برگزار شود؛ جلسه‌ای که چند بار به تعویق افتاده بود و مدیران امر کرونا را عامل تأخیر‌های پی درپی آن بیان کرده بودند.
 
قرار بود گام نهایی دریافت مجوز‌های لازم برای اجرای پروژه انتقال آب، نیمه مهرماه سال گذشته برداشته شود. همان روز‌ها مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از سواحل چابهار گفته بود که قرار است جلسه ارزیابی جامع زیست محیطی برای این پروژه به زودی برگزار و پس از آن، این طرح عظیم در دهه فجر با حضور مسئولان کشوری کلنگ زنی شود.
 
با این حال سفر بدون دعوت کووید ۱۹ به ایران همه برنامه‌های استانی و کشور را به حاشیه برد و حالا بالاخره وزارت نیرویی‌ها رضایت به برپایی این جلسه داده اند.

علی عبداللهی، مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های مرزی شرق کشور، در گفتگو با شهرآرا با اعلام خبر برپایی این جلسه در هفته جاری گفت: ارزیابی زیست محیطی احداث آب شیرین کن طرح جامع تأمین و انتقال آب شرب و صنعتی استان‌های نوار شرقی کشور از دریای عمان و همچنین احداث خط لوله انتقال آب این طرح در پانصدوهفتمین جلسه کمیته ارزیابی زیست محیطی کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

عبداللهی اعتقاد دارد که هرچه سریع‌تر باید گام آخر برای شروع عملیات اجرایی این پروژه برداشته شود و برپایی کمیته ارزیابی زیست محیطی انتقال آب از دریای عمان بدون شک همان گام آخر است.

به گفته او این جلسه به نوعی غول آخر یا خان هفتم انتقال آب به حساب می‌آید و تعلل در برگزاری آن خسارت‌های زیادی را برای بخش خصوصی فعال در آن به وجود خواهد آورد.
به گفته مجری طرح مطالعات شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های مرزی شرق کشور و تعیین تکلیف این پروژه وظیفه‌ای است که شورای عالی امنیت ملی بر دوش سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته و این سازمان نیز تاکنون بار‌ها آمادگی خود را برای برپایی چنین جلسه‌ای مطرح کرده است.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود به تعیین تکلیف تخصیص استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان از آب‌های دریای عمان اشاره کرد و افزود: بر این مبنا سهم تخصیص این استان‌ها به ترتیب ۱۲۰، ۶۰ و ۲۳۰ میلیون مترمکعب است که البته سهم سیستان و بلوچستان با احتساب سهم سواحل مکران حساب می‌شود.

قاسم تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، نیز در نشست تأمین آب کریدور شرق کشور از سواحل چابهار که شهریورماه سال گذشته به میزبانی مشهد برگزار شد، در مجموع امکان برداشت آب از این منبع را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب برآورد کرده بود که حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آن سهم ۳ استان پهنه شرقی کشور است.

عبداللهی نیز با تأیید این آمار و ارقام این نکته را گفت که به دلیل شروع به کار مشاور طرح و تحویل گیری ۸۰ هکتار از ۳۵۰ هکتار از اراضی مربوط به این پروژه، تصمیم گیری و تصمیم سازی برای مجوز زیست محیطی طرح انتقال آب از دریای عمان باید هرچه سریع‌تر از سوی مسئولان کشوری انجام شود.

تأمین هزینه‌ها توسط بخش خصوصی
به گفته این مسئول تمام هزینه‌های اجرایی این پروژه قرار است توسط بخش خصوصی تأمین شود و بسیاری از صنایع در مسیر این طرح هم اکنون خواهان تسریع در روند اجرای آن هستند. برآورد هزینه‌ای صورت گرفته برای این طرح بزرگ نیز در ابتدا ۳.۹ میلیارد دلار ارزیابی شد که این پیش بینی ارزی با مهندسی ارزشی که در مسیر انجام شده به ۲.۲ میلیارد یورو کاهش پیدا کرده است.

موضوعی که علیرضا طاهری، قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، نیز آن را تأیید کرده و گفته بود که برآورد هزینه عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های شرقی کشور پس از اعمال مهندسی ارزش کاهش شایان توجهی یافته است.

محمد علائی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سؤال دیگر شهرآرا درباره دلیل برگزار نشدن جلسه زیست محیطی انتقال آب از دریای عمان به نقاط شرقی کشور، حساسیت زیاد مدیران مربوط در وزارت نیرو را یکی از عوامل این موضوع دانسته و گفته بود که دلیل آن، اجرای طرح سازگاری با آب استان سیستان وبلوچستان است که هنوز تعیین تکلیف نشده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->