مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

افزایش ۱۵ درصدی مصرف آب در مشهد نگران‌کننده است

  • کد خبر: ۲۸۹۰۰
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
افزایش ۱۵ درصدی مصرف آب در مشهد نگران‌کننده است
افزایش ۱۵ درصدی مصرف آب شهروندان مشهدی در آستانه فصل تابستان نگران‌کننده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد به افزایش مصرف آب توسط شهروندان مشهدی در آستانه فصل تابستان اشاره و بیان کرد: روند صعودی افزایش مصرف آب در این کلان‌شهر نگران‌کننده و قابل اعلام هشدار عمومی برای تاکید بر لزوم ایجاد تعادل در مصرف این مایع حیاتی است.

حسین اسماعیلیان افزود: امسال میزان بارندگی‌ها و نزولات جوی در خراسان رضوی مناسب بوده و شرایط ذخیره آب پشت سد‌های استان نسبتا خوب می‌باشد، اما این وضعیت به معنای فراموشی لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب نیست، آن هم در اقلیمی خشک که ظرف دو دهه اخیر مواجه با پدیده خشک‌سالی بود و همچنان درگیر آن است.


وی ادامه داد: حجم مصرف آب در کلان‌شهر مشهد از ابتدای اسفند ماه پارسال با وجود تعطیلی بسیاری از مراکز تجاری، رستوران‌ها و مراکز اقامتی به میزان هفت درصد نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد همچنین گفت: قرائت حضوری اعداد نشاگر میزان مصرف بر روی کنتور آب مشترکان در سطح این کلان‌شهر توسط ممیزان شرکت آب و فاضلاب، از ابتدای امسال تاکنون به علت رعایت موازین بهداشتی برای پیشگیری از و مقابله با بیماری کرونا متوقف شده و انجام نمی‌شود.

 

وی افزود: با وجود این بر اساس قرائت کنتور‌های آب ۱۲ هزار مشترک مشهدی، حجم مصرف آب در این جامعه آماری ظرف امسال تاکنون ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش نشان می‌دهد.


اسماعیلیان ادامه داد: با توجه به در پیش بودن فصل تابستان و روند افزایشی گرمای هوا، گرچه ممکن است با روند افزایش حجم مصرف آب شهروندان مشهدی در تأمین آب مشکلی ایجاد نشود، اما به هر حال شبکه آب‌رسانی در سطح این کلان‌شهر به لحاظ فشار و سرعت انتقال آب در مسیر لوله‌ها دچار افت شده که نتیجه آن ضعف قدرت شبکه در توزیع آب است.

وی گفت: کاهش فشار و سرعت انتقال آب در مسیر لوله‌های شبکه آب‌رسانی مشهد موجب کم شدن توان پاسخ‌گویی و افت فشار آب در مناطقی از این کلان‌شهر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: شهروندان در این شرایط می‌بایست بهداشت فردی را رعایت نمایند، اما از مصارف غیرضروری مانند شست‌وشوی ماشین، حیاط خانه، مقابل در منزل و موارد مشابه که اتلاف غیرقابل جبران این مایع حیاتی را در پی دارد بطور جدی خودداری کنند.
وی ادامه داد: امیدواریم تابستان امسال با همت والا و توجه اکید شهروندان مشهدی و مشترکان آب در سطح این کلان‌شهر ۳۵۰ کیلومترمربعی شرایط آبی پایدار باقی بماند و مجاوران حرم نورانی حضرت امام رضا (ع) در امر تأمین آب برای زائران بارگاه ملکوتی آن امام همام با مشکل روبه‌رو نشوند.

 

کلان‌شهر سه و نیم میلیون نفری مشهد در شرایط عادی، سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است.

 

یک میلیون و ۸۰ هزار مشترک آب و ۶۷۰ هزار مشترک فاضلاب تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد هستند. بر این اساس ۱۰۰ درصد جمعیت کلان‌شهر مشهد زیر پوشش خدمات شبکه آب‌رسانی و ۷۰ درصد آن تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند. آب مورد نیاز شهر مشهد از ۳۷۰ حلقه چاه، یک دهنه چشمه، دو رشته قنات و سد‌های طرق، دوستی و کارده تأمین می‌شود.

 

متوسط مصرف ماهانه آب شرب خانگی هر شهروند مشهدی ۱۱/۵ مترمکعب است.

 

ظرف سال‌های اخیر اکثر ۲۹ شهرستان استان خراسان رضوی به علتخشکی اقلیم این خطه و اتکای آن به نزولات آسمانی و منابع رو به تحلیل آب‌های زیرزمینی در وضعیت تنش آبی قرار داشته‌اند.

 

بر اساس مطالعات تخصصی، کسری آب خراسان رضوی در افق سال ۱۴۲۰ افزون بر شش هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه خواهد بود. حجم تولید سالانه آب در خراسان رضوی ۱۴۰ میلیون مترمکعب و میزان مصرف آن ۱۱۰ میلیون مترمکعب است. ۲۷ درصد آب تولیدی در این استان به مصرف انشعابات غیرمجاز رسیده و یا بخاطر فرسودگی ۳۵ درصدی شبکه آب‌رسانی به هدر می‌رود.

 

تأمین و توزیع آب ۷۴ شهر استان به جز مشهد بر عهده شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی است. یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در سطح این استان تحت پوشش شبکه آب و ۴۲۰ هزار نفر تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند. آب. آب مورد نیاز ساکنان خراسان رضوی از ۴۰۶ حلقه چاه تأمین می‌شود که شامل شش درصد از کل چاه‌های کشور است.


شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی نیز با خدمات‌رسانی به ۵۳۰ هزار مشترک در سطح دو هزار و ۳۹۷ روستای این استان ۹۳ درصد جمعیت روستایی خراسان رضوی را زیر پوشش خدمات خود دارد. جمعیت زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با عدد یک و نیم میلیون نفر، از جمعیت روستایی ۱۵ استان کشور بیشتر است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->