قیمت جدید گوشت فردا (چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴) اعلام می‌شود پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴ همه چیز در مورد ال ۹۰ ایرانی | با ویژگی‌ها و امکانات پارس نوآ بیشتر آشنا شوید + عکس و فیلم قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۲۲ مهر ۱۴۰۴) | بازار خودرو غرق در بلاتکلیفی + جدول قیمت امروز گل تازه زعفران در مناطق مختلف خراسان رضوی افزایش یافت (۲۲ مهر ۱۴۰۴) ثبت‌نام ال ۹۰ ایرانی با شرایط عجیب آغاز شد | لینک ثبت‌نام اعلام شد + جزئیات بورس پس از ۴ درصد رشد، قرمزپوش شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۲ مهر ۱۴۰۴) رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی: ۳۰ تن برنج احتکارشده در مشهد کشف شد (۲۲ مهر ۱۴۰۴) دلار در مشهد به کانال ۱۰۸ هزار تومان نزول کرد (۲۲ مهر ۱۴۰۴) | قیمت یورو و روبل روسیه چند؟ پوشش ۶۰ درصدی هزینه ساخت با وام مسکن روستایی | کمک بلاعوض ۲۵۰ میلیونی برای دهک‌های یک تا ۳ طلا و سکه در شرایط فعلی بهترین سرمایه‌گذاری است | پیش‌بینی بازار خودرو تا پایان سال ۱۴۰۴ معرفی ۱۰ صبحانه سنتی ایرانی برنج‌های وارداتی و تجهیزات تفریحی زیر ذره‌بین استاندارد خراسان رضوی + فیلم زمان ثبت‌نام نسخه ایرانی ال-۹۰ اعلام شد | نسخه داخلی ال-۹۰ چند قیمت دارد؟ روند ریزش قیمت دینار عراق در مشهد شدت یافت | افغانی افغانستان چند؟ (۲۲ مهر ۱۴۰۴) درجازدن قیمت طلا در ایران درمقابل سقف‌شکنی‌های متعدد اونس جهانی طلا (۲۲ مهر ۱۴۰۴) اقساط وام فرزندآوری ۱۴۰۴ چقدر است؟ + جدول جزئیات قیمت طلای جهانی امروز (۲۲ مهرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | افزایش توقف‌ناپذیر طلای جهانی معرفی ۳ بانک متخلف در پرداخت وام ازدواج قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۲ مهر ۱۴۰۴) | خرمالو کیلویی ۳۰ هزار تومان معمای حل‌نشده ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نهاد‌ه‌های دامی و مرغ ۱۳۵ هزار تومانی! ویدئو | کالابرگ با شکلی جدید می‌آید قیمت جدید محصولات ایران خودرو تا ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴ اعلام می‌شود ذخایر کالا‌های اساسی ۳ برابر میزان مصوب تامین شد شرایط صادرات با کارت‌های بازرگانی جدید اعلام شد طلا رکورد تاریخی ۴۱۰۰ دلاری را شکست
سرخط خبرها

کریدور زنگزور چه تبعاتی بر اقتصاد ایران دارد؟

  • کد خبر: ۳۵۱۴۴۷
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۷
کریدور زنگزور چه تبعاتی بر اقتصاد ایران دارد؟
کارشناس راهبردی مسائل اقتصادی با اشاره به انزوای ژئواکونومیک ایران در صورت تشکیل کریدور زنگزور گفت: این کریدور انزوای ترانزیتی و انرژی را برای ایران به همراه دارد و رشد سالانه اقتصادی ایران را ۱ تا ۲ درصد کاهش خواهد داد.

حسین محمدی‌اصل، در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز اولین اثر کریدور زنگزور را انزوای ژئواکونومیک و دورزدن ایران عنوان کرد و گفت: این کریدور با اتصال آذربایجان به نخجوان و ترکیه، مسیر مستقیم آسیا – اروپا را بدون عبور از ایران تکمیل می‌کند. این به معنای انحراف ۳۰ درصد از حجم تجارت منطقه از مسیر‌های ایرانی و کاهش درآمد ترانزیتی ایران است.

وی ادامه داد: کریدور زنگزور، کریدور شمال - جنوب (اتصال روسیه به هند) و نقش ایران به عنوان پل ترانزیتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این صورت پیش‌بینی می‌شود سهم ایران در ترانزیت کالا‌های اوراسیا تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

کارشناس راهبردی اقتصادی افزود: انتقال گاز آذربایجان به اروپا از طریق این کریدور، وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش می‌دهد، اما صادرات انرژی ایران را به حاشیه می‌راند.

وی به توطئه اقتصادی – امنیتی و بازی قدرت‌های بزرگ در کریدور زنگزور نیز اشاره‌ای کرد و گفت: این کریدور می‌تواند به استراتژی آمریکا برای محاصره ایران هر چه بیشتر کمک کند.

وی با اشاره به اینکه کریدور زنگزور سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیاردیورویی اتحادیه اروپا در کریدور میانی، ایران را از شبکه تجاری اوراسیا حذف می‌کند، افزود: روسیه با چشم‌پوشی از نفوذ سنتی خود در قفقاز، در ازای کاهش فشار ناتو در اوکراین، عملا کریدور زنگزور را به آمریکا واگذار کرده است. این خصلت روسی در سیاست خارجی، منافع ایران را قربانی منافع کوتاه‌مدت مسکو می‌کند.

محمدی‌اصل با اشاره به نقش مخرب لابی آذربایجان در ایران نیز گفت: نفوذ لابی باکو در تصمیم‌سازان ایرانی، مانع از واکنش قاطع به تهدیدهای کریدور شده و حتی تلاش دارد مشارکت آذربایجان در حمله احتمالی اسرائیل به ایران را کم‌رنگ کند.

وی به پیامد‌های بلندمدت بر اقتصاد ایران نیز اشاره کرد و ادامه داد: این کریدور انزوای ترانزیتی و انرژی را برای ایران به همراه دارد و رشد سالانه اقتصادی ایران را ۱ تا ۲ درصد کاهش خواهد داد.

کارشناس راهبردی مسائل اقتصادی افزود: تسلط آمریکا بر کریدور، نظارت بر مبادلات مالی ایران با اوراسیا را افزایش می‌دهد و مکانیسم‌های دورزدن تحریم (مانند تجارت از طریق ارمنستان) را بی‌اثر می‌کند.

وی کریدور زنگزور را عاملی بر بحران بیکاری در کشور دانست و تأکید کرد: با تشکیل این کریدور صنایع لجستیک و حمل‌ونقل ایران به ویژه در شمال‌غرب با ورشکستگی مواجه خواهند شد. برآورد‌ها حاکی از، ازدست‌رفتن ۲۰۰ هزار شغل مستقیم در این رابطه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->