به گزارش شهرآرانیوز؛ چند سالی است که در شبکههای اجتماعی با ترویج اعمالی مواجه هستیم که هیچ پایه و اساسی ندارد که میتوان به برخی از اعمال روزهای خاص، رفتن به پشت در مسجد در پایان ماه صفر و سینهخیز رفتن برای زیارت حرم امام معصوم (ع) اشاره کرد.
اخیراً هم اعمالی برای روز اربعین در رسانهها دیده میشود و حتی افراد و کانالهای معتبر هم در انتشار این پدیده ساختگی از هم سبقت میگیرند. در حالی که انتشار این اعمال ساختگی و غیرصحیح به مرور زمان باعث تثبیت چنین بدعتهایی در اذهان عمومی میشود و به قطعیاتی تبدیل میشود که غیر قابل تغییر خواهد شد!
در ابتدا به معنای بدعت و نظر اهل بیت (ع) درباره این امر ناپسند میپردازیم؛ بدعت یعنی قرار دادن چیزی جدید و بدون سابقه در دین که حرمت چنین کاری از مسلمات است.
رسول خدا (ص) در این باره فرمودند: کُلُّ بِدعةٍ ضلالةٌ، ألَا وکلُّ ضَلالةٍ ففی النّارِ. (در صفحه ۱۸۸ امالی مفید) هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی در جهنم است. امیرالمومنین (ع) نیز فرمودند: چیزی مثل بدعت ویرانگر دین نیست؛ که این فرموده ایشان در جلد ۷۵ صفحه ۹۱ بحار الأنوار آمده است.
در روایت آمده است که امام صادق (ع) برای حفظ از فتنههای آخرالزمان دعایی را تعلیم فرمودند: یا الله یا رحمان و یا رحیم یا مقلب القلوب، ثبت قلبی علی دینک. راوی نزد امام دعا را تکرار کرد، اما راوی روایت الابصار را خودش به دعا اضافه کرد و گفت یا مقلب القلوب و الابصار. امام در اعتراض فرمودند که خداوند مقلب القلوب و الابصار هست، اما چنانچه من میگویم بگو. إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُقَلِّبُ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ وَ لَکِنْ قُلْ کَمَا أَقُولُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ. وقتی امام (ع) به اضافه کردن حتی یک کلمه هم راضی نمیشوند، چطور این اعمال زیاد در روز اربعین به نام دین منتشر میشود؟!
حجتالاسلام علی سیلآبادی پژوهشگر علوم قرآن و حدیث درباره اعمال ساختگی روز اربعین میگوید: سازندگان این اعمال دروغین برای اینکه مخاطبین خود را مجاب کنند، اخیرا نام کتابهای معتبر را هم بهعنوان آدرس ذکر میکنند. مثلاً میگویند وسایل الشیعه ج۱۰ص۳۷۳. البته شکی نیست که وسایلالشیعه از کتب معتبر ما است، اما چنین اعمالی نه در وسایلالشیعه و نه در هیچ کتاب حتی غیر معتبری وجود ندارد.
اعمالی که بهعنوان روز اربعین یاد میشود ربطی به اربعین ندارد بعضی از آنها از مستحبات همیشگی و هر روز است. مثلاً گفتن صد بار ذکر لاحول و لاقوه الله بالله العلی العظیم بعد از نماز صبح و ده بار سوره قدر و هفتاد بار استغفار بعد از نماز عصر، جزو مستحبات همیشگی است و ارتباطی به روز اربعین ندارد.
وی بیان میکند: دیده شده طبق روزهای مختلف هفته، اعمال آن روز را به اعمال اربعین اضافه میکنند مثلا اگر روز اربعین در جمعه قرار بگیرد، صد بار سوره قدر بعد از نماز عصر را که از مستحبات هر روز جمعه است به اعمال اربعین اضافه میکنند. بعضی دیگر از این اعمال مثل خواندن سوره یاسین بعد از عشا و هدیه به امام حسین (ع) توصیه شده است. در حالی که این عمل اساساً برای هیچ روزی نیست که البته معلوم است هدیه قرائت قرآن به امام معصوم (ع) همیشه مطلوب است؛ اما معین کردن سوره خاص در وقت خاص در روز و یا شام اربعین برای امام حسین (ع) را در هیچ روایتی نداریم یعنی همان بدعت حرام است.
این پژوهشگر علوم قرآن و حدیث یادآور شد: فقط آنچه که در روز اربعین وارد شده، زیارت اربعین است. حتی غسل زیارت هم برای کسی است که در کربلا حاضر است و آن هم این غسل برای همیشه و هر زیارت امام حسین (ع) وارد شده است نه در زیارت امام در روز اربعین!
منبع: فارس