تاکید بر توجه والدین بر تزریق واکسن‌های سرخک، سرخچه و اوریون کودکان  پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | وزش باد و ماندگاری هوای خنک در استان افزایش شیوع یک اختلال خطرناک ضربان قلب در افراد میانسال چه سنی برای تنها ماندن کودکان در خانه مناسب است؟ فضاهای درمانی تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی ۹ هزار مترمربع افزایش یافت ۲۷ هزار نفر در خراسان رضوی در صف دریافت وام فرزندآوری | فرماندار مشهد: صف انتظار را با پیگیری خواهیم شکست هفدهمین مدرسه «سه‌شنبه‌های امید» در تبادکان مشهد افتتاح شد امسال ۲۲‌میلیون نهال در خراسان رضوی غرس می‌شود آغاز واکسیناسیون حجاج تمتع خراسان رضوی از امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) شیرخوارگاه‌های مشهد خالی شد هشدار وزارت رفاه درباره پیامک‌های جعلی دریافت کالابرگ الکترونیکی دختر نوجوان مرگ مغزی در مشهد به سه بیمار زندگی دوباره بخشید (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند کلید کاهش وزن؛ فقط کافی است کالری دریافتی را کم کنید هشدار به بانوان برای استفاده از لوازم آرایشی دارای مواد مضر و سمی گزارشی از شکل گیری و عملکرد کانون «شهیدالقدس» در  مشهد با محوریت فلسطین اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران عادی‌انگاری در موضوع حجاب فضا را برای ارتکاب جرائم بازتر می‌کند وزیر بهداشت: سکو‌های اینترنتی دارو فقط وظیفه تحویل دارو از داروخانه تا درب منزل بیماران را دارند
سرخط خبرها

درمان ۳۰ نفر از مبتلایان کرونا با پلاسمای بهبودیافتگان در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۵۴۰۰
  • ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
درمان ۳۰ نفر از مبتلایان کرونا با پلاسمای بهبودیافتگان در خراسان رضوی
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: تاکنون در خراسان رضوی حدود ۳۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا با استفاده از پلاسمای افراد بهبودیافته از کرونا درمان شده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، مجید عبداللهی، اظهار کرد: حدود ۲۵۰ نفر برای اهداء پلاسما به ما مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۸۴ نفر واجد شرایط بوده‌اند و تاکنون خراسان رضوی حدود ۱۸۴واحد پلاسما از افراد بهبودیافته کرونا دریافت کرده است. 

وی افزود: مراکز انتقال خون، پلاسماهای اهدایی را به بیمارستان‌ها می‌فرستند و در اختیار درمانگران قرار می‌دهند. روند انتقال پلاسماها به این صورت است که معاون درمان بیمارستان پزشک معالج را تایید و فرمی را پر می‌کنند و ما طبق آن فرم مقدار پلاسمای لازم را می‌فرستیم.این فرم شامل فرم الف و ب است، فرم الف که همان فرمی است که ابتدا توسط پزشک بنا به میزان درخواست پلاسما پر می‌شود و فرم ب گزارشی است از روند درمان بیمار که در آن ذکر شده است. 

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: براساس این گزارش‌ها حدود ۴۵واحد پلاسما در اختیار بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را تحت درمان دارند، قرار داده‌ایم که آثار مثبتی از این روند درمان دریافت کرده‌ایم. تاکنون تعداد بهبودیافتگان بیماران مبتلا به کرونا از این روش درمان حدود ۳۰ نفر بوده است.

عبداللهی با اشاره به اینکه همه بهبودیافتگان از این بیماری می‌توانند ۲۸ روز  بعد از بهبود بیماری پلاسمای خود را اهدا کنند، گفت: براساس استانداردهای جهانی بهبود یافتگان کرونا، ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل و با توجه به شرایط بالینی می‌توانند پلاسمای خود را اهدا کنند. همچنین این افراد می‌توانند چندین بار این اهدا را انجام دهند، بدون اینکه خطری برای آنها داشته باشد.

وی تاکید کرد: گرفتن پلاسما مانند گرفتن خون نیست. در اهداء خون ۴۵۰ سی‌سی خون از فرد دریافت می‌شود، اما در هنگام دریافت پلاسما دستگاه جداسازی پلاسما از خون مجهز به دو خط مجزا است به این صورت که از یک جهت خون از بدن فرد خارج می‌شود و از طرف دیگر پلاسمای خون جداسازی و مجددا خون به بدن اهدا کننده بر می‌گردد. در واقع به هیچ عنوان حجم قابل توجهی از خون در زمان اهداء پلاسما از بدن خارج نمی‌شود، بلکه صرفا پلاسمای خون جداسازی می‌شود ، بنابراین خطری برای اهداکننده ندارد .

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه اهداء پلاسما با روشی به نام «پلاسما فرزیس» انجام می شود، گفت: در این روش اهداکننده فقط بخش مایع خون یعنی پلاسما را اهدا می‌کند و بقیه سلول‌های خونی به اهداکننده بازگردانده می‌شود و به این صورت اهداکننده می‌تواند با اهداء پلاسمای خود جان تعداد زیادی از بیماران را نجات دهد.

وی ادامه داد: پلاسما بخش مایع خون است که سلول‌های خونی در آن شناور هستند. این سلول‌ها شامل گلبول های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها می‌شود و رنگ پلاسما به طور طبیعی زرد کم‌رنگ است. علاوه بر آب که حدود ۹۰ درصد پلاسما را تشکیل می‌دهد، پروتئین‌های مختلف، املاح معدنی، ویتامین‌ها، مواد قندی و چربی‌ها از اجزای تشکیل دهنده پلاسما هستند و فراوان‌ترین پروتئین پلاسما آلبومین نام دارد که در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه «وارد موج دوم کرونا شده‌ایم و این ویروس شکل دیگری از علائم را از خود نشان داده است»، افزود: علائم این بیماری تغییر کرده است و مانند قبل نیست و حتی خطرناکتر از موج اول است و همه گروه سنی به خصوص در اطفال و جوانان بیشتر شده است. همچنین شاهد افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس هستیم.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که از این روند درمان پاسخ مثبتی دریافت کرده‌ایم، از مردم خواهشمندیم در این اقدام درمانی که کاملاً داوطلبانه است و در مراکز جامع اهداء پلاسما انجام می‌شود، حضور پیدا کنند. این امر رایگان است و اقدام خداپسندانه‌ای است.

عبداللهی تصریح کرد: افرادی که برای اهداء پلاسما به مراکز انتقال خون مشهد مراجعه می‌کنند، باید مدارک خود مبنی بر اینکه مبتلا به بیماری کرونا بوده‌اند و درمان شده‌اند ارائه دهند. ما نیز بعد از بررسی مدارک و شواهد موجود اقدام به دریافت پلاسما از بیماران کرونایی بهبودیافته می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->