تعیین تکلیف ۴۷۲ میلیارد ریال اموال تملیکی منقول در خراسان‌رضوی طی ۳ سال نخست سال جاری قیمت جدید کارخانه محصولات کرمان موتور اعلام شد + جدول (۱۱ تیر ۱۴۰۳) حراج سکه طلا امروز در مرکز مبادله برگزار می‌شود (۱۱ تیر ۱۴۰۳) | هر نفر چند سکه می‌تواند بخرد؟ میوه‌های فصل را امروز در مشهد با چه قیمتی بخریم؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۳) کراس اوور ملی در راه بازار | «ری‌را» شماره‌گذاری شد ترکیه پس از ۴ سال از ایران نفت وارد کرد علت افزایش قیمت طلا در بازار چیست؟ (۱۰ تیرماه ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع گوشی‌های آیفون، سامسونگ و شیائومی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چرا دامنه نوسان یکسان برای بازار‌ها در نظر گرفته شد؟ ریزش ۲۳ هزار واحدی بورس | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۱۰ تیر ۱۴۰۳) کشف ۱۱ هزار و ۷۰۰ انشعاب غیرمجاز در مشهد ظرف یک سال گذشته چرا مرحله سوم واریز سود سهام عدالت به ۱۴۰۳ موکول شد؟ آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی املاک اجاری اشخاص حقیقی اعلام شد وزیر صمت: خودروسازان انتقادپذیر باشند | فعالیت ۳۷ شرکت خودرویی در کشور نحوه دریافت وام خرید کالای ۱۵۰ میلیون تومانی بانک رفاه کارگران + شرایط و مدارک لازم کاهش مزایای مزدی؛ سنوات پایان خدمت کارگران چقدر است؟ هر گرم طلا ۳.۵ میلیون تومان و دلار ۶۲ هزار تومان | قیمت طلا، سکه، ارز و ارز دیجیتال (۱۰ تیر ۱۴۰۳) افزایش ۸درصدی مصرف بنزین در خراسان‌رضوی طی ۳ ماه نخست سال جاری از عرضه‌اولیه امروز جا نمانید | زمان ثبت سفارش مشخص شد (۱۰ تیر ۱۴۰۳) نرخ‌نامه مصوب مراکز حمل‌ونقل درون‌شهری در مشهد اعلام شد + جدول (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دارندگان دسته‌چک بخوانند | زمان حذف چک کاغذی مشخص شد بررسی افزایش یا کاهش قیمت خودرو‌های خارجی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | لاماری ایما ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان ماینر غیرمجاز معرفی کنید؛ جایزه بگیرید | سقف پاداش چقدر است؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

افزایش ۱۸ درصدی تولید خودرو و رشد ۳۰ درصدی تحویل خودرو

  • کد خبر: ۳۵۷۰۱
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
افزایش ۱۸ درصدی تولید خودرو و رشد ۳۰ درصدی تحویل خودرو
روز گذشته شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، آمار جزئی از تولید خودرو از ابتدای سال تا ۲۴ تیرماه منتشر کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس این آمار دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تا ۲۴ تیرماه سال ۹۹ با تولید بیش از ۲۸۲ هزار خودرو رشد ۱۸ درصدی نسبت به بازه زمانی سال گذشته داشته‌اند. انتشار این آمار در شرایطی است که خودروسازان تا پایان خردادماه سال جاری در تولید خودرو رشد ۳۱ درصدی را تجربه کردند. اما پایگاه خبری صمت در این گزارش از رشد تحویل خودرو به متقاضیان نیز خبر داده است، به‌طوری‌که طبق آمار‌های ارائه شده خودروسازان تا ۲۴ تیرماه در تحویل خودرو با رشد ۳۰ درصدی مواجه بوده‌اند. خبر خوب دیگر اینکه درهمین مدت تعداد خودرو‌های ناقص ۴۵ درصد کاهش یافته است.


آمار‌های ارائه شده ازسوی وزارت صمت از وضعیت مطلوب در خودروسازی‌های کشور حکایت دارد. این در شرایطی است که همزمان با ارائه این آمار‌ها بازار خودرو هر روز ملتهب‌تر شده و دسترسی مشتریان به خودرو کمتر می‌شود. اما این سوال هم اکنون مطرح است که وضعیت کنونی خودروسازی کشور حاصل چه اقداماتی از سوی این وزارتخانه است که تولید، تحویل و کاهش خودرو‌های ناقص را در پی داشته است. آنچه مشخص است با قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت از سوی شورای رقابت، خودروسازان در وضعیت بغرنجی قرار گرفته‌اند. آماری که سه‌شنبه گذشته از سوی «دنیای‌اقتصاد» و با استناد به گزارش‌های ارائه شده توسط خودروسازان به بورس منتشر شد از زیان ۱۸ هزار میلیارد تومانی خودروسازان از تولید خودرو حکایت داشت.

همچنین این آمارگویای زیان انباشته ۵۱ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور بود. اما زیان خودروسازان از ناحیه قیمت‌گذاری دستوری در جایی بیشتر هویدا می‌شود که اختلاف بهای تمام شده خودرو و بهای فروش فاصله چشمگیری به خود می‌گیرد. به‌طوری‌که طبق آمار، کل بهای تمام شده تولید خودروسازان در سال گذشته، بیش از ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده، حال آنکه از محل فروش محصولات تولیدی، حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نصیب آن‌ها شده است. با شفافیت عملکرد خودروسازان در سایت کدال بورس و همچنین میزان ضرر و زیان تولید این سوال مطرح می‌شود که اخبار خوب خودرویی که وزارت صمت اقدام به انتشار آن کرده در کجای این آمار‌ها باید جست‌وجو شود؟ در قسمت زیان انباشته یا ضرری که در تولید هر خودرو حاصل می‌شود؟

 

در آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت دیروز در سایت شاتا منتشر کرد با افتخار از رشد ۱۸ درصدی تولید آن هم تا تاریخ ۲۴ تیرماه پرده برداشت. مسوولان صنعتی کشور در پاسخ به این سوال که رشد تولید نتیجه چه اقدامی از سوی خودروسازان یا سیاست‌گذار خودرویی است با صراحت عنوان می‌کنند که نهضت داخلی‌سازی منجر به تغییرات خودروسازی و در نتیجه رشد تولید شده است.

این اظهارات در شرایطی است که نهضت داخلی‌سازی اگر چه تا حدودی توانسته بر تولید خودروسازان موثر واقع شود، اما از تعداد تولید محصولات ناقص هم که به دلیل نبود قطعه در پارکینگ خودروسازان دپو شده کم نکرده است. آنچه مشخص است خودروسازان در مدت زمانی که به استناد آمار وزارت صمت توانسته‌اند تولید را مطابق خواست سیاست‌گذار خودرویی پیش ببرند، از نقدینگی حاصل از فروش اموال و سهام و همچنین تسهیلاتی که از بانک مرکزی به قطعه‌سازان تزریق شد، استفاده کردند، این در شرایطی است که از منابع حاصل از فروش خودرو همچنان با ضرر و زیان مواجه بودند. حالا، اما به درخواست خودروسازان شورای رقابت مجوز افزایش قیمت‌ها را برای دومین بار در سال جاری صادر کرد.

 

این افزایش قیمت اگر چه فشار مضاعفی بر دوش متقاضیان خودرو می‌گذارد، اما می‌تواند تا حدودی خودروسازان را از زیان تحمیلی تولید برهاند. بسیاری از کارشناسان، اما معتقدند همراه با افزایش قیمت نهاده‌های تولید به واسطه روند صعودی تورم و نرخ ارز، درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان تا سه ماه آینده دور از ذهن نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->