میدری خبر داد: مرگ ۶۹۳ کارگر بر اثر حادثه کار در سال ۱۴۰۳ سهام عدالت از فردا (چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴) شارژ می‌شود+ جزئیات سقوط ۲۷۰۰ تومانی قیمت نقره (۸ مهر ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار فردا (چهارشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ از نمایش محصولات تا بیان مطالبات | روایتی از هفتمین نمایشگاه صنعت مبلمان در مشهد آغاز به‌کار نمایشگاه صنایع شیمیایی و صنعت مبلمان در مشهد + فیلم (۸ مهر ۱۴۰۴) وزیر صمت: توسعه همکاری منطقه‌ای، سیاست اصولی و محور اساسی دیپلماسی اقتصادی ایران است اتصال ۱۶ هزار و ۴۰۰ خانوار خراسان رضوی به شبکه فیبرنوری گزارش مرکز آمار از افزایش ۱۱ درصدی قیمت گوشت قرمز و مرغ ظرف یک ماه (مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۸ مهر ۱۴۰۴) | تویوتا لوین چند؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ مهر ۱۴۰۴) | پراید ۵۰۰ میلیونی شد فصل رشد دلار رسمی | کدام شرکت‌های بورسی از رشد نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند؟ مشتریان بانک‌ها سطح‌بندی می‌شوند | محدودیت سالانه واریز و برداشت تعیین شد سکه‌های پارسیان گران شدند (۸ مهر ۱۴۰۴) + جدول روند صعودی بورس ادامه می‌یابد؟ | جهش ۲برابری ارزش معاملات خُرد (۸ مهر ۱۴۰۴) ابهام بزرگ در بازار برنج؛ شکاف عجیب قیمت برنج وارداتی چرا تورم حبوبات از ۶۰درصد عبور کرد؟ تأمین ۶.۵ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی و دارو در نیمه نخست ۱۴۰۴ رشد قیمت دینار عراق، لیر ترکیه و درهم امارات در بازار مشهد (۸ مهر ۱۴۰۴) تجارت خارجی ۵۴ میلیارد دلاری ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۴ | تبادلات تجاری کشور با ۱۰۰ کشور جهان دلار امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۸ مهر ۱۴۰۴) خطر کم‌برآوردی نیاز واقعی کشور به مسکن حراج سکه فردا (۹ مهر ۱۴۰۴) برگزار می‌شود | واریز وجه تا ساعت ۲۳ امشب قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۸ مهر ۱۴۰۴) | سیب‌زمینی و پیاز کیلویی چند؟ شوخی با سفره مردم! | تهران سهمیه برنج مشهد را نمی‌دهد نرخ واقعی دستمزد مشخص شد | به‌روزنشدن دستمزد چه آسیبی می‌زند؟
سرخط خبرها

افزایش ۱۸ درصدی تولید خودرو و رشد ۳۰ درصدی تحویل خودرو

  • کد خبر: ۳۵۷۰۱
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
افزایش ۱۸ درصدی تولید خودرو و رشد ۳۰ درصدی تحویل خودرو
روز گذشته شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، آمار جزئی از تولید خودرو از ابتدای سال تا ۲۴ تیرماه منتشر کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس این آمار دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تا ۲۴ تیرماه سال ۹۹ با تولید بیش از ۲۸۲ هزار خودرو رشد ۱۸ درصدی نسبت به بازه زمانی سال گذشته داشته‌اند. انتشار این آمار در شرایطی است که خودروسازان تا پایان خردادماه سال جاری در تولید خودرو رشد ۳۱ درصدی را تجربه کردند. اما پایگاه خبری صمت در این گزارش از رشد تحویل خودرو به متقاضیان نیز خبر داده است، به‌طوری‌که طبق آمار‌های ارائه شده خودروسازان تا ۲۴ تیرماه در تحویل خودرو با رشد ۳۰ درصدی مواجه بوده‌اند. خبر خوب دیگر اینکه درهمین مدت تعداد خودرو‌های ناقص ۴۵ درصد کاهش یافته است.


آمار‌های ارائه شده ازسوی وزارت صمت از وضعیت مطلوب در خودروسازی‌های کشور حکایت دارد. این در شرایطی است که همزمان با ارائه این آمار‌ها بازار خودرو هر روز ملتهب‌تر شده و دسترسی مشتریان به خودرو کمتر می‌شود. اما این سوال هم اکنون مطرح است که وضعیت کنونی خودروسازی کشور حاصل چه اقداماتی از سوی این وزارتخانه است که تولید، تحویل و کاهش خودرو‌های ناقص را در پی داشته است. آنچه مشخص است با قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت از سوی شورای رقابت، خودروسازان در وضعیت بغرنجی قرار گرفته‌اند. آماری که سه‌شنبه گذشته از سوی «دنیای‌اقتصاد» و با استناد به گزارش‌های ارائه شده توسط خودروسازان به بورس منتشر شد از زیان ۱۸ هزار میلیارد تومانی خودروسازان از تولید خودرو حکایت داشت.

همچنین این آمارگویای زیان انباشته ۵۱ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور بود. اما زیان خودروسازان از ناحیه قیمت‌گذاری دستوری در جایی بیشتر هویدا می‌شود که اختلاف بهای تمام شده خودرو و بهای فروش فاصله چشمگیری به خود می‌گیرد. به‌طوری‌که طبق آمار، کل بهای تمام شده تولید خودروسازان در سال گذشته، بیش از ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده، حال آنکه از محل فروش محصولات تولیدی، حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نصیب آن‌ها شده است. با شفافیت عملکرد خودروسازان در سایت کدال بورس و همچنین میزان ضرر و زیان تولید این سوال مطرح می‌شود که اخبار خوب خودرویی که وزارت صمت اقدام به انتشار آن کرده در کجای این آمار‌ها باید جست‌وجو شود؟ در قسمت زیان انباشته یا ضرری که در تولید هر خودرو حاصل می‌شود؟

 

در آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت دیروز در سایت شاتا منتشر کرد با افتخار از رشد ۱۸ درصدی تولید آن هم تا تاریخ ۲۴ تیرماه پرده برداشت. مسوولان صنعتی کشور در پاسخ به این سوال که رشد تولید نتیجه چه اقدامی از سوی خودروسازان یا سیاست‌گذار خودرویی است با صراحت عنوان می‌کنند که نهضت داخلی‌سازی منجر به تغییرات خودروسازی و در نتیجه رشد تولید شده است.

این اظهارات در شرایطی است که نهضت داخلی‌سازی اگر چه تا حدودی توانسته بر تولید خودروسازان موثر واقع شود، اما از تعداد تولید محصولات ناقص هم که به دلیل نبود قطعه در پارکینگ خودروسازان دپو شده کم نکرده است. آنچه مشخص است خودروسازان در مدت زمانی که به استناد آمار وزارت صمت توانسته‌اند تولید را مطابق خواست سیاست‌گذار خودرویی پیش ببرند، از نقدینگی حاصل از فروش اموال و سهام و همچنین تسهیلاتی که از بانک مرکزی به قطعه‌سازان تزریق شد، استفاده کردند، این در شرایطی است که از منابع حاصل از فروش خودرو همچنان با ضرر و زیان مواجه بودند. حالا، اما به درخواست خودروسازان شورای رقابت مجوز افزایش قیمت‌ها را برای دومین بار در سال جاری صادر کرد.

 

این افزایش قیمت اگر چه فشار مضاعفی بر دوش متقاضیان خودرو می‌گذارد، اما می‌تواند تا حدودی خودروسازان را از زیان تحمیلی تولید برهاند. بسیاری از کارشناسان، اما معتقدند همراه با افزایش قیمت نهاده‌های تولید به واسطه روند صعودی تورم و نرخ ارز، درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان تا سه ماه آینده دور از ذهن نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->