دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز تره‌بار مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند کام سهامداران بالاخره شیرین شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ بلیت هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است هر گرم طلای ۱۸ عیار در مشهد چند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) هزینه نصب و جداسازی کولر گازی در مشهد چقدر است؟ قیمت امروز طلا، دلار، سکه، ارز دیجیتال (۴ تیر ۱۴۰۳) | طلا ۳.۴ میلیون و دلار ۶۰ هزار تومان شد بخش‌نامه جدید بانک مرکزی؛ پرداخت وام اشتغال به هر نفر فقط یک بار قیمت خودرو‌های خارجی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | بنز ۲۰۱۳، هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چگونه خودرو وارداتی بخریم؟ قیمت خودرو‌های داخلی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) متقاضیان دسته‌چک بخوانند | شرط جدید بانک مرکزی برای صدور دسته‌چک‌های صیادی سهم زنان از تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟ شرایط رایگان‌شدن قبوض آب اعلام شد
سرخط خبرها

عادی ‌شدن جریان معاملات در بازار مسکن

  • کد خبر: ۳۵۸۱۵
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
عادی ‌شدن جریان معاملات در بازار مسکن
گزارش‌ها از رشد ۷۳‌ درصدی معاملات مسکن در تیر ماه ۹۹ نسبت به خرداد ماه ۹۹ حکایت دارد
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ بعد از آنکه چند‌بار گزارش‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تهران، مورد‌اعتراض مشاوران املاک تهرانی قرار گرفت، اعضای این صنف تصمیم گرفتند در انتشار گزارش تحولات بازار مسکن، دست پیش را بگیرند و زودتر از ارگان رسمی بانک مرکزی به انتشار گزارش معاملات بپردازند.

در‌حالی‌که بانک مرکزی به‌طور‌معمول گزارش تحولات مسکن در هر‌ماه را در هفتمین روز از ماه بعد منتشر می‌کند و انتظار می‌رود گزارش تحولات بازار مسکن در تیر‌ماه را در فاصله هفتم تا نهم مرداد منتشر کند، اتحادیه مشاوران املاک، گزارش تحولات بازار مسکن در ماه تیر را منتشر کرده است.

بر‌اساس داده‌های این گزارش که ایسنا آن را منتشر کرده، در تیر سال جاری، تعداد معاملات در تهران ۱۰۶‌درصد و در کل کشور ۷۳‌درصد رشد داشته است؛ این در‌حالی است که در خرداد، شاهد کاهش تعداد معاملات بودیم. بر‌اساس اعلام اتحادیه مشاوران املاک، تیر۱۳۹۹ در کل کشور ۸۶‌هزار و ۸۶۴‌قرارداد خرید و فروش ملک به امضا رسیده است که افزایش ۷۳‌درصدی نسبت‌به ماه قبل و افزایش ۹۵‌درصدی نسبت‌به مدت مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد.
 
در تهران طی تیرماه‌۱۳۹۹ بالغ‌بر ۱۶‌هزار و ۴۵۳‌مبایعه‌نامه منعقد شده است که از رشد ۱۰۶‌درصد و ۱۵۴درصد به‌ترتیب نسبت‌به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل حکایت دارد. تعداد قرارداد‌های اجاره نیز افزایش یافته است. در تیر‌۱۳۹۹ تعداد ۹۲‌هزار و ۹۳۱‌اجاره‌نامه در کل کشور به امضا رسیده است که رشد ۵۹‌درصد نسبت‌به خرداد امسال و رشد ۲۵‌درصد نسبت به تیر سال گذشته را نشان می‌دهد. در تهران نیز طی تیرماه‌۱۳۹۹ بالغ‌بر ۱۹‌هزار و ۹۱۷‌قرارداد اجاره منعقد شده است که نسبت‌به ماه قبل ۳۰درصد افزایش یافته و نسبت‌به ماه مشابه سال قبل، تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد.
 
با‌این‌حال می‌توان حدس زد که در‌پی کاهش شتاب رشد بازار سرمایه و توقف رشد نرخ دلار و طلا باید منتظر هجوم نقدینگی به بازار مسکن باشیم. چه‌بسا رشد معاملات در ماه تیر نیز در‌پی تلاش برای حفظ ارزش پول در‌برابر تورم اتفاق افتاده است و افزایش تقاضا در بازار مسکن از جنس سرمایه‌گذاری باشد؛ زیرا به‌طورطبیعی با افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خریداران، تقاضا در جبهه مصرف‌کنندگان بازار مسکن کاهش پیدا کرده است.
 
گفتنی است رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن انتشار این گزارش اعلام کرد در ماه تیر جهش معاملاتی اتفاق نیفتاده بلکه تنها بازار به شرایط عادی بازگشته است. مصطفی قلی‌خسروی تصریح کرد: در ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته، بازار مسکن در رکود بود که منجر به اختلاف عدد قرارداد‌های خرید و فروش تیرماه امسال نسبت‌به بازه‌های زمانی مذکور شده است. آنچه هم‌اکنون با آن مواجه‌ایم، وضعیت نرمال است که امیدواریم حفظ شود. برای جمع‌بندی دقیق درباره آینده بازار مسکن باید منتظر انتشار گزارش تحولات بازار مسکن از‌سوی بانک مرکزی باشیم. بدون تردید اخباری که درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی منتشر شده است و همچنین رشد قیمت مصالح ساختمانی از‌جمله فولاد و سیمان می‌تواند بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->