کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند
سرخط خبرها

ایران می‌تواند در دیوان دادگستری بین‌المللی و سازمان ملل درباره تعرض به هواپیما شکایت کند

  • کد خبر: ۳۶۰۰۷
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
ایران می‌تواند در دیوان دادگستری بین‌المللی و سازمان ملل درباره تعرض به هواپیما شکایت کند
مشاور وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران می‌تواند در دیوان دادگستری بین‌المللی و سازمان ملل درباره تعرض به هواپیما شکایت کند، اظهار کرد: ایران می‌تواند در سه سطح دیپلماسی عمومی، رایزنی سیاسی و همچنین شکایت حقوقی موضوع تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ماهان را مورد پیگیری قرار دهد.
به گزارش شهرآرانیوز، علی نجفی خوشرودی با بیان اینکه اقدام جنگنده‌های آمریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایران، نقض مقررات و حقوق بین الملل است و این اقدامات امنیت هوانوردی، مقررات ایکائو و سایر مقررات مربوط به امنیت پرواز را نقض کرده است، گفت: این اقدام متخلفانه با مسئولیت بین المللی دولت متعارض همراه است.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: این گونه اقدامات آمریکا، جدید نیست و در طول ۴۰ سال گذشته متاسفانه شاهد انجام این اقدامات غیرقانونی از سوی دولت واشنگتن علیه دولت و ملت ایران بوده ایم چنانکه در اواخر دهه ۶۰ آمریکایی‌ها اقدام به ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایرباس کردند که این اقدام منجر به شهادت تعداد قابل توجهی از شهروندان ایرانی شد.

مشاور وزیر خارجه با بیان اینکه جامعه جهانی باید به این نوع اقدامات که یک نوع آنارشیسم در سطح بین المللی است واکنش نشان دهد و ساز و کاری برای جلوگیری از این اقدامات بیندیشد، اظهار کرد: اساسا حضور جنگنده‌های آمریکا در سوریه خود نقض یک اصل دیگر حقوق بین الملل یعنی"اصل عدم مداخله" است؛ بنابراین از جهات مختلف نباید در برابر این اقدام سکوت کرد.

نجفی خوشرودی در پاسخ به این سوال که ایران چگونه می‌تواند این تعرض را مورد پیگیری قرار دهد، گفت: به نظرم در سه سطح می‌توان در این مورد عمل کرد. سطح اول دیپلماسی عمومی است. باید از طریق رسانه ها، تخلفات و نقض اصول بین الملل از سوی آمریکایی‌ها را به جامعه جهانی یادآور شد و نهاد‌های مدنی نیز در این زمینه می‌توانند نقشی جدی ایفا کنند. از طرف دیگر باید در سطح رایزنی‌ها و گفتگو‌های سیاسی نیز این موضوع مورد توجه قرار گیرد به خصوص در جریان تعامل با کشور‌هایی که با یکجانبه گرایی آمریکا مخالف هستند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: از لحاظ حقوقی نیز ایران می‌تواند در دیوان دادگستری بین المللی و همچنین دیگر مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل در این زمینه با توجه به اسناد حقوقی که در اختیار هست طرح شکایت کند.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->