قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد تحلیلگر نظامی صهیونیست: قیامت را به چشم دیدیم امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم اطلاعیه جدید فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس به شهادت رسید + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان واکنش امیرعبداللهیان به ساقط شدن ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نخواهد گرفت لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم | اوضاع جبهه شمالی خطرناک است فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است ظریف حمله موشکی اسرائیل به خاک ایران را «آتش‌بازی » خواند ماجرای حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس چه بود؟ وزارت خارجه وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد در سفارت ایران در فرانسه چه می‌گذرد؟! (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند دوباره غیرت ملت، دوباره شور قیام | راهپیمایی نمازگزاران مشهدی در حمایت از عملیات «وعده صادق» برگزار شد + فیلم سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد
سرخط خبرها

ایران و سوریه برای پیگیری تعرض جنگنده‌ها امکان طرح دعوا در شورای ایکائو را دارند

  • کد خبر: ۳۶۰۳۴
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
ایران و سوریه برای پیگیری تعرض جنگنده‌ها امکان طرح دعوا در شورای ایکائو را دارند
یک کارشناس حقوق بین‌الملل با تأکید بر اینکه اقدام جنگنده­‌های آمریکایی به وضوح تهدیدی بر امنیت هواپیمای مسافربری ماهان و سرنشینان آن تلقی می­‌شود، گفت: ایران می‌­تواند این وضعیت را به شورای ایکائو ارجاع دهد. کشور سوریه نیز به جهت نقض حاکمیتش بر کشور آمریکا و نیز پرواز بدون مجوز جنگنده‌های آمریکایی در مغایرت بند ج ماده ۳ کنوانسیون شیکاگو، امکان طرح دعوا در شورای سازمان ایکائو را خواهد داشت.
به گزارش شهرآرانیوز، مهناز رشیدی بیان کرد: با توجه به اینکه حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک سوریه در قالب ائتلاف ضد داعش، بدون رضایت دولت رسمی و قانونی سوریه بوده و از پشتوانه قطعنامه­‌های شورای امنیت برخوردار نیست، نفس حضور آن‌ها در سرزمین این کشور، با اساس حاکمیت و تمامیت سرزمینی دولت سوریه تعارض داشته و مصداقی از عمل تجاوز است.

وی ادامه داد: هم­چنین از منظر اصول و مقررات هوایی، مطابق ماده ۱ کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین­ المللی (۱۹۴۴) موسوم به کنوانسیون شیکاگو، حاکمیت تام و مطلق هر کشور بر حریم هوایی قلمروی سرزمینی خود به رسمیت شناخته شده است. بر این اساس، کشور سوریه بر فضای هوایی قلمروی خود حاکمیت داشته و پرواز جنگنده­‌های نظامی آمریکایی بدون رضایت این کشور، نقض مفاد این کنوانسیون است.

اقدام جنگنده‌های آمریکایی مخالف قاعده منع تهدید یا توسل به زور است

کارشناس حقوق بین­‌الملل در پاسخ به این سوال که اقدام آمریکا در تهدید هواپیمای ایرانی از منظر حقوق بین ­الملل تا چه اندازه از مشروعیت حقوقی برخوردار است، گفت: اقدام جنگنده­‌های آمریکایی مخالف اصل منع تهدید یا توسل به زور شناسایی شده در منشور ملل متحد است. هم­چنین این اقدام در مغایرت با ماده ۳ مکرر کنوانسیون شیکاگو بوده که دولت­ها را موظف به خودداری از استفاده از سلاح علیه هواپیما‌های کشوری در حال پرواز کرده و آن‌ها را متعهد نموده که در وضعیت تعقیب، جان سرنشینان هواپیما و امنیت هواپیما را در معرض خطر قرار ندهند. این مقرره از جهت ماهیت عرفی آن برای کشور آمریکا الزام­ آور است. به علاوه اینکه این اقدام می ­تواند مغایر مفاد کنوانسیون مونترال راجع به جلوگیری از اعمال غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری (۱۹۷۱) دانسته شود.

هواپیمای ایرانی ملزم به اطاعت از جنگنده‌های آمریکایی نبوده است

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: از آنجا که صرفا کشور سوریه حق اعمال حاکمیت بر قلمروی هوایی کشور خود را دارد و دولت آمریکا نمی­‌تواند به صورت خودسرانه، یکجانبه و بدون صدور اطلاع و هشدار قبلی، در مسیر‌های پرواز بین­ المللی، مناطق پرواز ممنوع اعلام کرده و یا اعلام به بازرسی هواپیما‌های کشوری نماید، هواپیمای ایرانی الزامی به متابعت از دستور هواپیمای جنگنده آمریکایی نداشته ­است.

از چه طرقی می­ توان اقدام جنگنده‌های آمریکایی را در جوامع بین­ المللی پیگیری کرد؟

رشیدی بیان کرد: طرق پیگیری دعوا در این قضیه را می­ توان از دو بعد مورد نظر قرار داد: طرق پیگیری و طرح دعوای در دسترس کشور ایران و طرق طرح دعوا توسط کشور سوریه. با عنایت به اینکه هدف کنوانسیون شیکاگو و تأسیس سازمان ایکائو ایجاد امنیت هوانوردی بین ­المللی است و اقدام جنگنده­‌های آمریکایی به وضوح تهدیدی بر امنیت هواپیمای مسافربری ماهان و سرنشینان آن تلقی می­شود، کشور ایران می­تواند این وضعیت را به شورای ایکائو ارجاع دهد.

به گفته این کارشناس، کشور سوریه نیز به جهت نقض حاکمیتش بر کشور آمریکا و نیز پرواز بدون مجوز جنگنده­های آمریکایی در مغایرت بند ج ماده ۳ کنوانسیون شیکاگو، امکان طرح دعوا در شورای سازمان ایکائو را خواهد داشت.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->