شهادت مامور مبارزه با مواد مخدر در درگیری با قاچاقچیان مسلح در محور نهبندان - زاهدان (۱۶ مهر ۱۴۰۴) دستور رئیس‌جمهور برای اقدام فوری در زمینه کودکان بازمانده از تحصیل توضیحات قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت و حساب بانکی بابک زنجانی در مالزی سقوط مرگبار کارگر جوان از ساختمان در حال احداث مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) دستگیری ۲۵۹ معتاد و مواد فروش در مشهد در هفته فراجا (مهر ۱۴۰۴) لزوم ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی فاقد مدارک هویتی در اسرع وقت وزیر آموزش و پرورش: امسال بیش از ۱۵۰ هزار کودک در مقطع ابتدایی از تحصیل جا ماندند (۱۶ مهر ۱۴۰۴) ترس‌های اجباری نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۴ کی اعلام می‌شود؟ رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: مشهد باید در موضوعات گردشگری سلامت و فرهنگی، نقش ملی و منطقه‌ای ایفا کند آموزش کمک‌های اولیه به رانندگان باید در صدور گواهینامه الزامی شود ۱۰ درصد ایرانیان کالری لازم را دریافت نمی‌کنند دارورسانی رایگان درب منزل بیماران‌ ام‌اس در سراسر کشور کاهش آمار تصادفات درون‌شهری در خراسان رضوی طی شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ ۷۰ تا ۸۰ درصد نوزادان کم‌وزن، با تغذیه مناسب به منحنی رشد طبیعی بازمی‌گردند اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد به بیماران نیازمند زندگی دوباره بخشید (۱۶ مهر ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی کاهش کیفیت هوا در مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) هدف‌گذاری جذب ۵ میلیون گردشگر از عراق | آرامگاه شمس در مهر ۱۴۰۵ بهره‌برداری می‌شود آتش به دامنه دماوند افتاد | نابودی ۸ هکتار پوشش گیاهی به دلیل سهل‌انگاری گردشگران رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی: فعالیت دانشگاه آزاد بدون هیچ وقفه‌ای ادامه می‌یابد از شیر مادر تا صبحانه مدرسه، مسیر سلامت کودکان ایرانی درباره تربیت فرزندانی قوی اما خسته که نقاب قدرت بر چهره دارند | قوی، اما ترک خورده برگزاری رویداد بین‌المللی خاطره‌نویسی با هدف زنده‌نگه‌داشتن یاد شهدای جنگ ۱۲ روزه + شرایط شرکت در رویداد کمبود بیش از ۸ هزار محیط‌بان در کشور احیای دریاچه ارومیه با جدیت در حال پیگیری است صدور کیفرخواست برای سرنشینان کشتی قاچاق سوخت در هرمزگان | سرنشینان، اتباع ۴ کشور خارجی بودند سالانه حدود ۱۰۰ هزار شکایت در سامانه ۱۳۶ ثبت می‌شود گروگان‌گیری کارشناسان اورژانس توسط همراهان بیمار در ساوه | دلیل درگیری و ضرب‌وشتم چه بود؟ پیگیری خسارات جنگ ۱۲ روزه در مراجع قضایی ایران و خارج از کشور
سرخط خبرها

شرایط جهش تحصیلی دانش‌آموزان | بیش از نصف متقاضیان، شرایط لازم را ندارند

  • کد خبر: ۳۶۳۷۸۵
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۴
شرایط جهش تحصیلی دانش‌آموزان | بیش از نصف متقاضیان، شرایط لازم را ندارند
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد دانش‌آموزان متقاضی نمی‌توانند شرایط جهش تحصیلی را کسب کنند؛ لذا معاونت ابتدایی خواستار تدوین دستورالعملی است تا با درنظرگرفتن شرایط واقعی، صرفاً دانش‌آموزانی بتوانند از جهش استفاده کنند که واقعاً حقشان است.

به گزارش شهرآرانیوز، موسی‌الرضا کفاش، درخصوص جهش تحصیلی دانش‌آموزان گفت: از نظر صاحب‌نظران دو نگاه وجود دارد، افرادی که مطلقا موافق با موضوع جهش تحصیلی نیستند و اعلام می‌کنند برای دانش آموز آسیب زاست و به نفع دانش‌آموز نیست و همچنین گروه دیگری که اعلام می‌کنند تسریع تحصیلی، مشکلی ندارد.

دو شرط برای «جهش تحصیلی»

وی با بیان اینکه در ماده ۱۸ آیین نامه «ارزشیابی پیشرفت تحصیل تربیتی دوره ابتدایی» آمده است که دانش آموزان ساعی و برجسته‌ای که یک پایه را در مدرسه گذرانده‌اند، با دو شرط می‌توانند جهش تحصیلی انجام دهند افزود: اولاً نمرات پایه خوانده شده این دانش‌آموزان باید در سطح "خیلی خوب" باشد که معمولاً اینگونه است؛ سپس در ارزشیابی که بعدا در آن پایه شرکت می‌کنند هم سطح "خیلی خوب" را از همه دروس کسب کنند. همچنین ادارات آموزش و پرورش استثنایی، شرایط هوشی و روانی دانش آموز را مورد سنجش قرار دهند و اگر دانش‌آموزی شرایط لازم را بر اساس معیار‌های آنان داشت، به ما معرفی می‌کنند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه جهش تحصیلی در دوره «ابتدایی» و «متوسطه اول ـ پایه هشتم» انجام می‌شود ادامه داد: جهش در سایر پایه‌ها به صورت موردی بررسی می‌شود.

کفاش با بیان اینکه آنچه در آیین نامه آمده این است که جهش تحصیلی یک بار در هر دوره است گفت: فردی که برای بار دوم خواستار  جهش تحصیلی است، پرونده‌اش در قالب کمیسیون خاص با اختیاری که به استان‌ها داده شده، بررسی‌ها می‌شود. حتی مواردی داریم که خواستار جهش تحصیلی از پایه اول به ششم بوده؛ البته باید گفت برخی دانش آموزان ضریب هوشی ۱۵۰ و ۱۶۰ دارند که استعدادی خدادادیست و اگر این دانش‌آموزان در مدرسه با همسن و سال‌های خودشان بمانند، مخل برای خود و کلاس هستند.

لزوم تدوین برنامه‌های تحصیلی مکمل برای دانش‌آموزان با ضریب هوشی بالا

وی با بیان اینکه معتقدیم آموزش و پرورش باید برای این افراد برنامه داشته باشد افزود: صرفا تسریع تحصیلی مسکن است، معلوم نیست دانش‌آموزی که از لحاظ استعداد تحصیلی در سطح خوب و هوش بالایی است، در ارتباطات اجتماعی هم توانمند باشد، لذا مطلوب این است که در پایه خود تحصیل کند منتها برای آنهایی که ضرایب هوشی بالا دارند، برنامه‌های مکمل دیگری در نظر گرفته شود. در سایر کشور‌ها اینگونه است و بچه‌ها آموزش‌های دیگری را در کنار آموزش‌های معمول می‌بینند.

علت مخالفت برخی کارشناسان با جهش تحصیلی

کفاش افزود: در پیش‌نویس آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی جدید، موضوع جهش تحصیلی حذف و به آیین نامه اجرایی منتقل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که علت مخالفت برخی صاحب نظران با جهش تحصیلی چیست؟ عنوان کرد: ۵۰ تا۶۰ درصد دانش‌آموزان متقاضی که نمی‌توانند شرایط ارتقاء را کسب کنند، احساس شکست و کمبود می‌کنند که دلیل مخالفت با جهش تحصیلی این موضوع است.

کفاش با بیان اینکه برخی دانش‌آموزان حتی اگر تعدادشان هم کم باشد، اما متقاضی جهش تحصیلی‌اند و دارای استعداد برترند و، چون برنامه‌ای برای آنها نداریم، نگهداری آنها در آن پایه ممکن است درست نباشد اظهار کرد: معاونت آموزش ابتدایی خواستار این است که دستورالعملی با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین شود تا شرایط واقعی در نظر گرفته شود نه اینکه هرکسی که می‌خواهد خواستار جهش تحصیلی باشد و آن را انجام دهد؛ در واقع بحث بر این اساس است که افرادی بتوانند از جهش تحصیلی استفاده کنند که واقعا حقشان است.

بحث‌های کارشناسی در خصوص جدا سازی دانش‌آموزان معلول ذهنی از مدارس عادی

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه برای دانش‌آموزان با معلولیت ذهنی هم باید یک نوع آموزش خاص وجود داشته باشد گفت: برخی معتقدند در فضای مدرسه همه باید در کنار هم باشند و جداسازی کار خوبی تلقی نمی‌شود که جای بحث دارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->