تعطیلی اماکن ورزشی روباز و لغو رویداد‌های ورزشی در مشهد، طی فردا پنجشنبه ٢۴ مهر ۱۴۰۴ محیط زیست برای شهروندان مشهدی هشدار خودمراقبتی صادر کرد (۲۳ مهر ۱۴۰۴) حمل‌ونقل شهری، متهم اصلی آلودگی هوای مشهد با سهم ۶۵ درصدی سازمان فاوای شهرداری مشهد از اجرای پروژه‌های هوشمندسازی مبلمان و زیرساخت‌های شهری خبرداد راهیابی ۳ اثر نمایشی از مشهد به شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد صدور هشدار سطح نارنجی در پی پیش‌بینی تداوم آلودگی شدید در مشهد (۲۳ مهر ۱۴۰۴) سخنگوی قوه‌قضائیه: نقش‌آفرینی خیران در حوزه آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از جرم ضروری است میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی مشهد باید به ۵ سال برسد افتتاح ۵ انبار حوادث خدمات شهری در مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ قلندرشریف: شهرداری مشهد از نظر نهادهای نظارتی برای ارتقای سطح خدمت‌رسانی استقبال می‌کند | بهره‌برداری از پروژه‌های شهری با حضور رئیس‌جمهور نمره قبولی سازمان بازرسی خراسان رضوی به اقدامات شهرداری مشهد در زمینه ساخت مترو برای زائران و مجاوران حرم رضوی + فیلم بازدید بازرس کل خراسان رضوی و شهردار مشهد مقدس از پروژه خط ۳ مترو مشهد آغاز نمایش «انجمن اشباح» در فیلم‌نت + زمان پخش + تیزر مشهد غرق در غبار (۲۳ مهرماه ۱۴۰۴) | کیفیت هوای مشهد در وضعیت «اضطرار» است خطر جدی نفس‌کشیدن برای مشهدی‌ها | وضعیت ناسالم هوای شهر تا فردا (۲۴ مهر ۱۴۰۴) ادامه دارد روایت ساواک و مأموران از واقعه «مسجد فیل» مشهد در شب ۲۲ مهر ۱۳۴۲ | «بازداشت و حراست» یک روحانی توسعه زیرساخت‌های همگانی، راهی برای رفع معضلات ترافیکی نفس‌های تنگ مشهد زیر سایه تصمیم‌های دیرهنگام آلودگی هوای مشهد بر اثر فعال‌شدن کانون «قره‌قوم» ترکمنستان (۲۲ مهر ۱۴۰۴) کاهش وابستگی به خرید گل و گیاه در شهرداری مشهد با توسعه تولیدات داخلی
سرخط خبرها

آیا مدیریت تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری‌ها واگذار شد؟ | گزارشی از ابعاد مصوبه جنجالی هیئت‌وزیران درباره تاکسی‌های اینترنتی

  • کد خبر: ۳۶۳۸۰۳
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۶
  • ۲
آیا مدیریت تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری‌ها واگذار شد؟ | گزارشی از ابعاد مصوبه جنجالی هیئت‌وزیران درباره تاکسی‌های اینترنتی
آن‌طورکه بعضی رسانه‌ها در روز‌های اخیر گفته‌اند، هیئت وزیران تصویب کرده تا مسئولیت مدیریت تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری‌ها محول شود. آیا با این مصوبه، تاکسی‌های اینترنتی زیرمجموعه شهرداری‌ها قرار می‌گیرند؟ در این گزارش به بررسی جوانب این نامه جنجالی می‌پردازیم.

به گزارش شهرآرانیوز، عصر روز شنبه (۱۲ مهر ۱۴۰۴) بود که خبر اصلاح قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به استناد نامه معاون‌اول رئیس‌جمهور در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ منتشر شد. اگرچه ظاهر موضوع همچون سایر مصوبات هیئت دولت جنبه عمومی داشت، اما خیلی زود این موضوع به سرتیتر رسانه‌ها تبدیل شد؛ چراکه براساس رأی هیئت وزیران، به نظر می‌رسید مسئولیت مدیریت تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری‌ها محول شده و همین تیتر باعث شد تا اصل خبر، خیلی زود در کانون توجه و واکنش شخصیت‌های مختلف قرار بگیرد. اما اصل موضوع چه بود؟ آیا با این مصوبه، تاکسی‌های اینترنتی زیرمجموعه شهرداری‌ها قرار می‌گیرند؟ در این گزارش، به بررسی جوانب این نامه جنجالی می‌پردازیم.

منظور از این قانون چیست؟

همین اول کار، بیایید اصل مصوبه هیئت‌ وزیران و ابلاغیه معاون‌اول رئیس‌جمهور را بررسی کنیم. براساس نامه به شماره ۹۹۴۸۴ که در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ با امضای محمدرضا عارف، معاون‌اول رئیس‌جمهور، به وزارت کشور ابلاغ شده است، تأکید شده که «مدیریت و نظارت بر حمل‌و‌نقل بار و مسافر در شهر‌ها و حریم آن با سازمان شهرداری‌ها و دهیارى‌ها و در محدوده خارج از شهر‌ها با سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای است» تا به این ترتیب، صفرتاصد هرچه در حوزه حمل‌ونقل در داخل شهرهاست، تحت نظارت و مدیریت شهرداری‌ها باشد.

برای درک اینکه معنای دقیق این قانون چیست، باید به مسیر قانونی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نگاهی بیندازیم. طبق قانون، هم سرویس‌های جابه‌جایی مسافر و هم بقیه کسب‌وکار‌های اینترنتی باید ابتدا از اتحادیه‌ای به نام «اتحادیه ملی کسب‌وکار‌های اینترنتی» مجوز فعالیت کسب کنند. حالا اینکه در این اتحادیه چه فرایندی طی می‌شود، از حوصله این گزارش خارج است، اما مختصر و مفیدش همین می‌شود که کسب‌وکار‌ها از اتحادیه کشوری مجوز می‌گیرند و حالا براساس قانون جدید اگر حوزه فعالیتشان مربوط به حمل‌ونقل (اعم از درون و برون‌شهری) بود، باید به ترتیب تحت نظارت شهرداری‌ها یا سازمان راهداری قرار بگیرند.

هیاهو برای هیچ

مرتضی چایچی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد، در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز می‌گوید: تأکید ما این است که از واکنش هیجانی به این موضوع پرهیز شود. متأسفانه وقتی این خبر منتشر شد، با بی‌دقتی برخی رسانه‌ها شرایطی ایجاد شد که گویا دیگر کار بخش خصوصی در حوزه تاکسی‌های اینترنتی تمام است و همه‌چیز باید در شهرداری و سازمان‌های تاکسیرانی ادغام شود؛ درحالی‌که اصلاً این‌طور نیست و در عمل، این نظارت فقط مربوط به کیفیت خدمات قابل‌ارائه به مسافران است.

وی می‌افزاید: ما همین الان یک دستورالعمل داریم به‌نام «نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر» که ذیل قانون نظام صنفی کشور تعریف شده است. در آنجا هم ضوابطی برای نظارت شهرداری تعریف شده بود که تا الان درحال اجرا بوده است. الان هم در ابلاغیه ۱۰ صفحه‌ای جدید، دو جدول (الف) و (ب) ابلاغ شده که براساس جدول اول، اگر تخلفات مربوط به حوزه مسافر باشد – یعنی مواردی همچون پیاده‌شدن پیش از مقصد، دریافت هزینه خلاف قانون و مشکلات فنی رانندگان – شهرداری مکلف است یک نسخه از گزارش تخلف را از مسافران دریافت و به همراه مستندات به اتحادیه کشوری کسب‌وکار‌های اینترنتی ارسال کند.

به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد، در جدول (ب) نیز قید شده که اگر تخلفات رده بالا همچون تصادفات جرحی و فوتی یا اختلافات حقوقی میان شهرداری و شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی رخ داد، مرجعی به نام هیئت انضباطی و کمیسیون ایمنی متشکل از نمایندگان شورای شهر، شهرداری و صنف رانندگان و تاکسی‌های اینترنتی مسئول رسیدگی خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
0
0
بسیارعالی است خداراشکرامنیت بیشتر میشود چون طرف حساب شهرداری است نه بخش خصوصی
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
0
0
اینا همه نقشه است. برای تاکسی اینترنتی بابک زنجانی دارن گربه رو دم حجله میکُشن
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->