«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

ژن‌ها چه نقشی در تأثیرگذاری دارو‌های کرونا بازی می‌کنند

  • کد خبر: ۳۶۷۱۵
  • ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
ژن‌ها چه نقشی در تأثیرگذاری دارو‌های کرونا بازی می‌کنند
دبیر کارگروه فارماکوژنتیک دارو‌های مرتبط با کرونا در پژوهشگاه ژنتیک گفت: در صدد برآمدیم تا علاوه بر بررسی ژنتیک افراد و شخصی‌سازی درمان مبتلایان به کرونا، دارو‌هایی که برای درمان کووید۱۹ پیشنهاد شده اند را ارزیابی کنیم.
به گزارش شهرآرانیوز، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اظهار کرد: در پژوهشگاه زیست فناوری ژنتیک افراد را مورد بررسی قرار می‌دهیم که در نهایت موضوع شخصی سازی درمان مبتلایان به کرونا را اجرایی کنیم.

دکتر سید مسعود هوشمند با بیان اینکه تاکنون در خصوص سرطان و بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب موضوع شخصی سازی را در این پژوهشگاه مورد بررسی قرار داده ایم، بیان کرد: بخشی از این مطالعات نیز در پروسه درمان اجرایی شده است؛ بدان معنا که بسیاری از افراد که مبتلا به سرطان و بیماری‌های مرتبط با مغز هستند با شخصی سازی درمان بهبود می‌یابند.

هوشمند با بیان اینکه از اسفند ماه با شروع اپیدمی کووید۱۹ در کشور مطالعاتی در زمینه بررسی دارو‌ها و تاثیر آن بر ژنتیک افراد را آغاز کردیم، خاطر نشان کرد: از این رو در صدد برآمدیم تا علاوه بر بررسی ژنتیک افراد و شخصی سازی درمان مبتلایان به کرونا، دارو‌هایی که برای درمان کووید۱۹ پیشنهاد شده اند را ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون دارو‌هایی مانند «فاویپراویر»، «هیدروکسی کلورکین»، «لوپیناویر»، «ریتوناویر»، را در راستای درمان افراد مبتلا به کووید۱۹ مورد بررسی قرار دادیم؛ در بررسی‌ها مشاهده کردیم که استفاده از این دارو‌ها در برخی افراد تاثیر دارد و در برخی دیگر بی تاثیر است.
 
پیدا کردن نقشه ژنتیکی افراد در راستای درمان کرونا
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با تاکید بر اینکه فعلا این ۴ دارو را در بدن افراد با ژن‌های مختلف مورد بررسی قرار داده ایم، بیان کرد: استفاده از فارماکوژنتیک و پیدا کردن نقشه ژنتیکی افراد برای متابولیسه کردن دارو می‌تواند برای دارو‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر کارگروه فارماکوژنتیک دارو‌های مرتبط با کرونا با تاکید بر اینکه تا وقتی یک دارویی توسط یک فرد استفاده نشود نمی‌توانیم تاثیر آن دارو در بدن فرد را متوجه شویم، بیان کرد: از این رو با نتایج این تحقیقات می‌توانیم ببینیم که تاثیر یک دارو با استفاده از نقشه ژنتیکی فرد تاثیر گذار است یا خیر.

وی افزود: البته در بررسی‌های دارویی از تجربه استفاده برخی دارو‌ها در بیماری‌های سارس و مرس هم بهره می‌بریم که زودتر به نتیجه برسیم.
 
شخصی سازی درمان کووید۱۹
به گفته هوشمند، این تحقیقات دارویی در واقع برای شخصی سازی درمان مبتلایان به کووید ۱۹ است هر چند داروی خاصی برای این بیماری وجود ندارد و دارو‌های استفاده شده معمولا برای مصارف دیگر است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری عنوان کرد: البته هنوز نتایج این بررسی‌ها مشخص نشده که بدانیم کدام دارو در کدام فرد تاثیر گذار است.

دبیر کارگروه فارماکوژنتیک دارو‌های مرتبط با کرونا با تاکید براینکه ژنتیک افراد در تاثیر گرفتن از دارو نقش بسزایی دارد، بیان کرد: در بررسی‌ها به نتیجه رسیدیم که برخی از این دارو‌ها در ژن برخی افراد، تاثیر مثبت دارند و در برخی دیگر تاثیری ندارند.

هوشمند تاکید کرد: «سیتوکروم اکسیداز ۴۵۰» به عنوان یک ژن در بدن زیرمجموعه‌های زیادی دارد؛ این زیرمجموعه‌ها باعث می‌شود که نتوانند دارو را به خوبی متابولیسه کنند؛ بدان معنا که باید دارو مورد استفاده قرار بگیرد تا ببینیم تاثیر مثبت یا منفی در بدن فرد می‌گذارد.

به گفته عضو هیئت علمی پژوهشگاه زیست فناوری، بر اساس تحقیقات پیشین از ۶۲۵ ایرانی یک نفر کمبود «Iga» دارد که یک نوع نقص ایمنی خفیف است. پیشنهاد ما این است که این افراد در خط مقدم برای درمان بعنوان درمان کننده قرار نگیرند و با بیماران تماس نداشته باشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بیان اینکه هنوز کووید۱۹ دارویی برای درمان ندارد، بیان کرد: به همین دلیل دارو‌های بیماری‌های دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم مصرف یک دارو در متابولیسم افراد تاثیر مثبت دارد یا منفی؛ اگر نتایج مشخص شود افراد بدون مشکل درمان می‌شوند.

دبیر کارگروه فارماکوژنتیک دارو‌های مرتبط با کرونا افزود: با شخصی سازی درمان با استفاده از ژن، زودتر به درمان این بیماری خواهیم رسید که نتیجه به زودی مشخص می‌شود و می‌توانیم بعد از تایید، آن را در پروتکل درمانی قرار دهیم.

منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->