۹ کشته و یک مصدوم در تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کرونا از شیر مادر به کودک منتقل نمی‌شود

  • کد خبر: ۳۶۹۲۵
  • ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
کرونا از شیر مادر به کودک منتقل نمی‌شود
مشاوره شیردهی انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر ایران با یادآوری اینکه تاکنون انتقال ویروس کرونا از شیر مادر به نوزاد گزارش نشده، به مادران شیرده توصیه کرد شیردهی را با شستن دست‌ها و داشتن ماسک بر چهره انجام دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز شنبه آغازین روز از هفته جهانی تغذیه با شیر است که به «سیاره ای سالم با حمایت از تغذیه با شیر مادر»  نامگذاری شده است و هدف از برگزاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر افزایش آگاهی همگانی درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و تشویق مادران به شیردهی برای بهبود سطح سلامت کودکان در سراسر جهان است.

هفته ای که سیاستگذاران یونیسف و سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۰ با همکاری دو کشور آمریکا و سوئد، در محلی به نام سپدال دگلی اینوچنتی ایتالیا برای تغذیه نوزاد با شیر مادر اصول و استانداردهای جهانی تنظیم کردند و هر سال در سالگرد این تصمیم، با انتخاب یک شعار برای بالا بردن آگاهی همگان درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و ترویج آن در سراسر جهان تلاش می‌شود.

مژگان مظلوم با اشاره به شعار امسال هفته جهانی شیر مادر افزود: امسال به شعار «سیاره ای سالم با حمایت از تغذیه با شیر مادر» مزین شده که حکایت از این دارد که شیر مادر تضمین کننده سلامت هم شیرخوار و هم مادر شیرده است.

وی درباره فواید و مزایای تغذیه با شیر مادر در نوزادان توضیح داد: شیر مادر سلامت شیرخوار را در سنین

شیرخواری تامین می کند به این معنا که باعث پیشگیری از ابتلای شیرخوار به انواع عفونت ها مانند عفونت دستگاه تنفسی و گوارشی می شود. همچنین آمار ابتلا به بیماری هایی که در مقطع شیرخوارگی ممکن است نوزاد را درگیر کند را پایین می آورد.

تغذیه با شیرمادر، بسترساز سلامت کودک در بزرگسالی

مشاور شیردهی انجمن علمی تغذیه با شیر مادر با تاکید بر اینکه در صورت ابتلای شیرخوار، پاسخ به درمان و بهبودی سریعتر خواهد بود و نیاز به بستری آنان کمتر است، افزود: به طور کلی شیر مادر سلامتی کودکان را تا سنین بزرگسالی تامین و از چاقی کودکان در دوران نوجوانی و جوانی که مشکلات عدیده ای را برای فرد بوجود می آورد، پیشگیری می کند. همچنین از مانع ابتلای آنان به دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و بسیاری از سرطان ها همانند سرطان خون می شود.

شیردهی، مادر را از ابتلا به سرطان دور می کند

مظلوم در ادامه این گفت وگو به مزایایی شیردهی برای مادر اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مزایای بسیار شیردهی برای مادر، پیشگیری از کم خونی است به این معنا که با شیردهی بلافاصله پس از زایمان انقباضات رحم اتفاق می افتد و خونریزی کمتر شود در نتیجه از کم خونی مادر جلوگیری می کند.

وی با تاکید بر اینکه شیردهی، احتمال ابتلای مادر به انواع سرطان همانند سرطان پستان و رحم را به شدت کاهش می دهد، افزود: ضمن اینکه با شیردهی زنجیره ارتباط روحی و روانی مادر با نوزاد مستحکم می شود و با اعتماد به نفسی که برای مادر به وجود می آورد حال روحی روانی او بعد از زایمان بهتر است.

از بین رفتن احتمال بارداری مجدد با شیردهی مرتبط

عضو انجمن علمی تغذیه با شیر مادر بر این موضوع تاکید کرد که کاهش ابتلا به بیماری در مادران شیرده به میزان شیردهی هم بستگی دارد یعنی در مادری که طول شیردهی بیشتری دارد احتمال ابتلا به انواع بیماری کمتر می شود.

مظلوم یادآور شد: تغذیه انحصاری با شیر مادر از بارداری مجدد پیشگیری می کند یعنی از بدو تولد نوزاد به پستان گذاشته شود و تا پایان ۶ ماه تغذیه با شیر مادر باشد و آب قند و ترنجبین و غیره به کودک داده نشود.

وی درباره دلیل این امر اینگونه توضیح داد: این تغذیه انحصاری از تخمک گذاری جلوگیری می کند و مادر تا ۶ ماه خیالش از بارداری ناخواسته راحت می شود. ضمن اینکه نیازی به روش های دیگر جلوگیری از بارداری ندارد اما اگر تغذیه انحصاری نباشد احتمال بارداری مجدد اتفاق می افتد.

گرفتن ناگهانی کودک از شیر مادر، برای مادر و کودک زیان آور است

مشاوره شیردهی انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر ایران با یادآوری اینکه تغذیه انحصاری شیر مادر تا پایان ۶ ماه است و تغذیه کمکی از پایان ۶ ماه شروع شود، گفت: تغذیه کمکی زودهنگام باعث ایجاد عوارضی همانند انواع آلرژی برای نوزاد می شود و در صورت دیرتر شروع کردن آن مشکلات سوءتغذیه همراه است.

وی با بیان اینکه مرجع های علمی جهان تاکید دارند که تغذیه با شیر مادر تا پایان دو سال ادامه داشته باشد، ادامه داد: گاه از سوی مادران عنوان می شود که کودک وابستگی شدیدی به شیر دارد و غذا نمی خورد در پاسخ باید گفت غذا نخوردن کودک دلایل خود را دارد و باید آنها را جست وجو و رفع کرد. به عنوان مثال ممکن است بدغذایی کودک ریشه در رفتارهای مادر موقع غذا دادن به کودک باشد و ربطی به شیر خوردن نداشته باشد. مادر می تواند همه این موارد را با مشاوران شیردهی در میان بگذارد و راهنمایی بگیرد.  

مظلوم تاکید کرد: گرفتن ناگهانی کودک از شیر مادر روشی غیراصولی است که باعث می شود هم از نظر روحی به کودک آسیب می زند و هم  باعث ایجاد آبسه در سینه مادر و احتمال ابتلا به سرطان در بلند مدت می شود. بهترین روشی علمی که برای از شیر گرفتن کودک توصیه می شود، روش تدریجی است که هم شیر مادر کم کم کاهش می یابد و قطع شیردهی بوجود می آید و هم وابستگی کودک به تدریج صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شاغل بودن مادر مغایرتی با شیردهی ندارد به این مادران توصیه کرد: پیش از رفتن به سرکار اقدام به ذخیره سازی شیر کنید. همچنین مادر در ساعاتی که در سرکار است باید سعی کند هر سه ساعت شیر خود را بدوشد تا تخلیه مکرر کمک کند که شیر مادر کم نشود.

کرونا از شیر مادر به کودک منتقل نمی شود

مشاوره شیردهی انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر ایران در ادامه گفت وگو یادآور شد: طی آخرین مقالات منتشر شده که به دست ما رسیده انتقال ویروس کرونا از شیر مادر به نوزاد گزارش نشده است.

مظلوم به مادرانی که قصد شیردهی دارند و نگران انتقال کرونا هستند، توصیه کرد: در دوران شیردهی ماسک بر چهره داشته باشد، پیش از شیردهی دستها را به خوبی شسته و ضدعفونی کند. با رعایت این نکات جای نگرانی از انتقال ویروس از طریق شیردهی به کودک نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شهر تبریز، شیراز، تهران و برخی شهرهای بزرگ بانک شیر تاسیس شده است، درباره کارآیی این بانک ها گفت: این بانک ها تاسیس شده که به داد نوزادان نارس برسد. به این معنا که مادران می توانند شیرهای خود را در بانک شیر اهدا کنند. این شیر فرآوری و آماده سازی می شود و مادران دارای نوزاد نارس که به هر دلیلی شیر ندارند می توانند با مراجعه به بانک شیر، شیر لازم را تهیه کنند. چرا که برای نوزاد نارس شیر مادر صرفا جنبه تغذیه ای ندارد بلکه درمانگر هم هست.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->