ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟
سرخط خبرها

تغذیه ۱۷۰۰ نوزاد با ۳۰۹۰ لیتر شیر اهدایی مادران مشهدی

  • کد خبر: ۱۷۷۰۷۶
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
تغذیه ۱۷۰۰ نوزاد با ۳۰۹۰ لیتر شیر اهدایی مادران مشهدی
تاکنون بیش از ۱۷۰۰ نوزاد با ۳۰۹۰ لیتر شیر اهدایی ۲۹۰ مادر مشهدی تغذیه شده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز شهر مشهد از مرداد‌ماه سال‌۱۳۹۸ در زمره شهر‌های دارای بانک شیر کشور قرار گرفته است تا از آن زمان تاکنون به واسطه فعالیت این مرکز خیرخواهانه، بیش از ۱۷۰۰ نوزاد نیازمند به شیر مادر با ۳ هزار‌و‌۹۰ لیتر شیر پاستوریزه اهدایی ۲۹۰ مادر مشهدی تغذیه شوند.

تبریز نخستین شهر کشور بود که در سال‌۱۳۹۵ به بانک شیر مجهز شد و پس از آن ۹ مرکز استان دیگر شامل تهران (دو بانک شیر)، مشهد، یزد، اصفهان، شیراز، کرمان، کرمانشاه، اهواز و زاهدان نیز به این فهرست اضافه شدند؛ به این ترتیب تا پیش از تیرماه امسال، مشهد تنها بانک شیر شمال شرق کشور بود، اما از تیرماه در نیشابور نیز بانک شیر افتتاح شد تا این شهرستان نیز نخستین بانک شیر را در شهرستان‌های کشور به نام خود سند بزند. راه‌اندازی این دوازده بانک شیر سبب شده است ایران در این زمینه رتبه نخست خاورمیانه را از آن خود کند.

به بهانه دهم مرداد‌ماه که «روز جهانی شیر مادر» نام‌گذاری شده است، سراغی از مسئول اجرایی بانک شیر مشهد گرفته‌ایم تا فاطمه شاعرمقدم از چند و، چون فعالیت این مرکز مستقر در بیمارستان ام‌البنین (س) مشهد بگوید که هدفش نجات زندگی نوزادانی است که به شیر مادر نیاز دارند، اما به هر دلیلی از آن محروم‌اند.

شاعرمقدم در همان ابتدای گفت‌وگوی خود با خبرنگار شهرآرا تأکید می‌کند که بانک شیر مؤسسه‌ای عام‌المنفعه و بدون سودرسانی مالی و هدفش کمک به نجات جان نوزادانی است که نارس یا محروم از وجود مادر هستند؛ علاوه‌براین، شیر‌های اهدایی در اختیار نوزادانی قرار می‌گیرد که مادرانشان منع شیردهی دارند؛ همچنین نوزادانی که چند قلو هستند و شیر مادر خودشان برای تغذیه آن‌ها کافی نیست هم در فهرست مخاطبان بانک شیر مشهد جای می‌گیرند؛ این نوزادان البته لزوما مشهدی نیستند و تاکنون نوزادان شهرستان‌های تایباد، فریمان، گلبهار، تربت‌حیدریه، گناباد و... نیز با شیر‌های اهدایی به بانک شیر مشهد تغذیه شده‌اند.

اهدای شیر، اهدای زندگی

تغذیه نوزاد با شیر مادر آن‌قدر اهمیت دارد که بانک شیر مشهد فعالیت خود را با شعار «اهدای شیر، اهدای زندگی» پی گرفته است؛ مسئول اجرایی بانک شیر مشهد هم بر این گزاره مهر تأیید می‌زند و در توضیح آن می‌گوید: با این شیر‌ها جان نوزادان، به‌ویژه نوزادان نارس را نجات می‌دهیم، زیرا زمانی که این نوزادان با شیر مصنوعی مانند شیر خشک تغذیه می‌شوند، احتمال عفونت روده در آن‌ها وجود دارد و این عفونت ممکن است وارد خون و حتی در مواردی به مرگ نوزاد منجر شود.
او البته جمله‌اش را با یک خبر خوش این‌طور ادامه می‌دهد: خوشبختانه با فعالیت بانک شیر، دست‌کم در بیمارستان ام‌البنین (س) مشهد، موردی از مرگ نوزاد به‌دلیل عفونت روده نداشته‌ایم.

از غربالگری تا پاستوریزاسیون

روند اهدای شیر مادران به بانک شیر هم به این صورت است که مادران متقاضی اهدای شیر با این مرکز تماس می‌گیرند و پس از انجام غربالگری‌ها و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه دوشیدن شیر، ذخیره و نگهداری آن، شیر اهدایی در بانک شیر آزمایش و سپس شیر چند مادر با هم ترکیب می‌شود؛ مرحله بعدی پاستوریزاسیون این شیر ترکیب‌شده و غربالگری دوباره آن است و در نهایت پس از اطمینان از سلامت، شیر‌های اهدایی به دست نوزادان نیازمند به آن می‌رسد.

«در خانه بمانید و اهداکننده شیر خود باشید» نیز شعار دیگر بانک شیر مشهد است و مخاطب آن مادرانی هستند که امکان رفت و آمد به بانک شیر را ندارند و به گفته شاعرمقدم، پس از تماس این مادران با بانک شیر، راننده مرکز به درب خانه آن‌ها اعزام می‌شود و شیر اهدایی را از آن‌ها دریافت می‌کند.
او با بیان اینکه شیر‌های اهدایی در فریزر‌های صنعتی بانک شیر و در دمای منفی‌۲۰ درجه سانتی‌گراد تا شش ماه ماندگاری دارند، خاطرنشان می‌کند: در فریزر‌های خانگی نیز امکان نگهداری از شیر تا سه ماه وجود دارد.

دست یاری به سوی مادران و خیران

مسئول اجرایی بانک شیر مشهد با تأکید دوباره بر اهمیت تغذیه نوزادان با شیر مادر، از همه مادران بالای هفده سال که نوزاد شیرده و البته شیر مازاد بر تغذیه نوزاد خودشان دارند، درخواست می‌کند که شیر مازاد خود را به بانک شیر اهدا کنند و صحبتش را این‌طور ادامه می‌دهد: راه‌های ارتباطی ما در ساعات اداری تماس با شماره ثابت ۰۵۱۳۲۲۳۱۰۶۲ داخلی ۱۷۱ و شماره همراه ۰۹۰۵۳۶۵۲۰۹۷ است.

همچنین مادرانی که در خانه شیردوش دستی یا برقی دارند و اکنون به دلیل بزرگ شدن کودک، نیازی به آن ندارند، می‌توانند شیردوش‌ها را به بانک شیر اهدا کنند و ما پس از استریل کردن، آن‌ها را در اختیار مادرانی قرار می‌دهیم که اکنون به آن نیاز دارند.
مخاطب بعدی شاعرمقدم خیران هستند: برای تهیه ظرف‌های دریافت شیر از مادران، یا ظرف‌های مورد نیاز در مرحله پاستوریزاسیون شیر و تأمین سایر هزینه‌های این فرایند نیازمند کمک خیران هستیم.

هر ۱۰۰ سی‌سی، ۸۴ هزارو ۶۰۰ تومان

درباره هزینه‌های بانک شیر می‌پرسیم که او این‌طور پاسخ می‌دهد: فرایند پاستوریزایسیون هر ۱۰۰ سی‌سی شیر ۸۴‌هزار‌و‌۶۰۰ تومان برای ما هزینه دارد.
پرسش بعدی ما درباره حجم شیر پاستوریزه‌شده در هر‌روز است که شاعرمقدم در پاسخ می‌گوید: این رقم متغیر است، اما به‌صورت میانگین در روز بین شش تا سیزده لیتر شیر در بانک شیر مشهد پاستوریزه می‌شود.

با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان گفت که بانک شیر مشهد برای پاستوریزه کردن شش لیتر شیر به ۵ میلیون و‌۷۶‌هزار تومان و برای پاستوریزه کردن سیزده لیتر شیر به ۱۰‌میلیون‌و‌۹۹۸‌هزار تومان اعتبار نیاز دارد. این رقم تاکنون از اعتبارات بیمارستان ام‌البنین (س) و نیز از سوی خیران به ویژه گروه «خیران راه سلامتی» تأمین شده است.

تغذیه ۱۷۰۰ نوزاد با ۳۰۹۰ لیتر شیر اهدایی توسط مادران مشهدی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->