زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی
سرخط خبرها

نه به سگ‌کشی

  • کد خبر: ۳۷۲۱
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
نه به سگ‌کشی
درباره واکنش های اخیر به ویدئوی داغ کشتار سگ های ولگرد با آمپول سمی

ایمان فروزان‌نیا - ده ها سگ در یک آغل بزرگ کنار هم اسیر شده اند و دو مرد بی رحمانه یکی پس از دیگری آن ها را با تزریق آمپول سمی می کشند و از کارشان فیلم می گیرند. حیوانات زبان بسته بعد از تزریق با چند زوزه جانکاه و کمی دست وپا زدن، بی حرکت روی زمین می افتند و باقی شان با ترس و وحشتی که از صدا و حرکتشان مشخص است، شاهد ماجرایی هستند که قرار است بر سر خودشان هم بیاید. ویدئوی کشتن این سگ های زبان بسته، در یکی دو روز گذشته واکنش های زیادی را به دنبال داشته است؛ ویدئویی که مربوط به کشتار ده ها سگ در کهریزک تهران است و داغ شدن آن، باعث ایجاد تجمع گروهی از مردم و حامیان حیوانات مقابل ساختمان شهرداری تهران شد. این جمع، خواهان توضیح شهرداری درباره ویدئوی سگ کشی و تصویب قانون حمایت از حیوانات شدند؛ البته اعتراض به این فیلم تنها به مقابل ساختمان شهرداری محدود نشد و در فضای مجازی هم کاربران زیادی درباره سگ کشی و آزار حیوانات توئیت نوشتند و پست گذاشتند: «اون آدمی که اسید تزریق کرده توی قلب یه سگ، توی زندگی معمولی چطوری زندگی می کنه، با زنش با بچه ش با همسایه ش با خودش؟». یا کاربری که نوشته بود: «‏پلیس بریتانیا وقتی می خواد میزان جنون و خطرناک بودن شخصی رو محک بزنه، می پرسه: آیا این آدم سابقه آزار و اذیت حیوانات داره؟ تو خود، حدیث مفصل بخوان». برخی کاربران هم از این نوشته بودند که آزار حیوانات تنها محدود به این کشتارهای بی رحمانه نیست: «کشتن حیوانات بی آزار، ناجوانمردانه و پلید است ولی پُز حیوان دوستی مدرنیست هایی که تمدن مطلوبشان بر زوال انسان ها و حیوانات بومی بنا نهاده شده و در زندگی شخصی شان با ناقص و زندانی کردن حیوانات در خانه هایشان، برای خودشان هویت شهری می خرند، واقعا مضحک است!»


توجیهی که قانع کننده نبود
درحالی که شهردار کهریزک در ابتدا صحت این فیلم و اتفاق را رد کرده بود، کمی بعد مسئولان شهرداری تهران صحت ماجرا را تایید کردند و توضیح دادند که فیلم متعلق به دو سال قبل است. رئیس مرکز ارتباطات شهرداری نیز اعلام کرد که پیمانکار خاطی و همچنین یکی از معاونان شرکت سامان دهی مشاغل در این حوزه عزل شده و قرارداد پیمانکار خاطی نیز فسخ شده است. با رسانه ای تر شدن ماجرا و پخش خبر سگ کشی در تلویزیون، مشاور محیط زیست شهرداری تهران مجبور به توضیح در این باره روی آنتن زنده تلویزیون شد. محمدهادی حیدرزاده گفت: براساس قانون شهرداری ها و وزارت کشور، وظیفه جمع آوری سگ های بدون صاحب برعهده شهرداری هاست و پیمانکاران شهرداری باید بعد از زنده گیری این حیوانات، سگ های سالم را عقیم سازی و سپس رها کنند و سگ های بیمار را به صورت ترحم آمیز بکشند؛ یعنی اتفاقی برخلاف قانون رخ نداده و تنها در نحوه اجرای آن، تخلف شده است. توضیح مشاور شهردار با حقیقت های موجود هیچ سنخیتی نداشت. در شهرهای ما محلی برای نگهداری سگ های عقیم شده وجود ندارد، ازطرفی گفته می شود برخی شهرداری ها به پیمانکارانشان بابت هر لاشه سگ، 25 تا 30هزار تومان پول می دهند. در چنین شرایطی انتظار اینکه شاهد اتفاقی جز کشتار سگ ها به ارزان ترین روش ممکن باشیم، کمی دور از منطق و واقع بینی است.


فرهنگی که فراموش شده است
علاوه بر مردم و کاربران عادی فضای مجازی، سلبریتی ها و مسئولان هم به فیلم سگ کشی در کهریزک واکنش نشان دادند. ازجمله رامبد جوان که در اینستاگرامش، پستی در انتقاد به این روحیه و رفتارها منتشر کرد و این را که برخی به خودشان حق کشتن دیگر حیوانات را بدهند، یک فاجعه خواند. او در انتهای پستش نوشت: «آقایان رئیس جمهور تمام این سال ها، آقایان رئیس رادیو و تلویزیون تمام این سال ها، آقایان وزرا و آقایان مسئول تمام این سال ها، بدونید در انجام مسئولیت بزرگ و مهمتون، کوتاهی کردین؛ چون هر روز که می گذره، خشم و نفرت و بی اخلاقی و بی ایمانی بیشتر و بیشتر در این سرزمین رشد می کنه. یقینا این فاجعه بزرگ اخلاقی و انسانی که در راهه، همه مان مقصرهای اصلیش هستیم.»
سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد، نیز روز عید غدیر خم در توئیتر پستی گذاشت که به ماجرای حیوان آزاری های این روزها و فرهنگی که در جامعه به فراموشی سپرده شده است، ربط داشت: «مباد به هنگام جمع زکات از حیوانات، شب هنگام به آغلشان بروید! مباد میان مادران و بچه هایشان جدایی بیفکنید! مباد... رعایت حقوق حیوانات دستورنامه حکومت علوی بود. آن را دل مشغولی های مرفهان بی درد ندانیم». 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->