سرخط خبرها

فرصت رشد مذهب و فرهنگ

  • کد خبر: ۳۷۹۲
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۷
فرصت رشد مذهب و فرهنگ
گزارش شهرآرامحله از مسجد فعال در حوزه‌های فرهنگی

محسن زکریا - همیشه برای ما آدم‌ها یک جاهایی در زندگی هست که جایگاه خاصی دارد، محل وقوع یک اتفاق خوب است، یک خاطره خوب دارد، یک جایی که حس خوبی دارد و موضوعاتی از این دست؛ اما در این بین، مکان‌هایی هستند که برای ما آرامش می‌آورند یا جاهایی هستند که در نوع خودشان فرصت هستند؛ فرصتی برای رهاشدن از خود و سپرده‌شدن به یک حالت معنوی که حال آدمی را خوب می‌کند.
این موضوعات چه چیزی را به ذهنتان می‌آورد؟ من فکر می‌کنم برای خیلی از ما مشهدی‌ها اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، حرم حضرت رضا(ع) است؛ اما در ابعاد کشوری و به گونه‌ای که دسترسی برای همه امکان‌پذیر باشد، «مسجد» گزینه نزدیک ذهن بسیاری از ما است، و چه زیباست همان جایی که در خلوت خود و پروردگارت هستی.
در صحبت‌های اخیرم با تعدادی از شهروندان به این نتیجه رسیدم که برخی هنوز هم با مساجد خیلی ارتباط برقرار نمی‌کنند، ولی عده زیادی هستند که به همان شکل پدران و اجداد خود مسجد را جای خاصی می‌پندارند که محل دفن غم و اندوه است و می‌شود با رهسپار شدن به این مکان مقدس جانی دوباره گرفت.
50سال قبل و در روز 21 آگوست1969، دنیس مایکل که یک شهروند اسرائیلی بود، مسجد‌الاقصی را به آتش کشید. در پی این اقدام خصمانه مساحت زیادی از مسجد‌الاقصی تخریب شد و از بین رفت. بعدها و به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی، این روز که مصادف با 31مرداد است، «روز جهانی مساجد» نامیده شد.
همواره در تمام مناطق شهری مساجد مختلفی وجود دارند که مردم در شکل‌های مختلف فرهنگی و معنوی از آن ها بهره‌ می‌برند. منطقه11 هم از این دایره مستثنی نیست و مساجد مختلفی را به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی و مذهبی در دل خود جای داده است، مسجد «ام‌الائمه، حضرت فاطمه زهرا(س)» یکی از این مساجد است که توانسته در کنار امور دینی و مذهبی در امور فرهنگی روز جامعه هم دست ببرد و مؤثر واقع شود.
مسجد حضرت زهرا(س) در معلم80 و روبه‌روی پارک چهل‌بازه واقع شده است. این مسجد تا قبل از اینکه به شکل بنای فعلی دربیاید، یک نمازخانه با پایین‌ترین سطح امکانات بوده است. از حدود سال84 اقداماتی صورت می‌گیرد تا بخش اولیه ساخت این مکان مقدس که شامل ریختن شالوده و بنا نهادن مسجدی با شکل امروزش است، اجرایی شود و تا امروز همان بخش اول کماکان ادامه دارد. این در حالی است که این مکان مقدس پیشرفت چشمگیری داشته و اکنون مخاطبان ثابت بسیاری را در دل خود جای داده است. به گفته حجت‌الاسلام موسوی، روحانی مسجد حضرت زهرا(س) که خودش هم از روز اول آغاز به کار مجموعه ،بخش بزرگی از کار را در دست داشته است، شورای شهر و شهرداری مشهد، هم در دوره قبل و هم در زمان فعلی کمک‌هایی در راستای ساخت مجموعه داشته‌اند و بقیه امور مسجد و هزینه‌های جاری هم به همت کمک‌های مردمی پیش می‌رود.
همان‌طور که ذکر شد، مسجد حضرت زهرا(س) واقع در منطقه11، کار خود را تنها به امور مذهبی محدود نکرده است و هیئت‌امنا و روحانی مسجد همواره دغدغه‌های فرهنگی و خانوادگی را در ذهن دارند. موسوی در این‌باره بیان کرد: ما در 7روز هفته برنامه داریم؛ هم در حوزه مذهبی و هم در امور فرهنگی. شنبه‌ها با حضور جمعیت زیادی از مخاطبان مسجد جلسه قرآنی بزرگی داریم. برنامه به تلاوت قرآن ختم نمی‌شود؛ چرا که پس از پایان جلسه، هر هفته جلسه خصوصی را با حضور محمدجواد کاشفی که استاد بین‌المللی تلاوت قرآن است، ترتیب می‌دهیم تا نوجوانانی که به دنبال آموزش هستند، استفاده کنند. سه‌شنبه‌شب‌ها بعد از دعای توسل، با حضور استادان مرتبط بحث‌های اخلاقی و رفتاری صحیح در جامعه و خانواده را پیش می‌بریم. چهارشنبه‌ها به موضوع جایگاه خانواده و اهمیت خانواده می‌پردازیم و در طول هفته هم برای پیگیری مشکلات این حوزه در مسجد پیگیر هستیم.
موسوی در راستای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی این مجموعه افزود: معتقدیم نوجوانان و جوانان باید در جامعه رشد کنند و هر چیزی و هر کاری باید به قاعده و توازن خودش پیش برود و قرار نیست همه‌چیز در مسجد باشد. در همین راستا اردوهای تفریحی را برای نوجوانان و جوانان برگزار می‌کنیم و با آن‌ها دورهمی صمیمانه‌ای تشکیل می‌دهیم تا در فضای اجتماعی مناسب فرصت رشد اجتماعی داشته باشند. در داخل مسجد هم یک فضای ورزشی و تفریحی فراهم کرده‌ایم تا نوجوانان عزیز استفاده کنند و به این وسیله تعلق خاطر بیشتری به این مکان مقدس داشته باشند.
موسوی درباره برنامه‌های پیش روی مسجد بیان کرد: ما به‌زودی آغاز کار بخش دوم را خواهیم داشت. بخش دوم مجموعه، یک مجتمع فرهنگی تمام و کمال است؛ کتابخانه، جلسات مشاره، کلاس‌های آموزشی و... درد ستور کار ماست که همه این‌ها یک هویت فرهنگی را نمایان می‌کند. البته امیدوار هستیم در صورت مهیا بودن شرایط در بخش دوم، بتوانیم یک درمانگاه را هم ایجاد کنیم و برای ساخت و بهره‌برداری آن تلاش می‌کنیم. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->