تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

سریال آتش‌سوزی پاساژ‌ها همچنان قربانی می گیرد

  • کد خبر: ۳۸۱۸۸
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
سریال آتش‌سوزی پاساژ‌ها همچنان قربانی می گیرد
زنگ خطر مجتمع‌های نا ایمن همچنان روشن است و قربانی می‌گیرد. حریق این مرتبه کیش و ساختمان شماره یک بازار پردیس را طعمه خود قرار داد. آن طور که آتش نشانی کیش اعلام کرده، علت آتش سوزی نوزدهم مرداد در این بازار قدیمی اتصال اسپیلت بوده که به دلیل سرایت آن به یک غرفه پوشاک حسابی شدت گرفته است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ حریق این مرتبه کیش و ساختمان شماره یک بازار پردیس را طعمه خود قرار داد. بازاری که قدمت آن به سال ۱۳۷۱ برمی گردد و حدود ۲۰۰ واحد تجاری درون آن قرار دارد. آن طور که آتش نشانی کیش اعلام کرده، علت آتش سوزی نوزدهم مرداد در این بازار قدیمی اتصال اسپیلت بوده که به دلیل سرایت آن به یک غرفه پوشاک حسابی شدت گرفته است. تا کنون بیش از ۱۰ مغازه کامل سوخته و از بین رفته اند و متأسفانه در این بین یک نفر هم جان خودش را از دست داده است. اتفاقی که نه با این جزئیات، اما متأسفانه تاکنون مشابه آن را با تبعات و عواقب مختلف به چشم دیده ایم.
 

هم دردی با جزیره زیبا و دوست داشتنی

آتش سوزی در یکی از مراکز خرید کیش تا حدودی واکنش‌هایی را هم در فضای مجازی در پی داشت. واکنش‌هایی که انواع و اقسام اظهارنظر‌ها را درباره این اتفاق به دنبال داشت. کاربری دست گذاشته بود روی همان احتمالی که شاید با مشاهده آتش سوزی‌هایی که در نقاط مختلف کشور رخ داده است، از ذهن خیلی از ما رد شده باشد: «یعنی باور کنیم که این همه آتش سوزی اتفاقیه و نتیجه اتصالی و این چیزهاست؟»
 
آتش سوزی در «مجتمع تجاری پردیس ۱» کیش (۱۹ مرداد ۱۳۹۹)
 
 
کاربر دیگری به قدمت خود بازار اشاره کرده بود و گفت: «این ساختمون خیلی هم جدید نیست. باید به لحاظ ایمنی دقیق‌تر بررسی بشه.» و در این بین کاربر دیگری خداراشکر کرده بود که این روز‌ها در کیش به سر نمی‌برد، چون هفته پیش آنجا بوده و بار‌ها هم به این مرکز خرید سر زده است! البته بیشتر واکنش‌ها که آه وافسوس است و دل سوزی‌هایی که نثار جزیره‌زیبای کیش می‌شود، یک نکته دیگر را هم به خوبی مشخص می‌کند. اینکه آتش سوزی یکی از مراکز خرید پررفت وآمد کیش، چهره همیشه امن و سرشار از آرامش این جزیره را به عنوان یکی از مکان‌های محبوب تفریحی مردم اندکی خدشه دار کرده است.

ببینید| آتش سوزی در «‌مجتمع تجاری پردیس‌ ۱» کیش

 

سلمان، زیست خاور و چند مجتمع دیگر

شعله‌هایی که به جان برج ۱۷ طبقه سلمان مشهد افتاد، از دور هم به چشم آمد و ازدحام عجیب وغریبی را در خیابان راهنمایی مشهد به وجود آورد. حادثه‌ای که خوشبختانه عواقب و عوارض کمی داشت، اما دوباره بحث توجه به ایمن سازی را مطرح کرد. ۲۰ تیر ۹۵ بود که برج تجاری و اداری سلمان دچار حریق شد و اطفای آن حدود ۳ ساعت زمان برد. علت آن همان طور که در حدس وگمان‌های اولیه به آن اشاره شد، اتصالی برق در یکی از واحد‌ها بود. مشهد البته از این حیث، ساختمان‌های ناایمن در شهر کم ندارد، متأسفانه. همین چند وقت پیش بود که اسامی ۱۲ مکان ناایمن در شهر از سوی سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد اعلام شد که پاساژ‌ها و مراکز خرید قدیمی و پررفت وآمد در زمره این ۱۲ اسم قرار گرفت. مکان‌هایی مثل سرای عزیزا... اف، پاساژ فیروزه، مجتمع زیست خاور که بعد فروریختن پلاسکو هم حسابی اسمش سر زبان‌ها افتاد، ۱۱ سرای ۱۷ شهریور، بازار رضا (ع) و چند سرای قدیمی دیگر.
 

آتش سوزی در برج سلمان مشهد (۲۰ تیرماه ۱۳۹۵)

سریال آتش‌سوزی پاساژ‌ها

 
بعد سوختن برج سلمان، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد در این باره گفت: «این ساختمان هنوز پایان کار دریافت نکرده است و کارشناسان به بحث‌های ایمنی این برج کنترل نداشته اند.» او همچنین اشاره کرد، در سال‌های گذشته دغدغه خود را در حوزه ساختمان‌های بلندمرتبه اعلام کردیم و مطرح شده است که برج‌ها باید در مجموعه خودشان حداقل‌های مربوط به سامانه اطفای حریق را داشته باشند.» همچنین مشخص شد که استانداردنبودن نمای برج سلمان عامل گسترش حریق بود. حادثه‌ای که برای این برج رخ داد، مردم را هم به واکنش واداشت. برخی مردم که شاهد عینی ماجرا بودند، از نبود امکانات مناسب برای اطفای حریق می‌گفتند و برخی دیگر دوباره به بحث فرهنگ سازی در زمینه وقوع چنین بحران‌هایی اشاره کردند: «اگه از هر کسی که اونجا بوده بپرسین فیلمی از این حادثه دارین، همه گوشی رو درمی آرن یه چیزی بهتون نشون می‌دن، ولی اگه بپرسین کدومتون زنگ زدین به اورژانس یا آتش نشانی، متوجه می‌شین که خیلی‌ها اصلا به ذهنشون نرسیده که باید چنین کاری بکنن.»

پلاسکو، همچنان غم انگیز

حادثه تلخ پلاسکو هنوز هم در حافظه مردم پررنگ است. ساختمانی که در سال ۱۳۴۱ به بهره برداری رسید و به عنوان یکی از نماد‌های تهران مدرن از آن یاد شد، اما در صبح روز پنجشنبه سی ام دی ۹۵ با ۱۲۰۰ واحد که تعداد ۵۶۰ واحد آن فعال بود و عمده آن‌ها تولیدی پارچه و لباس بودند، سرتاپا سوخت. آتش سوزی‌ای که در ساعات آغازین صبح اتفاق افتاد، در ساعات اولیه مهار شد، اما بعد گذشت حدود ۴ ساعت کل ساختمان فرو ریخت. شدت حادثه در چهارراه استانبول تهران آن قدر زیاد بود که فقط تا هشتم بهمن عملیات آواربرداری طول کشید. ماجرا وقتی تلخ‌تر شد که در جریان این حادثه ۲۲ نفر از مردم و آتش نشانان جان خود را از دست دادند.
 
در ابتدا گمانه زنی‌های زیادی راجع به علت وقوع این حادثه وجود داشت، نشت گاز، شعله ورشدن انبار گازوئیل، اتصال برق، شایعاتی مبنی بر عمدی بودن و حتی تروریستی بودن این اتفاق و.... با این حال، هیئت گزارش ملی حادثه ساختمان پلاسکو در نهایت اتصال برق و احتمالا نشت هم زمان گاز از کپسول گاز را عامل آتش سوزی بیان کرد و موارد زیر را هم از عوامل مؤثر در گسترش این حریق دانست: «وجود حجم زیادی از پارچه، ارتباط کامل بین فضا‌ها از طریق سقف‌های کاذب، نبود پلکان اضطراری، انطباق نداشتن راه خروج با طراحی صحیح و برابر با اصول ایمنی در برابر آتش، وجود تعداد زیاد کپسول‌های گاز پیکنیکی و....» عواملی که به خوبی مشخص می‌کند این ساختمان با این حجم از نیروی انسانی و مواد و ابزار موجود در آن به هیچ وجه از نکات ایمنی اولیه و مهم برخوردار نبوده است. آن هم در صورتی که از جانب سازمان آتش نشانی بار‌ها به مسئولان ساختمان پلاسکو مبنی بر ناایمن بودن محیط و احتمال وجود خطر هشدار داده شده بود.
 
در همان زمان، وزیر راه و شهرسازی نیز به این اتفاق واکنش نشان داد و حادثه پلاسکو را نتیجه تجارت پیشگی و سازش مدیریت شهری با سوداگران دانست. اتفاقا این روز‌ها که بحث بر سر املاک بنیاد مستضعفان داغ است بد نیست اشاره کنیم که مالک پلاسکو این بنیاد بود و خیلی‌ها بنیاد مستضعفان را مقصر آتش‌سوزی می‌دانستند. هنوز هم هر از گاهی با وقوع رخدادی مشابه، داغ پلاسکو دوباره تازه می‌شود و توئیت‌ها و کامنت‌هایی را از سوی مردم روانه فضای مجازی می‌کند: «چند سال از پلاسکو گذشت. نه سیم‌های فرسوده ترمیم شد، نه نظارت بر ساختمان‌های فرسوده بیشتر شد و نه مردم یادگرفتند که زمان وقوع حادثه تجمع نکنند.»
 

تصاویری تکان‌دهنده از آتش‌سوزی و ویرانی ساختمان پلاسکو (۳۰ دی ماه ۱۳۹۵)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->