تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی گزارش روزنامه عبری از رسوایی‌های نتانیاهو و کابینه‌اش آمریکا، مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام را رد کرد واکنش عربستان به گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر غزه رسانه‌های صهیونیستی: ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به رفح است هشدار مصر درباره حمله زمینی اسرائیل به رفح آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو در دویستمین روز جنگ علیه غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتش رژیم صهیونیستی دستور تخلیه جدید در شمال غزه را صادر کرد حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین تعلیق شد تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین جزئیات طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان پایگاه‌های اشغالگران اسرائیلی زیر آتش سنگین حزب‌الله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) روز تحلیف پوتین مشخص شد ابوعبیده: پاسخ ایران به اسرائیل قواعد جدیدی را وضع کرد | اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است
سرخط خبرها

کرونا و تغییر چهره حمل‌ونقل عمومی

  • کد خبر: ۳۹۲۵۰
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
کرونا و تغییر چهره حمل‌ونقل عمومی
عماد پورشهریاری
«تا جایی که می‌توانید در خانه بمانید و جز برای کار‌های ضروری از خانه خارج نشوید. اگر به هر دلیل مجبور به حضور در شهر هستید حتما فاصله فیزیکی را رعایت کنید و ماسک بزنید.» تا اینجای همه‌گیری ویروس کرونا، همین ۲ جمله مهم‌ترین توصیه کارشناسان و متخصصان برای مهار کووید ۱۹ بوده است. هنوز زمان مشخصی برای پایان این وضعیت عجیب اعلام نشده است و تا زمانی نامعلوم باید به «نرمال جدید» عادت کنیم. اما چطور می‌شود برای کار‌های ضروری از خانه خارج شد و از وسیله‌های حمل‌ونقل عمومی مثل مترو و اتوبوس استفاده نکرد؟ یا هنگام استفاده از آن‌ها چطور می‌شود فاصله فیزیکی را رعایت کرد؟ اولین ایده‌ای که برای کنترل شیوع ویروس در حمل‌ونقل عمومی به ذهن خطور می‌کند تعطیل‌کردن مترو‌ها و اتوبوس‌هاست؛ ایده‌ای که تنها در زمان قرنطینه کامل امکان‌پذیر است و درغیراین‌صورت ممکن است بسیاری از چرخ‌های زندگی شهری را از کار بیندازد. راه‌حل بعدی ضدعفونی‌کردن است؛ روشی که مدیران شهری در نیویورک از همان روز‌های نخست همه‌گیری در این شهر از آن استفاده کردند. اما وقتی صحبت از ضدعفونی‌کردن سیستم حمل‌ونقل عمومی نیویورک می‌شود، باید به ۴۷۲ ایستگاه سطحی و زیرزمینی مترو، ۴۳۷۳ دستگاه اتوبوس و ۶۴۱۸ قطار اشاره کرد؛ پروژه طاقت‌فرسایی که ماه‌ها درحال انجام است. برای انجام این کار عظیم، شهرداری نیویورک مجبور است ضدعفونی‌کردن برخی مکان‌ها یا وسایل را هر ۷۲ ساعت یک‌بار به تعویق بیندازد. به همین دلیل شهردار نیویورک و بسیاری از مقامات شهر در پیام‌های مختلف از مردم خواسته‌اند علاوه‌بر مراقبت‌های بهداشتی در حمل‌ونقل عمومی تا جایی‌که می‌توانند با دوچرخه یا پای پیاده در شهر تردد کنند.
 
نکته جالب‌توجه اینکه کمتر مسئولی در این دوره، مردم را به استفاده از خودرو‌های شخصی ترغیب کرد. تا پیش از کرونا، مترو نیویورک ۲۴ ساعت شبانه‌روز خدمات ارائه می‌کرد و هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شد. با شیوع کرونا، اما محدودیت‌هایی برای تردد شبانه زیرزمینی تعیین شد. بر این اساس مترو از ساعت یک تا ۵ صبح تعطیل می‌شود تا عملیات ضدعفونی‌کردن ایستگاه‌ها و قطار‌ها انجام شود. به‌جای مترو، اما خط‌های ویژه اتوبوس راه‌اندازی شده‌اند. همه این اتوبوس‌ها که شامل خطوط محلی و ویژه است تماما رایگان خواهند بود، اما استفاده از ماسک در آن‌ها اجباری خواهد بود. کره جنوبی و پایتخت آن، سئول، از نخستین کشور‌ها و شهر‌هایی بودند که کرونا به آن رسید، اما مدیریت بحران چنان هنرمندانه در آنجا اجرا شد که از آن به‌عنوان موفق‌ترین روش‌های کنترل کووید ۱۹ یاد می‌شود. بعد از عبور از مرحله نخست مواجهه با بیماری، مقامات سئول همچنان سایر شهر‌ها را شگفت‌زده می‌کنند.
 
این بار ایستگاه‌های اتوبوس فوق‌مدرن و فناوری‌های نوین به کمک گرفته شده‌اند تا مسافران اتوبوس‌های شهری با خیالی آسوده از این امکانات استفاده کنند. در سئول ایستگاه‌های اتوبوس شیشه‌ای تولید کرده‌اند که قبل از ورود مسافر، ایستگاه دمای بدن او را اندازه‌گیری می‌کند و درصورت وجود تب، اجازه ورود به او نخواهد داد. این ایستگاه‌های مدرن از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند و محیط آن‌ها با استفاده از UV ضدعفونی می‌شود. همچنین این ایستگاه‌ها که به آن «پناهگاه هوشمند» گفته می‌شود از سیستم تهویه هوا و وای‌فای رایگان بهره می‌برند و برای مسافران خود موسیقی آرامش‌بخش پخش می‌کنند. تاکنون ۱۰ ایستگاه هوشمند با مجموع هزینه‌ای حدود یک‌میلیون دلار در سئول نصب شده است و قرار است «پناهگاه»‌های بیشتری نیز در آینده نزدیک به شهر اضافه شود. کره جنوبی با ۵۰ میلیون نفر جمعیت، تاکنون حدود ۱۵ هزار مورد قطعی کووید ۱۹ و فقط ۳۰۵ فوتی گزارش کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->