«تا جایی که میتوانید در خانه بمانید و جز برای کارهای ضروری از خانه خارج نشوید. اگر به هر دلیل مجبور به حضور در شهر هستید حتما فاصله فیزیکی را رعایت کنید و ماسک بزنید.» تا اینجای همهگیری ویروس کرونا، همین ۲ جمله مهمترین توصیه کارشناسان و متخصصان برای مهار کووید ۱۹ بوده است. هنوز زمان مشخصی برای پایان این وضعیت عجیب اعلام نشده است و تا زمانی نامعلوم باید به «نرمال جدید» عادت کنیم. اما چطور میشود برای کارهای ضروری از خانه خارج شد و از وسیلههای حملونقل عمومی مثل مترو و اتوبوس استفاده نکرد؟ یا هنگام استفاده از آنها چطور میشود فاصله فیزیکی را رعایت کرد؟ اولین ایدهای که برای کنترل شیوع ویروس در حملونقل عمومی به ذهن خطور میکند تعطیلکردن متروها و اتوبوسهاست؛ ایدهای که تنها در زمان قرنطینه کامل امکانپذیر است و درغیراینصورت ممکن است بسیاری از چرخهای زندگی شهری را از کار بیندازد. راهحل بعدی ضدعفونیکردن است؛ روشی که مدیران شهری در نیویورک از همان روزهای نخست همهگیری در این شهر از آن استفاده کردند. اما وقتی صحبت از ضدعفونیکردن سیستم حملونقل عمومی نیویورک میشود، باید به ۴۷۲ ایستگاه سطحی و زیرزمینی مترو، ۴۳۷۳ دستگاه اتوبوس و ۶۴۱۸ قطار اشاره کرد؛ پروژه طاقتفرسایی که ماهها درحال انجام است. برای انجام این کار عظیم، شهرداری نیویورک مجبور است ضدعفونیکردن برخی مکانها یا وسایل را هر ۷۲ ساعت یکبار به تعویق بیندازد. به همین دلیل شهردار نیویورک و بسیاری از مقامات شهر در پیامهای مختلف از مردم خواستهاند علاوهبر مراقبتهای بهداشتی در حملونقل عمومی تا جاییکه میتوانند با دوچرخه یا پای پیاده در شهر تردد کنند.
نکته جالبتوجه اینکه کمتر مسئولی در این دوره، مردم را به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب کرد. تا پیش از کرونا، مترو نیویورک ۲۴ ساعت شبانهروز خدمات ارائه میکرد و هیچگاه تعطیل نمیشد. با شیوع کرونا، اما محدودیتهایی برای تردد شبانه زیرزمینی تعیین شد. بر این اساس مترو از ساعت یک تا ۵ صبح تعطیل میشود تا عملیات ضدعفونیکردن ایستگاهها و قطارها انجام شود. بهجای مترو، اما خطهای ویژه اتوبوس راهاندازی شدهاند. همه این اتوبوسها که شامل خطوط محلی و ویژه است تماما رایگان خواهند بود، اما استفاده از ماسک در آنها اجباری خواهد بود. کره جنوبی و پایتخت آن، سئول، از نخستین کشورها و شهرهایی بودند که کرونا به آن رسید، اما مدیریت بحران چنان هنرمندانه در آنجا اجرا شد که از آن بهعنوان موفقترین روشهای کنترل کووید ۱۹ یاد میشود. بعد از عبور از مرحله نخست مواجهه با بیماری، مقامات سئول همچنان سایر شهرها را شگفتزده میکنند.
این بار ایستگاههای اتوبوس فوقمدرن و فناوریهای نوین به کمک گرفته شدهاند تا مسافران اتوبوسهای شهری با خیالی آسوده از این امکانات استفاده کنند. در سئول ایستگاههای اتوبوس شیشهای تولید کردهاند که قبل از ورود مسافر، ایستگاه دمای بدن او را اندازهگیری میکند و درصورت وجود تب، اجازه ورود به او نخواهد داد. این ایستگاههای مدرن از انرژی خورشیدی استفاده میکنند و محیط آنها با استفاده از UV ضدعفونی میشود. همچنین این ایستگاهها که به آن «پناهگاه هوشمند» گفته میشود از سیستم تهویه هوا و وایفای رایگان بهره میبرند و برای مسافران خود موسیقی آرامشبخش پخش میکنند. تاکنون ۱۰ ایستگاه هوشمند با مجموع هزینهای حدود یکمیلیون دلار در سئول نصب شده است و قرار است «پناهگاه»های بیشتری نیز در آینده نزدیک به شهر اضافه شود. کره جنوبی با ۵۰ میلیون نفر جمعیت، تاکنون حدود ۱۵ هزار مورد قطعی کووید ۱۹ و فقط ۳۰۵ فوتی گزارش کرده است.