صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین
سرخط خبرها

ورشو، شهر دوستدار معلولان

  • کد خبر: ۳۸۱۹۸
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
ورشو، شهر دوستدار معلولان
ورشو پایتخت لهستان و هشتمین شهر بزرگ اروپاست. توسعه در این شهر در چند دهه اخیر بسیار سرعت گرفته است و حالا ورشو از مدرن‌ترین شهر‌های اروپاست. یکی از حوزه‌هایی که این شهر توانسته رشد خوبی در آن داشته باشد، تبدیل شهر به سکونتگاهی قابل‌استفاده برای معلولان است. ورشو در سال ۲۰۲۰ شهر دوستدار معلولان نام گرفت.
عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز؛ ورشو پایتخت لهستان و هشتمین شهر بزرگ اروپاست. شهری که در زمان جنگ جهانی دوم آسیب‌های زیادی دید و بیشتر زیرساخت‌های آن از بین رفت. با این‌حال توسعه در این شهر در چند دهه اخیر بسیار سرعت گرفته است و حالا ورشو از مدرن‌ترین شهر‌های اروپاست. یکی از حوزه‌هایی که این شهر توانسته رشد خوبی در آن داشته باشد، تبدیل شهر به سکونتگاهی قابل‌استفاده برای معلولان است. ورشو در سال ۲۰۲۰ شهر دوستدار معلولان نام گرفت.


اقدامات ورشو برای معلولان

حمل‌ونقل عمومی ابزار محبوب جابه‌جایی معلولان در شهر ورشوست. به دلیل هم‌سطح بودن ایستگاه‌ها و در ورودی اتوبوس‌ها، استفاده از این وسایل حمل‌ونقل عمومی برای کاربران ویلچر بسیار ساده شده است. برای افرادی که مشکل کم‌بینایی و نابینایی دارند نیز شرایط ویژه‌ای در اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده است.
 
بسیاری از رنگ‌ها در ایستگاه‌ها و داخل اتوبوس‌های شهری چنان از هم متمایز شده‌اند که با کمترین میزان بینایی قابل رصدکردن باشند یا روی میله‌ها و دسته‌ها نقطه‌هایی قرار گرفته است که فرد نابینا با دنبال‌کردن آن‌ها به‌راحتی از امکانات حمل‌ونقل شهری استفاده کند. علاوه‌براین، در بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس و تراموا، اطلاعات ورود و خروج وسایل نقلیه به‌صورت صوتی اعلام می‌شود. ارائه نقشه‌های صوتی در ۳۰ ایستگاه متروی ورشو به‌اضافه سرویس‌های بهداشتی ویژه و رمپ‌های ورود و خروج برای معلولان از دیگر امکاناتی است که برای دستیابی به شهری دردسترسِ همگان لحاظ شده است.
 
همه این امکانات و حتی بیش از آن، در ایستگاه قطار و فرودگاه ورشو هم در نظر گرفته شده است. در این مکان‌ها افراد معلول به‌راحتی می‌توانند با یک تلفن از حضور یک همراه یا مأمور برای برطرف‌کردن نیاز‌های خود استفاده کنند. موزه‌ها، گالری‌ها، پارک‌ها و مراکز توریستی ورشو نیز درکنار رایگان یا نیم‌بها بودن به‌طور کامل برای حضور معلولان بهینه‌سازی شده‌اند. علاوه بر شهروندان، این امکانات مورد توجه گردشگران نیز قرار گرفته است.
 
وجود رمپ‌ها، راهنما‌ها و سرویس‌های بهداشتی متعدد ویژه معلولان در مکان‌های عمومی، ورشو را به بهشت توریست‌های معلول تبدیل کرده است. در کنار مناسب‌سازی شهر برای حضور معلولان، مدیریت شهری بسیاری از خدمات خود را بر بستر اینترنت و با استفاده از نرم‌افزار‌های موبایلی، به‌طور ویژه به معلولان ارائه می‌کند که تا جای امکان این گروه از شهروندان نیازی به حضور در ساختمان‌های اداری و دولتی نداشته باشند.


حمایت‌های ملی و اروپایی

توسعه زیرساخت‌ها و امکانات برای معلولان محدود به مدیریت شهری ورشو نمی‌شود و بسیاری از تجهیزات و پشتیبانی‌ها از سوی دولت و به‌صورت سراسری انجام می‌شود. در سال گذشته، یک ابرپروژه ملی و هفت‌ساله در این کشور آغاز شد که پس از پایان این دوره، تمامی شهر‌های لهستان به مناسب‌ترین شهر‌های جهان برای معلولان تبدیل خواهد شد. در مرتبه بالاتر، تغییرات ورشو در این زمان کوتاه، مدیون دستاورد‌های طرح ده‌ساله اتحادیه اروپا درجهت مناسب‌سازی شهر‌ها برای معلولان است.
 
جایزه شهر دسترس‌پذیر نیز بخشی از این برنامه است. براساس این استراتژی کلان، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در یک بازه ده‌ساله (۲۰۲۰-۲۰۱۰) باید شهر‌های خود را با نیاز‌های معلولان مناسب‌سازی کنند. این استراتژی ۸ حوزه اولویتی ویژه دارد: دسترس‌پذیری (ارائه خدمات و کالا با توجه به معلولیت افراد)، مشارکت (حضور شهروندان اتحادیه اروپا در تمام فعالیت‌ها و افزایش کیفیت خدمات اجتماعی)، برابری (مبارزه با تبعیض)، اشتغال، آموزش و تحصیلات، مراقبت‌های اجتماعی (مانند فقر و آسیب‌های اجتماعی)، سلامت و توجه به حقوق این شهروندان در برنامه‌های بالادستی و کلان اتحادیه اروپا از این موارد است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->