هشدار کاظمی‌قمی درباره پیامد‌های تجدید مداخلات بیگانگان در افغانستان قدردانی ذبیح‌الله مجاهد از مواضع ایران در نشست دوحه ۳  روسیه لغو تحریم‌ها علیه طالبان را بررسی می‌کند معاون دبیرکل سازمان ملل: نشست دوحه به معنای عادی‌سازی روابط با طالبان نیست | آموزش دختران خواسته درجه یک جهان است ذبیح‌الله مجاهد: ما آشکارا گفتیم که خواهان روابط خوب با جهان هستیم وزارت خارجه قطر نشست دوحه را فرصتی برای گفتگو‌های معنادار دانست روز دوم نشست دوحه ۳ | جهان نگران تعامل با طالبان از نشست دوحه ۳ چه می‌دانیم؟ پیش ثبت نام دانش‌آموزان اتباع آغاز شد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) دیوار کوتاه دانش‌آموزان اتباع | وزیر آموزش‌وپرورش: حضور دانش‌آموزان اتباع دلیل تراکم کلاس‌های درس است + فیلم نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان: انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان، از اهداف ما در دوحه۳ است کوله‌پشتی‌ها و پوستر‌ها | روایت انتخاباتی محمدکاظم کاظمی سخنگوی طالبان: امیدوارم هرچه خیر مردم ایران است از صندوق بیرون بیاید + فیلم حضور باشکوه ایرانیان مقیم افغانستان در پای صندوق‌های رأی در ۵ نمایندگی سیاسی ایران آغاز رأی‌گیری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف افغانستان + فیلم سرکنسول ایران در هرات: پنج نمایندگی ایران در افغانستان فردا شعبه اخذ رای هستند قطار حامل کمک‌های ایران با استفاده راه آهن خواف – هرات به ایستگاه روزنک رسید وزیر دفاع پاکستان: ما از حمایت ایران در مبارزه با تروریست‌ها برخورداریم | اما طالبان اینگونه نیستند هفتمین جشن همدلی مهاجران افغانستانی در مشهد برگزار شد + فیلم تیم ملی کریکت افغانستان در یک قدمی فینال جام جهانی
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تعویق چندباره مذاکرات صلح افغانستان

  • کد خبر: ۳۹۳۳۶
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
تعویق چندباره مذاکرات صلح افغانستان
هرچند که قرار بود بعد از چراغ سبز لویه‌جرگه افغانستان برای آزادی زندانیان طالبان گفت‌وگوهای صلح بین الافغانی به زودی بین نمایندگان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان در قطر آغاز شود، اما سوقصد به جان «فوزیه کوفی» آینده این مذاکرات را با ابهام روبرو کرد.

هدی جاودانی | شهرآرانیوز؛ روز جمعه، فوزیه کوفی، نماینده اسبق مجلس افغانستان و عضو هیئت‌دولت مذاکره‌کننده با طالبان، هدف سوء‌قصد مسلحانه قرار گرفت؛ سوءقصدی که البته ناکام ماند و او در این حادثه از ناحیه دست زخمی شد.

 

طلوع نیوز افغانستان در این باره نوشته است، هرچند که طالبان در آستانه مذاکرات صلح، نقش خود در این حمله را انکار کرده است، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که حمله به خانم کوفی که از منتقدان علنی و سرسخت این گروه تروریستی بوده است، روند صلح را زیر سؤال ببرد.

 

علاوه بر این، طالبان روز شنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که دولت اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، را به‌عنوان یک نظام مشروع به رسمیت نمی‌شناسد و آن را ساختار وارداتی غرب برای تداوم اشغالگری آمریکا می‌داند.

 

طالبان پیش از این نیز تأکید کرده بود که با تمامی گروه‌ها در افغانستان مذاکره خواهد کرد و طرف مذاکره‌ خود را حکومت افغانستان و دولت اشرف‌غنی نمی‌داند.

 

تا قبل از این طالبان حاضر به مذاکره مستقیم با دولت افغانستان نبود، اما اخیرا، پس از دستیابی توافق با ایالات متحده، پذیرفته است که با حضور در فرایند صلح، به دو دهه جنگ و اختلاف در این کشور پایان دهد.

 

دولت افغانستان به‌منظور تسهیل فرایند صلح، ‌باید 5هزار زندانی طالبان را از زندان‌های این کشور آزاد کند و به محض آزادی تمامی زندانیان، مذاکرات آغاز شود. تاکنون 4600زندانی طالبان، توسط دولت آزاد شده‌اند، اما تنش‌ها زمانی بالا گرفت که آزادی 400زندانی باقی‌مانده با چالش روبه‌رو شد.

 

اشرف غنی برای اینکه از بدنامی تاریخی که احتمالا به دنبال آزادی این زندانیان برای او پیش خواهد آمد خود را رها کند، تصمیم گرفت، سرنوشت آزادی آنها را به «لویه جرگه» صلح یا همان مجلس بزرگان بسپارد. مجلسی که در روزهای گذشته به ریاست عبدالله عبدالله در کابل برگزار شد و نمایندگان مردم افغانستان که در این جلسه حاضر بودند بعد از سه روز گفت‌وگو و همفکری با یکدیگر در نهایت به آزادی این زندانیان که گفته می‌شود چهره‌هایی خطرناک از نیروهای طالبان در میان آنها حضور دارند رضایت دهند.

 

در همین حال، وزیر امورخارجه فرانسه، دیروز از افغانستان خواست که آن گروه از زندانیان طالبان را که به اتهام کشتن شهروندان فرانسوی محکوم شده‌اند، نباید آزاد کند. به گزارش فرانس‌24، دولت فرانسه اعلام کرده است که با آزادی افرادی که جنایاتی را علیه شهروندان فرانسوی، به‌خصوص سربازان و نیروهای داوطلب، مرتکب شده‌اند، شدیدا مخالفت می‌کند.

 

حالا تأخیر در آزادی این زندانیان، بار دیگر آغاز روند مذاکرات را به تعویق انداخته است. قرار بود این گفت‌وگوها رسما روز یکشنبه در دوحه قطر آغاز شود، اما دولت افغانستان می‌گوید که تاریخ دقیق مذاکرات هنوز مشخص نیست. در همین حین، تعدادی در افغانستان به ترکیبِ تیم مذاکره‌کننده صلح، اعتراض دارند و خواهان حضور زنان و قربانیان جنگ در روند گفت‌وگوها هستند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->