قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

مروری بر سیگنال بازار‌های جهانی به بورس

  • کد خبر: ۳۹۳۴۱
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
مروری بر سیگنال بازار‌های جهانی به بورس
بازار‌های جهانی در حالی هفته کاری خود را از امروز آغاز کرده‌اند که بورس تهران در دو روز ابتدایی هفته، بیش از ۱۵۰ هزار واحد سقوط داشته است و روز گذشته بدترین عملکرد شش سال اخیر خود را به ثبت رساند. در بررسی شاخص بورس‌های جهانی باید گفت که همواره آئینه تمام نمای اقتصاد جهانی هستند و توجه به تغییرات این شاخص‌ها یکی از فعالیت‌های روزانه اشخاص فعال در بازار‌های مالی است.
سعیده ساجدی‌نیا/ شهرآرانیوز - در اولین روز معاملاتی بازار‌های جهانی قیمت طلا پس از ثبت بدترین عملکرد هفتگی ۵ ماه اخیر خود، اندکی با رشد مواجه شد، ولی همچنان زیر سطح ۲۰۰۰ دلاری معامله می‌شود.
 


بروز نشانه‌هایی در خصوص بهبود روابط تجاری آمریکا و چین موجب شده تا طلا در هفته گذشته روندی نزولی در پیش بگیرد. هر اونس طلا در معاملات امروز در محدوده ۱۹۵۰ دلاری دادوستد می‌شود و این در حالی است که افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا موجب شد تا دلار پس از چند هفته افت در هفته گذشته کمی تقویت شود.

بازار‌های آسیایی نیز امروز را با روندی صعودی آغاز کردند که ناشی از بهبود آمار و ارقام اقتصادی چین بود. شاخص بورس سهام آسیا - پاسیفیک با رشدی ۰٫۵ درصدی در معاملات امروز به بالاترین سطح سال جاری خود نزدیک شد. البته شاخص نیکی ژاپن که روز جمعه به بالاترین سطح ۶ ماه اخیر خود رسیده بود امروز را با افتی اندک آغاز کرد.

همچنین در معاملات بازار جهانی نفت نیز هر بشکه نفت برنت با رشدی نزدیک به یک درصد بار دیگر وارد سطح ۴۵ دلاری شد. نفت آمریکا نیز رشدی یک درصدی را تجربه کرد و ۴۲ دلار و ۳۸ سنت معامله شد.

طرح چین برای واردات حجم بزرگی از نفت آمریکا در آگوست و سپتامبر و همچنین افزایش نگرانی‌ها در خصوص تداوم کاهش تقاضای سوخت به دلیل افزایش روزافزون شمار مبتلایان به ویروس کرونا از دلایل اصلی رشد قیمت نفت در شروع معاملات این هفته بود. در بازار فلزات اساسی نیز مس، روی و آلومینیوم همگی معاملات اول وقت امروز خود را با سبزپوشی آغاز کردند. شاخص‌های اصلی اکثر بازار‌های بورس کشور‌های اروپایی امروز سیر نوسانی در پیش گرفتند.
 

سیر نوسانی ارزش سهام در بازار‌های بورس اروپا

 
 
تداوم تنش‌های چین و آمریکا حال و هوای سرمایه‌گذاران را به هم ریخته است و بنابر گزارش آناتولی، شاخص‌های اصلی اکثر بازار‌های بورس کشور‌های اروپایی امروز دوشنبه ۱۷ آگوست ۲۰۲۰ سیر نوسانی در پیش گرفتند.

در این راستا، شاخص «یورو استوکس ۶۰۰» با کاهش نسبی در سطح ۳۶۷ واحد قرار گرفت. شاخص «فوتسی-۱۰۰» بورس لندن با افزایش ۰.۱ درصدی به ۶،۰۹۲ واحد و شاخص «داکس» بورس آلمان با رشد ۰.۱ درصدی به ۱۲،۹۱۰ واحد دست یافتند.

شاخص «ایبکس ۳۵» بورس اسپانیا با کاهش ۰.۹ درصدی در سطح ۷،۰۹۶ واحد و شاخص «کک-۴۰» بورس فرانسه بدون تغییر در سطح ۴،۹۶۲ واحد قرار گرفتند.

همچنین شاخص «ام‌آی‌بی-۳۰» بازار بورس ایتالیا با کاهش ۰.۳ درصدی در سطح ۱۹،۹۶۶ واحد قرار دارد.

نرخ برابری یورو/ دلار نیز در سطح ۱.۱۸۵۰ واحد قرار گرفت.
 


جایگاه سهام‌های فناوری در مدار مثبت

 

بازار‌های مالی پس از گذراندن دو ماه پر از اضطراب و وحشت اقتصادی که کرونا به بار آورده بود، دوباره به آرامش رسیده‌اند. بازار بورس هم دستخوش این تغییرات قرار گرفته بود، اما در این میان جایگاه سهام‌های فناوری رشد بالایی را تجربه کرده‌اند.

اوایل سال ۲۰۲۰ شاخص‌های برتر شاهد رشد‌های چشمگیری بودند، اما در حال حاضر شرکت‌های بزرگ فناوری با دستاورد‌های عظیمی روبه‌رو هستند و جایگاه سهام‌های فناوری در مدار مثبت قرار دارد.

از ابتدای سال، نتفلیکس و آمازون شاهد رشد قیمت سهام خود به ترتیب ۴۴ درصد و ۶۷ درصد بودند، در حالی که مایکروسافت رشد ۳۱ درصدی داشته است.

اپل که بازیابی خود را کندتر از سایر شرکت‌های فنی آغاز کرده،۵۰ درصد رشد در سال داشته است. سایر شرکت‌های برتر فناوری مانند Facebook و Alphabet نیز در کل رقم دو رقمی را کسب کرده‌اند.

اینفوگرافیک زیر درصد رشد سهام شرکت‌های فناوری را در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد.
 
 


گزارش وضعیت بازار جهانی در هفته گذشته

 
 
این در حالی است که بازار‌های جهانی هفته گذشته را مردد بین صعود و نزول با ناکامی به پایان رساندند، به‌طوری که معاملات روز چهارشنبه در بازار‌های جهانی با روند مثبت آغاز شد، اما پس از گذشت چند ساعت روند صعودی، نزولی شد.

بازار‌های آسیایی در ساعات ابتدایی معاملات در روز چهارشنبه برابر با ۱۲ آگوست روند صعودی را از سر گرفتند و خوش‌بینی نسبت به انتشار واکسن ویروس کرونا و بازگشت به زندگی عادی موجب اقبال بیشتر به بازار‌های سهام در اولین ساعات‌های معاملاتی شد.

کاهش میزان تولید ناخالص داخلی بریتانیا و روند ابهام‌آمیز بسته محرک مالی آمریکا، پس از چند ساعت موجب سقوط شدید شاخص‌ها در بازار‌های جهانی شد.

از سوی دیگر، انتشار واکسن ویروس کرونا در روسیه، موجب تغییر تمایل سهام‌داران و کوچ آن‌ها از بازار طلا به بازار سهام شد و قیمت اونس جهانی طلا و اوراق قرضه دولتی کشور‌ها را با روند کاهشی همراه کرد.

به این ترتیب، شاخص نیکی ژاپن پس از افزایش ۰.۲ درصدی نهایتا با افت ۰.۷ درصدی معاملات را ادامه داد. در بازار چین، شاخص اصلی بورس این کشور با کاهش ۱.۷ درصدی مواجه شد، در حالی که رشد اقتصادی در این کشور همچنان آهسته به پیش می‌رود.

در بازار‌های اروپایی نیز، شاخص‌ها در مدار منفی معاملات را آغاز کردند و به این ترتیب شاخص یورواستاکس کاهش ۰.۶ درصدی را به ثبت رساند.

در وال استریت، شاخص اس اند پی پس از انتشار خبر انتشار واکسن در روسیه افزایش چشمگیری را به ثبت رساند.

اما در بازار طلا، قیمت هر اونس از این کالا با افت ۱.۶ درصدی به هر اونس یک هزار و ۸۸۱ دلار معامله شد و قیمت نقره نیز کاهش ۳.۲ درصدی را از آن خود کرد.
 


سبزپوشی بورس جهانی در پی تصمیم بانک مرکزی آمریکا

 

در حالی که بازار بورس جهانی که در چند هفته اخیر عموماً قرمزپوش بودند، دو روز پیش و در پی تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده به اجرای یک بسته نامحدود محرک اقتصادی سرانجام تغییر رنگ داده و صعود کردند.

به این ترتیب با کاهش تمایل شدید به نقد کردن دارایی‌ها در میان سرمایه‌گذاران دوباره بهای اونس طلا و شاخص‌های بازار جهانی سهام وارد مدار صعودی شدند و بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا نیز بالاخره رشد قابل توجهی را به ثبت رساند و هر اونس طلا با رشد خود به قیمت ۱۸۲۰ دلاری رسید.

به گفته کارشناسان اقتصادی، در صورتی که دولت آمریکا نتواند موافقت کنگره را برای اجرای یک بسته حمایتی بزرگ دیگر کسب کند، رشد بخش مخارج مصرفی در آمریکا مجدد تحت فشار قرار خواهد گرفت؛ بنابراین یک فاکتور مهم برای صعود بورس‌های آمریکا در آینده این خواهد بود که دولت بتواند با کنگره بر سر اجرایی شدن این بسته به توافق برسد.

اگرچه امیدواری‌ها نسبت به مهار کرونا بیشتر شده، اما آمار‌های اخیر از رشد اقتصادی کشور‌ها نشان می‌دهد، پیامد‌های اقتصادی این ویروس جدی و گسترده است و در حال حاضر کرونا یکی از بزرگترین چالش‌های بر سر راه اقتصاد است.
 

کوچ نهنگ پیر از بازار سهام به طلا

 

روز یکشنبه ۱۶ آگوست این خبر همه را شگفت‌زده کرد: وارن بافت میلیاردر مشهور آمریکایی در پایان نهمین دهه زندگی خود قصددارد وارد عرصه جدیدی از سرمایه‌گذاری شود. برخی تصور می‌کنند خروج این نهنگ از بازار سهام و حرکت به سمت بازاری که در اقتصاد جهان پناهگاه به حساب می‌آید، ناقوس شومی برای برخی از بازار‌ها خواهد بود.

وارن بافت نود ساله سرمایه‌گذار و اقتصاددان آمریکایی با دارایی بیش از ۸۱ میلیارد دلار پنجمین فرد ثروتمند جهان است. بافت پیش‌تر پس از آخرین بحران اقتصادی، سرمایه‌های خود را به سمت سهام بانک‌ها سوق داده و در بیشتر بانک‌های بزرگ ایالات‌متحده به‌عنوان سهامدار برتر معرفی شده بود.

انتشار این خبر، ابهام و پرسش‌های زیادی مطرح می‌کند، اینکه خروج این سرمایه‌دار کهنه کار از بازار سهام بانکی چه معنایی دارد؟

در بازار جهانی برخی سرمایه گذاران بواسطه آنکه با خرید و فروش خود روی سهم بازار اثر گذاشته و می‌توانند افزایش یا کاهش شدید در قیمت‌هارا رقم بزنند نهنگ نامیده می‌شوند. نهنگ‌ها معمولاً دانش و اطلاعات خوبی نسبت به بازار دارند و هر حرکت آنان می‌تواند به سایر فعالان بازار سیگنال دهد که تغییری در راه است. وارن بافت در بازار‌های جهانی یکی از این نهنگ‌ها به حساب می‌آید و بسیاری به رفتار او چشم دارند.

برخی تصور می‌کنند خروج این نهنگ از بازار سهام و حرکت به سمت بازاری که در اقتصاد جهان پناهگاه به حساب می‌آید، ناقوس شومی برای برخی از بازار‌ها خواهد بود.

بلومبرگ می‌نویسد: فروش سهام بانکی وقتی نرخ بهره پایین است و انتظار می‌رود که پایین باقی بماند حرکتی غیرمتعارف نیست، اما شرط بندی روی طلا عملی از روی ترس محسوب می‌شود و چیزی نیست که از یک سرمایه‌گذار باتجربه انتظار برود؛ به ویژه که این سرمایه‌گذار در دوره فعالیت خود رکود‌های متعددی را پشت سرنهاده است.

او در مصاحبه خود با تارا لاشاپل در سال ۲۰۱۸ سرمایه¬‌گذاری در طلا را این گونه مورد استهزا قرار داد: «بیایید بگوییم شما ۱۰ هزار دلار دارید و به پیامبران عذاب و غم و اندوه پیرامون خود گوش می‌دهید و با ۱۰ هزار دلار خود طلا خریداری می‌کنید. اکنون، برای ۱۰ هزار دلار شما می‌توانستید حدود ۳۰۰ اونس طلا بخرید. درحالی‌که مشاغل و کارخانه‌های در اختراعات جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند، شما هرسال به صندوق امانات خود نگاه می‌کنید و به ۳۰۰ اونس طلای خود نگاه می‌کنید و آن را لمس می‌کنید و می‌توانید هر کاری که می‌خواهید با آن انجام دهید. اما این ۳۰۰ اونس چیزی تولید نکرده. هرگز قرار نبود چیزی تولید کند؛ و امروز چه چیزی خواهید داشت؟ فقط شما دقیقاً مانند مارس سال ۱۹۴۲ که به فرض آن را خریداری کردید ۳۰۰ اونس طلا دارید.»
 
 

بحران اقتصادی جهان ادامه دارد؟

 
 
شاید امروز بافت طلا در گاوصندوق خود انباشت نکند، ولی به سمت شرط بندی به روی فلز‌های گران‌بها گام نهاده است.
با این حال پنج سرمایه‌گذاری برتر برکشایر بدون تغییر باقی‌مانده‌اند: شرکت اپل، بانک مرکزی آمریکا، شرکت کوکاکولا، شرکت آمریکایی اکسپرس و شرکت کرافت هاینز. اپل اکنون تقریباً نیمی از ارزش ۲۲۱ میلیارد دلار سهام برکشایر را به خود اختصاص داده است و وضعیت بسیار بهتری از خود برکشایر دارد.

درهرصورت، برکشایر حدود ۱۳ میلیارد دلار سهام خود را فروخته است. این سرمایه‌گذار در آخرین جلسه سهامداران گفته بود: «هیچ‌چیز نمی‌تواند آمریکا را متوقف کند.» اکنون اتفاقات اخیر شاید به این معنی نباشد که دیگر او بر این عقیده نیست، اما حداقل این معنی را در بردارد که به نظر او بحران فعلی اقتصادی ادامه دارد و احتمالا رو به بدتر شدن خواهد گذاشت. هیچ‌کس نمی‌داند که این‌گونه خواهد بود یا خیر، اما تصمیم اخیر شرکت بافت بی‌شک تأثیر منفی بر اوضاع اقتصادی آمریکا و تأثیر مثبتی بر بازار طلا خواهد گذاشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->