تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان جنوبی به علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۳ | سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایش نیافته است تعرض به زنان عزادار به بهانه شرکت در مراسم ترحیم
سرخط خبرها

۲۸مرداد، کودتای دوسرباخت

  • کد خبر: ۳۹۳۹۰
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
۲۸مرداد، کودتای دوسرباخت
سید اسماعیل هاشمی رکاوندی - عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد مشهد
تاکنون درباره کودتای ۲۸مرداد روایات متعددی مطرح شده است. شروع ماجرا با افزایش قدرت دکتر مصدق به‌عنوان نخست‌وزیر در جریان ملی‌شدن صنعت‌نفت و کوتاه‌ساختن دست بیگانگان از ثروت ملی ایران و تقابل با دربار بود. در این شرایط ازیک‌سو دخالت دولت بریتانیا و شرکت مستقیم سازمان جاسوسی آن کشور در کودتا و ازسوی‌دیگر حضور دولت آمریکا و راه‌اندازی حرکت بسیار مذبوحانه در شکل‌دهی و سازمان‌دهی کودتا توسط ژنرال هایزر و براندازی حکومت دکتر مصدق از مقام صدارت، موجب شد تا ایران بار دیگر در تسلط بیگانگان قرار بگیرد و با دخالت مستقیم آن‌ها نظام پادشاهی دوباره برای مدتی دوام خود را پیدا کند. اما صرف‌نظر از موضوع دخالت بیگانگان در امور داخلی ایران و حمایت‌های جانبدارانه غربی‌ها از کودتای ۲۸مرداد که منجر به‌سقوط دولت ملی مصدق شد، این نکته برجسته نمایان می‌شود که مسئله قدرت در حکومت بیش از همه به مبانی تئوریک آن بستگی دارد.
 
در جریان مشروطه، مسئله پادشاهی تا حدی به‌شکل قانونی تثبیت شده بود و کسی نمی‌توانست مقابل آن قد علم کند. این تفکر حتی در باور نهاد‌های مذهبی و برخی روحانیون نیز وجود داشت. اما نکته مهم این بود که دو سر قضیه در ایران یعنی پادشاه و نخست‌وزیر هر دو از یک سرچشمه و یک مقوله بودند. ولیکن نزاع و تقابل شاه و مصدق در جریان به‌دست‌گیری قدرت و اراده هر یک از طرفین در اعمال قدرت در مسائل سیاسی و اجرایی موجب نزاع و تنش سیاسی و نهایتا اختلاف فیزیکی بین دو گروه شد که در عمل عامل باخت هر دو جریان در کشور محسوب می‌شد، زیرا با سقوط دولت دکتر مصدق، عملا جریان ملی‌گرایی در ایران دچار مخاطره و به‌ورطه سقوط کشیده شد. همچنین شاه از آن زمان به‌بعد به دیکتاتوری و تثبیت قدرت روی آورد. اما باخت اصلی در درازمدت نصیب پادشاهی شد، زیرا اگرچه برای مدتی محمدرضا پهلوی قدرت را در دست گرفت و مدت ۲۵سال دیگر حکومتش دوام آورد، اما نظام پادشاهی عملا قدرت و مشروعیت خود را از دست داده بود و دیگر پایگاه اجتماعی و مردمی در ایران نداشت. آنچه شاه و حکومتش را سرپا نگاه می‌داشت، عبارت بود از سازمان ساواک که بعد‌ها تشکیل شد و دولت آمریکا و انگلیس که با حمایت‌های تسلیحاتی و مستشاری حکومت شاه را ساپورت می‌کردند.

نکته مهم این حادثه این بود که معمولا کودتا‌ها از یک سیستم زیردستی و پایین‌دستی در مقابل بالادستی صورت می‌گرفت، اما این عمل در ایران برعکس صورت گرفت و شاه با حمایت ارتش و بیگانگان در مقابل دولت و نخست‌وزیر قانونی که زیردست محسوب می‌شد، کودتا کرد که این حرکت جریان بدیعی در تاریخ کودتا‌ها محسوب می‌شد و نتیجه اصلی و پایان کار باخت دوسری بود که نصیب شاه و ملیون شد. البته این حرکت بستر تازه‌ای را فراهم آورد و بعد از مدتی ستاره‌های جدیدی سر برآوردند و توانستند نظام سیاسی کشور را با ایجاد انقلاب اسلامی در دست بگیرند و با سقوط سلطنت، خواستگاه ملیون وطنی را متوقف ساختند و جریان ناسیونالیسم افراطی را نیز تحت کنترل خود درآوردند و نیز ید قدرت بیگانگان هم در کشور کوتاه شد و نظامی در ایران شکل گرفت که اکنون در عصر جدید، استقلال سیاسی و ملی خود را به‌رخ جهانیان می‌کشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->