ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

نگاهی به فناوری‌های انقلابی شهری

  • کد خبر: ۳۹۴۲۹
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
نگاهی به فناوری‌های انقلابی شهری
نشریه فوربس در گزارشی به بررسی نمونه‌های کاربردی اینترنت اشیا و فناوری‌های مرتبط با آن در مدیریت بهتر منابع شهری، ارائه خدمات و عملکرد‌ها پرداخته است، روندی که به‌زودی می‌تواند ایمنی شهر‌ها را بهبود بخشد و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهد.
عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ گسترش اینترنت اشیا تنها به معنی افزایش دسترسی به لوازم بیشتر در منزل یا محل کار نیست. اینترنت اشیا آغازی است بر ظهور آنچه به عنوان «شهر هوشمند» می‌شناسیم. نشریه فوربس در گزارشی به بررسی نمونه‌های کاربردی اینترنت اشیا و فناوری‌های مرتبط با آن در مدیریت بهتر منابع شهری، ارائه خدمات و عملکرد‌ها پرداخته است، روندی که به‌زودی می‌تواند ایمنی شهر‌ها را بهبود بخشد و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهد.
 
شاید برای شما به عنوان یک شهروند نحوه استفاده یا حتی وجود چنین فناوری‌هایی چندان محسوس نباشد، اما در ادامه، با اشاره به نوآوری‌هایی که با استفاده از اینترنت اشیا اکنون در شهر‌های مختلف جهان انجام می‌شود، می‌توانید بیشتر با کاربرد‌های آن‌ها آشنا شوید.


شبکه 5G

بدون تردید، یکی از فناوری‌های بنیادی در موضوع شهر هوشمند که انقلابی در نحوه فعالیت شهر‌ها ایجاد خواهد کرد، نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی است. توانایی این شبکه در برقراری ارتباط سریع و یکپارچه میلیون‌ها دستگاه الکترونیکی در بستر یک شبکه می‌تواند شهر‌های آینده را با خودرو‌های خودران و بهینه‌سازی حمل‌و‌نقل انبوه درون‌شهری شکل دهد. حقیقت مجازی مبتنی بر بستر این شبکه می‌تواند میلیون‌ها بازدیدکننده از موزه‌ها را به بازدیدی فراموش‌نشدنی ببرد.


کنترل ترافیک

دسترسی به نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم (۵G) به‌تدریج نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. یکی از فناوری‌های کلیدی شهر هوشمند رصد و کنترل لحظه‌ای ترافیک در نقاط مختلف شهری است. به کمک این فناوری و افزایش دسترسی‌پذیری، شهروندان می‌توانند تصمیم بگیرند امروز اصلا به محل کار بروند یا دورکاری کنند. به عبارت دیگر، حمل‌و‌نقل در شهر‌ها وارد مرحله جدیدی می‌شود.


کنترل آلودگی هوا

آلودگی هوا در شهر‌ها ناشی از منابع مختلفی است. در کنار آلودگی ناشی از خودروها، آلودگی‌های ترکیبات آلی نیز برای سلامتی بسیار خطرناک‌اند. شهر‌ها برای حل این مشکل می‌کوشند شبکه‌های متراکم کنترل کیفیت هوا ایجاد کنند. ترکیب این شبکه‌ها با داده‌های محلی که از طریق حسگر‌های مبتنی بر اینترنت اشیا احصا می‌شوند می‌توانند به شناسایی دقیق‌تر عامل آلایندگی کمک کنند و به همین ترتیب، فرایند رفع آلودگی را دقیق‌تر و سریع‌تر اجرایی سازند.


فناوری‌های بدون ارتباط

استفاده از کارت‌های اعتباری تا آشنایی با یک المان تاریخی در یک بنای باستانی و حتی فعالیت‌های درمانی نظیر تب‌سنجی که این روز‌ها بیشتر با آن درگیر هستید، همگی، طیف وسیعی از فناوری‌های بدون ارتباط را تشکیل می‌دهند. اگر چنین فناوری‌هایی تا پیش از شیوع کووید ۱۹ تنها صرفه‌جویی در زمان و هزینه را به همراه داشتند از این پس افزایش ایمنی به دلیل مراقبت‌های بهداشتی را نیز به ارمغان می‌آورند.


دوربین‌های هوشمند

یکی از جذاب‌ترین فناوری‌های شهری هوشمند، دوربین‌ها به شمار می‌روند. این دستگاه‌های هوشمند شهری نصب‌شده در خیابان‌ها یا روی خودرو‌های عمومی، نقش اساسی در شناسایی و گزارش حوادث، تخلفات رانندگی، دست‌انداز‌ها و خرابی‌های آسفالت‌ها یا حتی کمک به علت‌یابی وقوع حریق‌ها ایفا خواهند کرد. چنین دوربین‌هایی می‌توانند سطح جدیدی از کلان‌داده‌ها و یادگیری ماشینی را برای شهر‌های هوشمند به دنبال داشته باشند.


کشاورزی شهری

کشاورزی شهری و شهر‌های هوشمند ۲ پدیده پیوسته‌اند. با افزایش جمعیت شهرنشینان، مدیران شهری و مقامات کشور‌ها باید راهکار‌های پایدارتری برای ارتقای کیفیت غذا، بهینه‌سازی مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل به کار گیرند. برای نمونه، سنگاپور یکی از پیش‌گامان به‌کارگیری راهکار‌های کشاورزی عمودی شهری است که از یک سو باعث خودکفایی بیشتر شهر و از سوی دیگر موجب آثار مثبت زیست محیطی شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->