اعمال قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد زیرمیزی در کار حقوقی جزئیاتی تازه از کشف نیم‌تن مواد مخدر در تایباد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ناقضان حقوق بشر، پای میز محاکمه دادگاه بین‌المللی اسلامی

  • کد خبر: ۳۹۴۴۲
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
ناقضان حقوق بشر، پای میز محاکمه دادگاه بین‌المللی اسلامی
نقض آشکار حقوق بشر در گوشه کنار دنیا منجر به آن شد که رئیس دستگاه قضا، پیشنهاد «تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی» را مطرح کند.
به گزارش شهرآرانیوز، حقوق بشر اسلامی معیار تمام عیار برای حفظ شأن و کرامت همه انسان‌ها است که کشورهای مسلمان ۳۰سال قبل در قالب اعلامیه حقوق بشر اسلامی آن را به تصویب رساندند و اکنون با توجه به نقض آشکار حقوق بشر در گوشه کنار دنیا، رئیس دستگاه قضا پیشنهاد «تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی» را مطرح کرده است.
 
سازمان کنفرانس اسلامی پنجم اوت ۱۹۹۰ در نوزدهمین کنفرانس وزرات امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در نشست قاهره، اعلامیه حقوق بشر اسلامی به تصویب رساند.
این اعلامیه را مشتمل بر یک مقدمه و ۲۵ ماده است که به نوعی هویت اسلامی و مبانی و اصول حقوق بشری برخاسته از شریعت اسلام در سطح بین المللی را بازتعریف و بازشناسی می‌کند.
متعاقب این گام بلند و ارزشمند در راستای تحقق آرمان های حقوق بشر و تمایزبخشی به حقوق و کرامت انسان از نظر دین مبین اسلام، از سال ۲۰۰۸ با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، سالروز تصویب اعلامیه اسلامی حقوق بشر (۵ اوت، برابر با چهاردهم مرداد ماه) به عنوان روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نامگذاری شد.
این اقدام بایسته، زمینه مستعدی برای توجه مستمر به شاخص های حقوق بشر اسلامی و سنجش اجرای مفاد اعلامیه اسلامی حقوق بشر در کشورهای عضو با هدف تلاش برای رفع نقایص و ارتقای کمی و کیفی مولفه‌های حقوق بشر اسلامی در این کشورها فراهم آورد.
 
نقض آشکار حقوق بشر و سکوت مدعیان حقوق انسان‌ها
اما واقعیت چیز دیگری است و سال‌ها آشکارا حقوق ملت مردم مظلوم فلسطین نقض شده است.
یمن هم بیش از سه سال است که با نقض جدی بسیاری از اصول بنیادین حقوق بشردوستانه از طرف عربستان سعودی و متحدان آن مواجه است، همچنین قتل عام شیعه‌نشینان بامیان و مزار شریف در افغانستان توسط طالبان، نقض حقوق بشر در عراق توسط گروهک تروریستی تکفیری داعش، دهها هزار کشته و مجروح و میلیون‌ها بی‌خانمان در سوریه جنایت های جنگی و نقض آشکار حقوق بشر محسوب می شود که مدعیان حقوق بشر غربی سکوتی مرگبار در مقابل این جنایات پیش گرفته اند.

 
ترور سردار شهید سلیمانی اقدامی فراتر از نقض حقوق بشر
علاوه بر اینها، یک اقدام ناگهانی و هولناک که فراتر از نقض حقوق بشر، داغی بر دل ملت ایران برجای گذاشته، ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر در بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور بود.
حتی گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش مستندی اعلام داشت آمریکایی ها مرتکب جنایت شدند که در چارچوب قوانین بین‌المللی نیست اما آمریکایی ها به آن گزارشگر اعتراض کردند.
اگر چه ایران و عراق پیگیری های قضایی برای برخورد با عاملان این اقدام تروریستی را در دستور کار قرار داده اند و آنگونه که علی باقری معاون رئیس قوه قضاییه می گوید، در گام اول برای ۳۶ تن از کسانی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در این جنایت دست داشتند، کیفرخواست صادر شده اما تحقق رویای امت واحده اسلامی و زیست مسلمانان در سایه صلح و توسعه، در گرو وفاق ملل مسلمان و آزادی خواه جهان بر حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی است و آگاه سازی اعلامیه حقوق بشر اسلامی و قواعد و الزامات آن، می تواند شهروندان جوامع اسلامی را در تقابل با دولت‌ها نسبت به حقوق خود، آگاه و پیگیر و تأثیرگذار کند.

در این میان، عمل به تکلیف دولت‌های اسلامی در قبال اعلامیه اسلامی حقوق بشر به نوعی، همگرایی و همسویی این کشورها را نیز به دنبال خواهد داشت.
اما اکنون آنگونه که محمود عباسی معاون امور بین الملل و حقوق بشر وزیر دادگستری می گوید، متأسفانه، اختلافات نژادی، مذهبی همچنین منافع سیاسی پاره ای از کشورهای اسلامی منجر به نادیده گرفتن حقوق مردم و به ویژه اقلیت ها و گروه‌هایی که جایی برای تکیه بر اریکه قدرت نیافته اند، شده است.
 
اعلامیه حقوق بشر اسلامی ضمانت اجرایی داشته باشد
برهمین اساس، امسال رئیس قوه قضاییه نیز در آیین بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی گفت: اعلامیه حقوق بشری که بین کشورهای اسلامی قطعی شده است، باید ضمانت اجرایی داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی اظهارداشت: از جمله ضمانت اجرایی حقوق بشر، تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی است که ناقضان و ضایع‌کنندگان حقوق بشر را به محاکمه کشاند.
وی گفت: محاکمه سردمداران استکبار جهانی و نظام سلطه که با قدرت و نفوذ خود در حال تضییع حقوق انسان‌ها هستند، امری شدنی است؛ همانطور که داعش که ساخته دست آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌ها بود، با مجاهدت امثال حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی و بسیاری از نیروهای دل داده به خدا مضمحل شد.
 
سلیمانی؛ قهرمان مبارزه با تروریسم
رئیسی ادامه داد: مگر می شود امروز در دنیا ظالمان و مستکبران با تکیه بر زور، قهرمان مبارزه با تروریسم را در یک کشور دیگر ترور کنند و مورد مواخذه قرار نگیرند؟ این مساله حتما باید در یک دادگاه صالح بین‌المللی مطرح شود و عاملان آن محاکمه شوند.
رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که مجموعه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با همکاری کشورهای اسلامی بتواند یک مجموعه منسجم حقوقی به عنوان اتحادیه حقوقی کشورهای اسلامی را فعال و از حق مردم در منطقه و عالم دفاع کند.
نشان بین‌المللی سردار سلیمانی جایزه روز حقوق بشر اسلامی
امسال آیین بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی بخش ویژه‌ای داشت که در آن نشان بین‌المللی سردار سلیمانی به کسانی که پرچمدار دفاع از حقوق ملت‌های خود و سردمدار مبارزه با تروریست هستند، تعلق گرفت.

برندگان این جایزه ویژه، سید «عبدالملک بدرالدین الحوثی» که رهبری مبارزات ملت یمن در قبال تجاوز و اشغالگری ائتلاف سعودی ایستادگی کرد، شهید «ابومهدی المهندس» که نقش اساسی برای ایجاد امنیت عراق و منطقه ایفا کرده است و «رمضان عبدالله» که سابقه طولانی در مقاومت مقابل اشغالگری صهیونیست‌ها داشت، اعلام شدند.
 
احیای اعلامیه حقوق بشر اسلامی آغاز راه احقاق حقوق انسان‌ها
حقیقت این است که حقوق بشر اسلامی تأمین کننده حقوق همه انسان‌ها در همه کره خاکی است و صرفا مختص مسلمانان نیست زیرا اساس آن، کرامت انسان ها است و همه کشورهای اسلامی باید با رجوع به مفاهیم متعالی قرآن کریم و تعالیم و دستورات حیاتبخش پیامبر اکرم و اهل البیت علیهم السلام برای احیای ارزش‌های اسلامی که همان ارزش‌های واقعی انسانی اند، بکوشند.
احیای اعلامیه حقوق بشر اسلامی بدون ترس از تهدیدهای واهی کشورهای غربی می تواند آغاز این راه باشد.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->