آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

تشکیل دادگاه بین المللی اسلامی، ضمانت اجرایی اعلامیه حقوق بشری است

  • کد خبر: ۳۸۹۶۲
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
تشکیل دادگاه بین المللی اسلامی، ضمانت اجرایی اعلامیه حقوق بشری است
رئیس دستگاه قضا گفت: ضمانت اجرایی حقوق بشر، تشکیل دادگاه بین المللی اسلامی است که ناقضان و ضایع‌کنندگان حقوق بشر را به محاکمه بکشاند.
به گزارش شهرآرانیوز، رئیس دستگاه قضا در آیین بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی گفت: حقوق بشر از نگاه ما مبتنی بر دین و ارزش‌های دینی است و خداوند به تمام انسان‌ها کرامت ذاتی اعطا کرده است و هیچکس حق ضایع کردن حقوق افراد را ندارد.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی افزود: اعلامیه حقوق بشری که بین کشور‌های اسلامی قطعی شد باید ضمانت اجرایی پیدا کند.

وی گفت: از جمله ضمانت اجرایی حقوق بشر، تشکیل دادگاه بین المللی اسلامی است که ناقضان و ضایع کنندگان حقوق بشر را به محاکمه بکشاند.

حجت الاسلام رئیسی گفت: امروز کسانی که در تروریسم اقتصادی عرصه را بر زندگی بسیاری از مردم دنیا تنگ می‌کنند باید مورد مواخذه قرار گیرند که جز در یک دادگاه بین المللی صالح امکان پذیر نیست.

وی افزود:کسی تصور نکند که در شرایطی که استکبار جهانی و نظام سلطه با قدرتش بسیاری از کشور‌ها را تحت سلطه قرار داده را نمی‌توان مواخذه کرد.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: ما توانستیم بر منطقه غرب آسیا مسلط شویم و امروز قدرت و توان نظام اسلامی در منطقه دشمن را عصبی کرده و امروز قدرت آمریکا از همه زمان‌ها ضعیف‌تر است.

وی ادامه داد: تبعیض نژادی موجود در آمریکا مقابل چشم همه عالم است.

رئیس دستگاه قضا بیان کرد: تبعیض در ذات نظام آمریکایی و نظام سلطه است، جریان تبعیض و بی عدالتی یک حادثه نیست و سیستمی است و اراده مردم در آمریکا، اروپا و عالم مبارزه با جریان بی عدالتی است تا این جرقه مشتعل شده و این نظام را به زیر بکشد.

وی افزود: یقین داریم پرچم عدالت خواهی و حفظ حقوق انسان جمهوری اسلامی در دنیا جلوه‌های بسیاری خواهد داشت و روز به روز وضعیت برتر و بهتر خواهد شد.

حجت الاسلام رئیسی گفت: اتفاقی در امارات افتاد و با آدمکش‌ها و کودک کش‌ها رابطه برقرار کردند چهره ارتجاع عرب را روشن کرد.

وی افزود: پیوند امارات و اسرائیل را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم، این پیوند حاکمان بی خبر این کشور است.

رئیس دستگاه قضا بیان کرد: با کاری که دولت امارات در یمن کرد چهره آن‌ها روشن شد، اما امروز با این توافق چهره آن‌ها برملاتر شد.

حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: نهضت دفاع از حقوق بشر و حقوق انسان با حرکت امارات روز به روز رونق بیشتری خواهد گرفت و نگاه به حقوق انسان و توجه به حقوق بشر روز به روز بیشتر می‌شود.

وی افزود: بسیاری از فعالان حقوق بشر با این اجلاس همنوایی کردند و دغدغه حقوقی را در برابر حقوق بشر اعلام کردند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در شرایط کرونایی امکان برگزاری اجلاس و جایزه حقوق بشر به شکلی که بتوان تمام چهره های ایرانی را داشته باشیم امکان پذیر نبود اما در همین سطح نیز باید تشکر کنم.

وی بیان کرد: حقوق بشر از نگاه ما مبتنی بر دین و کرامت ذاتی است که خداوند به همه اعطا کرده و کسی نمی تواند این حقوق را ضایع کند اما مبنای حقوق بشر غربی بر اساس قرار داد است و آن چه که قرار داده می شود به آن عمل نمی شود.

حجت الاسلام رئیسی گفت:کارهای ارزشمندی که در جهان انجام می شود مانند مصر که اعلامیه حقوق بشر را تنظیم نهایی کرد باید ضمانت اجرایی پیدا کند و این باید در بین کشور های اسلامی دارای ضمانت اجرایی قوی باشد.

وی افزود: یکی از موارد تشکیل دادگاه بین الملل اسلامی است که ضایع کنندگان حقوق بشر را به محاکمه بکشند تا مردم ببینند با ضایع کنندگان حقوق مردم برخورد می شود.

رئیس دستگاه قضا اعلام کرد:مگر می شود امروز در دنیا ظالمان و مستکبران با تکیه بر قدرت و زور، قهرمان مبارزه با تروریسم را در یک کشور مهمان ترور کنند و این ها باید در دادگاه صالح بین المللی مورد محاکمه قرار گیرند.

وی ادامه داد:امروز در تروریسم اقتصادی عرصه را به بسیاری از مردم از جمله لبنان و یمن تنگ کرده اند و امروز شرایط یمن دل هر انسان منصف را به درد می آورد.

حجت الاسلام رئیسی گفت: این تروریسم که به سرکردگی امریکا و امتداد راهبردی امریکا به دست عربستان انجام می شود باید مورد محاکمه قرار گیرد و این جزء در دادگاه صالح امکان پذیر نیست.

وی بیان کرد: این نشست های حقوق بشری باید دنبال شوند تا به ضمانت اجرایی و اقدام عمل تبدیل شوند که اعتقاد ما این است این اقدام ها شدنی است .کسی تصور نکند در شرایطی که استکبار جهانی و سلطه با قدرت خود حقوق را ضایع می کند این اقدام ها امکان پذیر نیست.

رئیس دستگاه قضا افزود: آن زمان که بحث مبارزه با داعش مطرح شد تفکر برخورد با داعش وجود داشت و سردار سلیمانی و ابو مهدی مهندس در منطقه حاضر شدند و جان خود را در کف دست خود قرار دادند و ما توانستیم در منطقه مسلط شویم و امروز قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه کشورها را عصبانی کرده است و باید گفت بسیاری از اقدام های نا ممکن ممکن شده است.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: افرادی که در حال تلاش هستند تمدید تحریم تسلیحاتی برای ایران رقم بزنند که نتیجه آن افتضاحی برای امریکایی ها بود.

وی افزود: باید به این نکته تاکید کنم که ایستادگی مردم یمن با شکم گرسنه برای بسیاری از مردم جهان زبانزد شد و دفاع آن ها از کرامت انسانی زبانزد شد که چگونه آن ها این گونه از کرامت خود دفاع کردند.

حجت الاسلام رئیسی گفت: اخلاقی که جریان حقوق بشر غربی دنبال آن است انتفاعی است که اگر احترامی می‌گذارند دنبال انتفاع هستند و اگر اسم از مردم دیگر می‌برند به دلیل منافع هستند و فرق اخلاق الهی این است که ریشه در توحید دارد و دفاع از سجیه اخلاقی می‌کند.

وی بیان کرد: آنچه که در دنیا مشخص است از مظاهر اخلاق انتفاعی این است که بدون توجه به دین و شریعت و آموخته‌های انبیا دنبال می‌شود که نتیجه آن تضییع حقوق بشر، افزایش کلاهک‌های هسته‌ای ،ظلم ۷۰ ساله به مردم فلسطین است.

رئیس دستگاه قضا افزود: مسئله حقوق بشر مسئله‌ای محوری است که باید مورد توجه همگان باشد و اعتراض و ایستادگی به ناعدالتی در امریکا نشان از این است که این اتفاق جرقه‌ای بود که نقاب را کنار زده تا داعیه داران حقوق بشر ناقضان بزرگ حقوق بشر مردم خود هستند.

وی در ادامه افزود: اولین دشمن کشور‌هایی مانند امریکا مردم این کشور هستند که دولت خود را بزرگترین ناقض حقوق خود می‌دانند.

رئیس قوه قضاییه گفت: امریکایی‌ها به دنبال این هستند که دشمنی خود را به کشور‌هایی مانند چین ،روسیه و ایران نشان دهند، اما بزرگترین دشمن آن‌ها مردم آن کشور هستند و باید گفت تبعیض نژادی در امریکا مردم را به ستوه آورده است.

وی اظهار کرد: مسئله تبعیض در ذات نظام امریکایی است که در درون خود تبیعض آمیز بودن سیستم خود را نشان می‌دهد و باید گفت این تبعیض یک حادثه نیست و درون نظام استکبار خوابیده است.

رئیس دستگاه قضا اعلام کرد: اراده مردم در امریکا و اروپا در این است که مبارزه با تبعیض ادامه پیدا کند و بی عدالتی ریشه کن شود و ادامه پیدا کردن این مبارزه به شعله‌ای بدل شود و دامن استکبار جهانی را بگیرد.

وی بیان کرد: این نکته‌ای قطعی است، زیرا اراده‌ای الهی است و بدون هیچ تردیدی محقق می‌شود اعتقاد ما این است پرچمی که جمهوری اسلامی بر افراشته است جلوه‌های متعددی دارد و باید گفت پرچم عدالت خواهی بر زمین نخواهد افتاد و همچنان تا زمان برقراری عدالت این راه ادامه پیدا می کند.

حجت الاسلام رئیسی گفت: قضایی در عالم است که با سیاست ورزی سلطه اتفاق می‌افتد و اتفاقی که در امارات افتاد و پیوند با رژیم کودک کش برقرار کردند این پیوند چهره ارتجاع عرب را روشن می‌کند.

وی افزود:از ابتدای انقلاب فریاد امام و انقلاب اسلامی این بود که مردمی هستند که دلداده به حقوق انسانی و ارزش‌های الهی هستند و با ظلم و تروریسم مخالف هستند که باید گفت در بین اعراب زیاد هستند از این دست از افراد و باید به این نکته تاکید کرد که ما پیوند امارات با صهیونیست را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم.

رئیس دستگاه قضا افزود: پیوند وابسته به جریان سلطه است که چهره آن‌ها را بر ملا کرده؛ و آن‌ها در کنار صهیونیست‌ها نشانده است و پیوند اماراتی‌ها با صهیونیست‌ها چهره آن‌ها را روز به روز روشن‌تر و بر ملا می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: تصور ما این است که شرایط امروز ما در منطقه موجب توجه روز به روز بیشتر به حقوق شهروندی می شود و روز به روز این تمایز روشن تر می‌شود و این به نفع مدافعان حقوق بشر است.

حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: بسیاری از فریاد‌هایی که در عالم برای حقوق بشر بلند است در کنار هم موجب شکل گیری هم آوایی شده است و بستر برای شناسایی تروریسم دولتی و ظلمی که برای نا عدالتی می‌شود فراهم است و باید گفت این به برکت شهدای عراق، یمن، ایران و منطقه است.

وی افزود: این برکت خون شهدا موجب می‌شود روز به روز چهره ناقضان حقوق بشر مشخص شود و وظیفه ما این است که از تمام افرادی که فریاد حق خواهی آن‌ها بلند است حمایت کنیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: در ستاد حقوق بشر اسلامی ما به دنبال آن هستیم که با ارتباط گرفتن با دیگر کشور‌های اسلامی یک اتحاد یکپارچه برای دفاع از حقوق شهروندی داشته باشیم و باید گفت ظرفیت خوبی ما در این زمینه داریم.

وی افزود: در ستاد بشر حقوق اسلامی به دنبال آن هستیم با ارتباط گرفتن با دیگر کشور‌های اسلامی یک مجموعه به هم پیوسته فعال در عرصه دفاع از حقوق بشر داشته باشم و باید گفت در زمینه فعالیت در بخش‌های حقوقی ما در کشور ظرفیت‌های خوبی داریم.

رئیس دستگاه قضا بیان کرد: مجموعه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با همکاری کشور‌های اسلامی اتحادیه حقوقی کشور‌های اسلامی را فعال کند تا از حقوق مردم در منطقه و دیگر کشور‌ها دفاع کند و باید تاکید کنم این اتفاق امکان پذیر است.

وی افزود: فعال شدن این ظرفیت به حمایت از حقوق مردم می‌تواند کمک کند.

حجت الاسلام رئیسی گفت: امروز کرونا مشکلاتی را ایجاد کرده است، هر فردی در این عرصه به مردم کمک کند این‌ها مدافعان حقوق انسان هستند، اما افرادی که در این شرایط تحریم مشکلاتی را ایجاد می‌کنند ضد حقوق مردم هستند.

وی افزود: افرادی که از حقوق عامه دفاع می‌کنند مدافعان حقوق انسان هستند و آن دسته از کشور‌ها که حق مردم را ضایع و محیط زیست را نابود می‌کنند مخالف با حقوق مردم هستند.

رئیس دستگاه قضا افزود: امروز افرادی که از خاک خود درباره ظلم صهیونیست‌ها دفاع می‌کنند مدافعان حقوق مردم هستند و آن دسته از کشور‌هایی که با آن‌ها برخورد می‌کنند تروریسم‌های واقعی آن‌ها هستند.

وی بیان کرد: این خط مشخص است و اگرچه امروز امپراطوری رسانه‌ها نمی‌خواهد حق روشن شود و در این مسیر حق را باطل و باطل را حق نشان می‌دهد،اما در این مسیر وجدان بیدار مردم در این مسیر بین حق و باطل تمیز ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام رئیسی گفت: وظیفه فعالان حقوق بشر این است که رسانه‌ها تلاش کنند و ظلم ظالمان را روشن کنند و این وظیفه نیز به دوش افراد و نهاد‌های دارای تریبون است.

رئیس قوه قضاییه گفت: اهل قلم و افراد دارای بیان و همه افراد در عالم در حوزه حقوق بشر وظیفه دارند و قضات، حقوقدانان و مسئولان سیاست خارجی وظیفه دارند روشنگری کنند و حقوق را تبیین کنند که این اقدام بسیار در شناسایی و تنویر افکار عمومی تاثیر گذار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->