قیمت امروز انواع گوشی موبایل در بازار مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) صادرات روغن نباتی مجاز شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) آیا طلافروشی‌های مشهد در عید قربان ۱۴۰۳ تعطیل هستند؟ عقب‌نشینی ۱۶.۵ هزار واحدی شاخص کل | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) هر گرم طلا در بازار مشهد چند؟ (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) در کدام مناطق مشهد، می‌توان آپارتمان با رهن کامل ۵۰۰ میلیون تومان یافت؟ (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های صفر ایرانی و خارجی در مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) | دنا پلاس ۹۹۰ میلیون تومان جریمه‌های سنگین در انتظار کدام مالکان است؟ دلار کاهشی شد | قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) توزیع گوشت گرم برزیلی تنظیم‌بازار در مشهد آغاز شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) خراسان‌رضوی؛ سومین تولیدکننده شیر در کشور طرح تبدیل حواله خودرو دنا پلاس به تارا اتوماتیک آغاز ثبت‌نام ایران‌خودرو ویژه عید قربان با تحویل ۹۰ روزه + جزئیات (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) مروری بر اظهارات اقتصادی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در ششمین روز تبلیغات تلویزیونی آغاز پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافری نیمه اول تیر از پس‌فردا (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) امتیازات ایران خودرو برای حواله‌داران پژو پارس قیمت‌های سرسام‌آور بلیت پروازهای تهران_مشهد تا هفت میلیون تومان! به دنبال شکست انحصار سراهای بزرگ لوازم خانگی در مشهد هستیم نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع گوشی سامسونگ و آیفون (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افزایش یافت نشست تخصصی بررسی الگوی مصرف برق در صنایع خراسان رضوی برگزار شد | انرژی پایدار، دغدغه اول صنایع استان + فیلم خرید بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خراسان‌رضوی قیمت دام زنده در بازار روز مشهد اعلام شد (۲۶ خرداد ۱۴٠۳) با ۱۰۰ میلیون تومان کجای مشهد می‌توان خانه اجاره کرد؟ (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) تشکیل حدود ۱۰ هزار پرونده خسارت خودرو در جریان سیل اخیر | خسارت تگرگ در مشهد، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان! + فیلم
سرخط خبرها

روی نا خوش بورس به شرکت‌های خراسانی

  • کد خبر: ۳۹۷۴۴
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
روی نا خوش بورس به شرکت‌های خراسانی
سهم شرکت‌های خراسانی از ۹/۱ درصد در بورس تهران به ۷/۱ درصد کاهش یافت
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ شاید تا یک سال قبل، بازار بورس به‌اندازه این روز‌ها شناخته شده نبود، اما حالا به دنبال استقبال مردم از ورود به این بازار، صحبت درباره آن همگانی‌تر شده است و مخاطبان بیشتری هم دارد. اگر شما یکی از مخاطبان این روز‌های بازار بورس هستید بد نیست اطلاعاتی درباره وضعیت این بازار در خراسان رضوی داشته باشید. به گفته مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی، ۳۶ بنگاه اقتصادی استان که تا ۲۰ مرداد امسال در بورس فعالیت داشته‌اند، فقط ۱.۷ درصد ارزش کل بورس تهران را به خود اختصاص می‌دهند که این عدد در پایان سال ۹۸ حدود ۱.۹ درصد بوده است و این نشان می‌دهد که با وجود این میزان رشد در بازار بورس، سهام شرکت‌های استان رشد کمتری داشته است. این‌درحالی است که ارزش شرکت‌های غیربورسی خراسان رضوی به مراتب بیشتر از شرکت‌هایی است که اکنون در این استان در بورس فعالیت دارند.

با این‌حال حسین امیررحیمی دیروز در نشست خبری‌اش بار دیگر به پیشنهاد خود درباره ایجاد بورس مستقل در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: براساس تعداد سهام‌داران عدالت، بنگاه‌های اقتصادی موجود و سهم ما از بازار سرمایه و فناوری، خراسان رضوی می‌تواند اولین بورس مستقل منطقه‌ای را در کشور به خود اختصاص دهد. به گفته او در این زمینه ۲ محدودیت، یکی سهم کم استان در بازار تهران و دوم کاهش این سهم کم نسبت به قبل، وجود دارد. اما مطالعات نشان می‌دهد ارزش شرکت‌های غیربورسی در استان به‌مراتب بیشتر از شرکت‌های واردشده در بورس است و همین موضوع یکی از پایه‌های پیشنهاد بورس مستقل در استان است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی با بیان اینکه وجود نهاد‌های قدرتمند اقتصادی مانند آستان قدس و فناوری مانند پدیده در استان، از دیگر پایه‌های این پیشنهاد است، افزود: تقاضا در بازار سرمایه، از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد؛ در این راستا سهم ۸ درصدی خراسان رضوی از سهام‌داران عدالت در کشور نشان‌دهنده تقاضا در این بازار است.
امیررحیمی تاکید کرد: راه‌اندازی بورس مستقل در خراسان رضوی می‌تواند موجب ایجاد رقابت و حذف انحصار بورس تهران شود که این موضوع به اقتصاد استان کمک خواهد کرد.


وضعیت سهام عدالت

وی درخصوص سهام عدالت بیان کرد:
۴ میلیون در استان سهام عدالت دارندکه از این تعداد ۲میلیون و ۷۰۰ هزار نفر انتخابی نکرده و به عنوان پیش‌فرض برای آن‌ها غیر مستقیم انتخاب شده است. یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز انتخاب کردند که مستقیما وارد بازار سهام شوند. وزارت اقتصادپیگیر واریز پول سهام است. تاخیر در پرداخت پول سهام عدالت به مشمولان می‌تواند چند علت داشته باشد. یکی از این علت‌ها این است که ساز و کار تعیین هویت در سامانه سجام برای واگذاری سهام و فروش باید انجام شود. ممکن است افراد این فرایند را کامل انجام نداده باشند. وی بیان کرد: البته باید سهام داران به مسئله نحوه عرضه سهام عدالت نیز توجه کنند. فروش سهام عدالت اینگونه است که ۳۰درصد از هر سهام در سبد سهام عدالت قابل عرضه است. همین مسئله سبب می‌شود تا ارقام واریزی با آنچه شهروندان برای خود محاسبه کرده‌اند، تفاوت داشته باشد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: تا ابتدای سال ۹۸ سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر وارد بورس می‌شدند، اما در ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ در هر ماه این تعداد از افراد وارد سامانه بورسی کشور شده‌اند.


شناسایی ۳۲ فقره املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تاکنون ۲۱هزار و ۵۲۱پلاک دولتی در خراسان رضوی در سامانه اموال دولت ایران ثبت شده است، گفت: از این تعداد ۱۷هزار و ۶۳۶مورد ثبت‌نهایی شده است. همچنین از ابتدای سال ۳۲فقره از املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان شناسایی شده است. او درباره سرمایه‌گذاری خارجی نیز اضافه کرد: تا پایان سال گذشته ۳۰ طرح به ارزش ۱۴۲ میلیون دلار مصوب شد. امسال نیز ۱۹ طرح مطرح شد و تاکنون ۸ طرح به ارزش ۲۲ میلیون دلار مصوب شده است.

امیررحیمی همچنین به برگزاری ۲ جلسه کمیته تامین مالی در راستای کمک به سرمایه‌گذاری داخلی ذیل طرح‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: حدود ۲۸ پروژه بزرگ با تصویب پرداخت ۴۲۸۷ میلیارد تومان تسهیلات تامین مالی شد.

او با بیان اینکه سال گذشته ۹۵ درصد درآمد‌های استان تحقق یافت، گفت: دلیل تحقق‌نیافتن ۵ درصد دیگر در ماه اسفند، مشکلات پیش‌آمده از شیوع کرونا بود. امسال نیز باتوجه‌به بند‌های بودجه‌ای باید تا پایان سال حدود ۶ هزار میلیارد تومان درآمد جذب شود که تاکنون ۱۳۴۰ میلیارد تومان وصول شده و این در حدود ۶۷ درصد برنامه درنظرگرفته‌شده در این مدت است؛ به‌علت شرایط اقتصادی پیش‌آمده ۳۳ درصد از برنامه عقب هستیم.
امیررحیمی با اشاره به سهمیه ۶۶۵ میلیارد تومانی استان در سال ۹۸ از اسناد خزانه با سررسید ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ اضافه کرد: تاکنون ۳۸۲ میلیارد تومان معادل ۵۸ درصد از این اسناد جذب شده است.

او همچنین درباره طرح مثلث اقتصادی گفت: از بیش از ۱۲۰۰ طرحی که به‌عنوان مثلث اقتصادی اجرا می‌شود، طرح‌هایی را که بیشتر از ۵۰ میلیاردتومان سرمایه‌گذاری یا بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال دارند، «طرح‌های اولویت‌دار» نام‌گذاری کردیم. در این راستا ۳۲۸ طرح در استان هستند که حدود ۱۸۹ هزار نفر یعنی ۹۱ درصد از کل اشتغال و ۹۷ درصد کل سرمایه‌گذاری را که حدود ۱۶۲ هزار میلیارد تومان است، شامل می‌شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->