بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری توسط پلیس فتا افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین(ع) تهران گلایه شهروندان از پیچ‌و‌خم‌های تهیه دارو‌های خاص
سرخط خبرها

یک لحظه سکون و تأمل و بعد حرکت

  • کد خبر: ۳۹۹۲۸
  • ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
یک لحظه سکون و تأمل و بعد حرکت
دکتر زهره معینی - روان شناس و مشاور خانواده
درباره بخشش و گذشت زیاد شنیده ایم، فعلی که بزرگان دینمان هم به آن سفارش بسیار کرده و از آثار و نتایج مثبت آن زیاد گفته اند. این در حالی است که خیلی از ما مرز بخشش و گذشت را با صبر و تحمل و ترس اشتباه می‌گیریم. برای همین، نه تنها با بخشیدن هایمان دردی را دوا نمی‌کنیم که پس از مدتی طرف مقابل را گستاخ‌تر هم می‌کنیم.
به ظاهر یکدیگر را می‌بخشیم، درحالی که فقط به دلیل ترسمان از اینکه اتفاق بدتری بیفتد یا طرف را از دست بدهیم یا به این دلیل حوصله برخورد و نزاع نداشته ایم، در ذهنمان او را بخشیده ایم. بخشش باج دادن و کوتاه آمدن یا تحمل و دم برنیاوردن نیست که مدام چشم بر هم بگذاریم و نبینیم. قرار است با بخشیدن سبک‌تر شویم، نه با کوتاه آمدن و تحمل کردن، زخمی در جانمان از آنچه یک بار روحمان را آزرده است ایجاد کنیم.
هدف از بخشیدن، اصلاح رفتار و دادن فرصت و مسئولیت به شخص خطاکار برای تغییر رفتار است. این بخشش می‌تواند با توجه به خطایی که رخ داده است یا شرایط طرف مقابل، در هر شکل و قالبی اتفاق بیفتد: ملایمت به خرج دادن، سکوت کردن و نادیده گرفتن، امتیاز دادن و همراهی کردن، حد و مرز گذاشتن یا حتی تذکر زبانی، هر واکنشی که فکر می‌کنیم به اصلاح بهتر رفتار طرف مقابل کمک کند.
لابد شنیده اید که تا پیش از ازدواج باید کاه را کوه دید و پس از آن، کوه را کاه. این همان گذشت و بخششی است که ما هم معتقدیم اگر در زندگی مشترک نباشد، بنای اعتماد فرومی ریزد و زندگی از هم می‌پاشد، اما واقعیت این است که گذشت هم برای خودش حد و حدودی دارد. یعنی تا جایی معنا پیدا می‌کند که مرز‌های ارزشی و اخلاقی فرد زیر سؤال نرود، چون قرار نیست با بخشش و نادیده گرفتن ما زخمی در قلبمان ایجاد شود. بخشش حقیقی در خودش قدرت و مراقبت از خودی دارد که به طور حتم حالمان را بهتر می‌کند.
همچنین بخشش ما نباید پس از اتفاق افتادن، دستمایه‌ای باشد برای سرکوفت و سرزنش طرف مقابل یا آن قدر تکرار شود که فرد به خودش اجازه بدهد مدام خطایش را تکرار کند و انتظار گذشت داشته باشد. بخشش درست و بموقع میوه‌ای دارد که احساس مسئولیت بیشتر در فرد در قبال رفتار اشتباه و تلاش برای تغییر رفتارش خواهد بود. در ضمن، ۲ طرف هم به طور حتمی احساس بهتری از آنچه بینشان اتفاق افتاده است خواهند داشت.
با همه این‌ها باید بدانیم که اگر بخشش و گذشت ما تغییر رفتاری را که می‌خواهیم در فرد مقابل ایجاد نکرد و او باز خطایش را تکرار کرد، حرکت بعدی چیست و چه باید کرد. بخشش درست جایی و زمانی معنا پیدا می‌کند که خطاکار از آنچه کرده است احساس پشیمانی کند و دست کم متوجه حد و مرز‌های خودش باشد. گرفتن تصمیم نهایی در چنین مواقعی بیش از آنچه فکرش را بکنیم سخت است. گریزی هم از آن نیست و باید لحظه‌ای سکون کرد و تأمل، و بعد حرکت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->