جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

لحاظ ۸۴۲ هکتار از بافت شهری در طرح تفصیلی مرکزی مشهد

  • کد خبر: ۴۰۰۸۷
  • ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
لحاظ ۸۴۲ هکتار از بافت شهری در طرح تفصیلی مرکزی مشهد
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهرمشهد گفت: خوشبختانه چندهفته پیش طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه مرکزی هم به شورا ارسال شد و جلسات بررسی این طرح در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مختلف در حال انجام است.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ تا امروز ۲ طرح از ۷ طرح تفصیلی شهر به تأیید شورای شهر مشهد رسیده است. طرح‌های مصوب شده تفصیلی حوزه‌های جنوب غرب و جنوب شرق حالا در خان کمیسیون ماده ۵ قرار دارد تا پس از تأیید، به مرحله عملیاتی شدن نزدیک‌تر شود. اما این روز‌ها کمیسیون‌های مختلف شورای اسلامی شهر مشهد، به ویژه کمیسیون معماری و شهرسازی به عنوان رکن اصلی بررسی طرح‌های تفصیلی، درگیر بررسی طرح تفصیلی حوزه مرکزی مشهد هستند. این طرح پیشنهادی که چند هفته‌ای است از سوی مشاور طرح و شهرداری برای بررسی و تأیید به پارلمان شهری مشهد ارسال شده است شاید از نظر ماهیتی و محتوایی با دیگرطرح‌های تفصیلی شهر تفاوت‌های چشمگیری داشته باشد.

مهم‌ترین طرح تفصیلی شهر

وجود حرم مطهر رضوی، بافت پیرامونی این مکان مقدس و وجود عناصر اقتصادی، فرهنگی، تاریخی و هویتی مشهد در این قسمت از شهر سبب شده است توجه خاصی به موضوع بررسی طرح پیشنهادی تفصیلی حوزه مرکزی مشهد وجود داشته باشد.

جانمایی مناسب تاریخی، هویتی و مدرنیته برای این بافت در کنار توجه به مسائل حمل ونقلی و چشم انداز پایانی حوزه ترافیکی اگر به درستی انجام شود، می‌تواند نقطه قوت تصمیم سازی‌ها برای طرح‌های تفصیلی هفت گانه مشهد باشد و بی تردید در روی دیگر سکه، اگر جمع بندی ها، صرفا با دستاوردی کاغذی و غیرعملیاتی همراه باشد، شاید نقطه ضعف این تصمیم سازی‌ها برای آینده شهر محسوب شود؛ بنابراین دقت و موشکافی خاص بررسی این طرح‌ها در شورای شهر، از منظر کارشناسی و تخصصی می‌تواند دستاورد‌های مطمئن و قابل اتکایی برای شهر به ارمغان بیاورد.

دربرگیری ۸۴۲ هکتاری

درهمین باره رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با اشاره به تصویب ۲ طرح پیشنهادی حوزه‌های جنوب شرق و جنوب غرب توسط نمایندگان مردم مشهد در پارلمان شهری گفت: خوشبختانه چندهفته پیش طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه مرکزی هم به شورا ارسال شد و جلسات بررسی این طرح در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مختلف در حال انجام است.

محمدهادی مهدی نیا با اشاره به حساسیت‌های این طرح گفت: طرح تفصیلی حوزه مرکزی مشهد به دلیل برخی ویژگی‌ها از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. ارتباط معناردار این حوزه با بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و مسائل مربوط به حوزه‌های فرهنگی، هویتی، اقتصادی و تاریخی شهر مشهد سبب شده است طرح تفصیلی حوزه مرکزی شهر مشهد با دربرگیری ۸۴۲ هکتار از بافت شهری، نسبت به دیگرنقاط دارای حساسیت بیشتری باشد.


همراه با مهم‌ترین شریان‌های اقتصادی شهر

وی با بیان اینکه ظرف ۱۰۰ سال گذشته، بافت شهر در این حوزه ایجاد و مدرن شده است، اظهار کرد: این بافت دارای هویتی ارزشمند است و به نوعی مدرن شدن شهر مشهد در این بافت اتفاق افتاده است و امروز شاهد هستیم خیابانی مانند خیابان ارگ، راسته بازار سرشور، کوچه آیت ا.. خامنه‌ای و مراکزی همچون شهرداری مشهد، ساختمان بانک ملی، ساختمان دارایی، باشگاه افسران، اداره پست و دیگر مراکز هویتی شهر مشهد به عنوان عناصر بافت در طرح تفصیلی حوزه مرکزی مشهد گنجانده شده اند.

وی با بیان اینکه وجود مراکز بانکی و دفاتر اداری سبب شده است عنصر اقتصادی نیز در طرح پیشنهادی مرکزی شهر مشهد، مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: به طور قطع وجود مراکز بانکی و تحولات بانکی و بورس در این محدوده سبب شده است قلب اقتصادی شهر مشهد هم در دل طرح تفصیلی گنجانده شود. همچنین وجود مراکز بیمارستانی بزرگ نیز از دیگرویژگی‌های محدوده مرکزی شهر مشهد محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مباحث فرهنگی را از دیگرمباحث برجسته در حوزه مرکزی مشهد دانست و افزود: ما شاهد هستیم که بسیاری از تحولات فرهنگی شهر در این بافت رقم می‌خورد و همچنین وجود منازل بسیاری از علمای بزرگ مشهد هم به اهمیت فرهنگی این بافت افزوده است. ازاین رو موضوعات فرهنگی هم در طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه مرکزی مشهد رنگ و لعاب بیشتری دارد.

وی توجه به افق حمل ونقلی در بافت مرکزی مشهد را از دیگرمسائل مهم برای طرح پیشنهادی تفصیلی این حوزه برشمرد و افزود: با توجه به اینکه تقاطع ۴‌خط قطارشهری برای این حوزه دیده شده است و با توجه به مسائل حمل ونقلی و پیاده روی و حساسیت زیادی که در حوزه حمل ونقل برای این بافت وجود دارد، باید بدانیم که در پایان افق طرح تفصیلی حوزه مرکزی به چه چشم اندازی در حوزه حمل ونقل باید برسیم و این موضوع هم از دیگرمباحث مهم در این طرح پیشنهادی است.

مهدی نیا تأکید کرد: با توجه به اینکه ما در هفته آینده، مواجه با تعطیلی تابستانه شورای شهر هستیم، شاید در بررسی این طرح با کمی وقفه مواجه شویم، اما سعی خواهیم کرد پس از تعطیلات شورا، موضوع را در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی و برای تأیید و تصویب به صحن علنی شورای شهر ارسال کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->