کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم! عبدالکریم گلر پرسپولیس را راهی بیمارستان کرد بیرانوند دوشنبه تصمیم می گیرد احتمال حضور گل محمدی مقابل استقلال ویدیو ضربات پنالتی بازی پرسپولیس و آلومینیوم در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی+ ویدیو گل‌ها| جذاب ترین بازی فصل! سپاهان منتظر اوکی نویدکیا ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و ازبکستان| فینالیست شدیم! اعلام ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر آلومینیوم سقوط اعتبار فوتبال ایران در آسیا با کاهش سهمیه لیگ نخبگان| فقدان زیر ساخت و مشکلات عدیده بازگشت بیرو به ترکیب سرخ‌پوشان؟ برنامه ریزی عجیب سازمان لیگ برای هفته آخر | استقلال خارج از تهران مهمان پیکان می‌شود؟ محرومیت حسینی بخشیده نشد! تعیین سهمیه کشور‌ها در فصل آینده | ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا رسانه پتروشیمی جدایی خطیر را تایید کرد استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟+ ویدیو نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد
سرخط خبرها

علیرضا جهانبخش در فکر انتقام از لیگ جزیره!

  • کد خبر: ۴۰۰۹۷
  • ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
  • ۲
علیرضا جهانبخش در فکر انتقام از لیگ جزیره!
سومین سال حضور علیرضا جهانبخش، ستاره ایرانی برایتون در لیگ جزیره در‌حالی رقم می‌خورد که این بازیکن به‌دنبال گرفتن حقش از لیگ برتر است
به گزارش شهرآرانیوز؛ دو گل و صفر پاس گل در ۳۶ بازی، نمی‌تواند آمار خوبی برای بازیکنی باشد که در تابستان ۲۰۱۸ با ۱۷ میلیون پوند رکورد نقل‌و‌انتقالات باشگاه را شکست. این گزارشی است که سایت ۹۰min در ارتباط با شرایط وینگر ایرانی تیم برایتون منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: جهانبخش از آلکمار به برایتون آمد؛ تیمی که او ۲۱ گل برایش در یک فصل به ثمر رسانده و عنوان آقای‌گلی فصل ۲۰۱۷/۲۰۱۸ لیگ هلند را به دست آورد. با‌وجود علاقه شدید لستر که او را جانشینی برای ریاض محرز که به منچستر‌سیتی رفته بود می‌دید، در یک انتقال جالب به برایتون پیوست.

تاریخ نشان داده که ورود بازیکنان از هلند به فوتبال انگلستان همیشه یک تجارت پرریسک بوده است. در کنار لوئیس سوارز و رود فن‌نیستلروی که توانستند در فوتبال انگلستان بدرخشند، بازیکنانی مثل وینسنت‌یانسن، ممفیس دپای و ریکی ون ولفسوینکل هم بوده‌اند.

خود برایتون نیز قبلا چنین نقل‌و‌انتقالی داشته است. ۶ ماه قبل از ورود جهانبخش، این باشگاه ۱۴ میلیون پوند برای یورگن لوکادیا برای انتقال از آیندهوون هزینه کرد؛ بازیکنی که در‌نهایت بی‌سر‌و‌صدا به تیم سین سیناتی در فوتبال ایالات متحده رفت. الویس مانو، دنی هولا و رولند برگکمپ، دیگر‌واردات ناکام هلندی باشگاه برایتون در سال‌های گذشته بوده‌اند.

شاید تا الان دیوی پروپر تنها انتقال مستقیم موفق از فوتبال هلند در یک دهه گذشته برای برایتون بوده است. جالب خواهد بود که ببینیم یوئل ولتمن که در تابستان با ۹۰۰ هزار پوند از آژاکس به این تیم پیوست، چه عملکردی خواهد داشت.

اما برای جهانبخش اتفاقاتی که رخ داده است نیز تأثیرگذار بوده‌اند. در فصل ۲۰۱۸/۲۰۱۹ او در ۲۴ بازی، گل نرد و پاس گلی نیز نداد. کریس هیوتون، سرمربی برایتون، با تاکتیک‌های تدافعی‌اش باعث شد که این مهاجم با‌استعداد نتواند توانایی‌هایش را نشان بدهد؛ اما انتصاب گراهام پاتر در تابستان گذشته را می‌توان به‌معنای نادیده‌گرفتن پتانسیل بالای جهانبخش دانست. این مربی، جهانبخش را از ابتدای لیگ بازی نداد تا اینکه در بازی برابر بورنموث او با گلی که زد، در پیروزی ۲ بر ۰ تیمش نقش کلیدی ایفا کند و ۳ روز بعد از آن نیز با یک ضربه برگردان حیرت‌انگیز دروازه چلسی را باز کرد؛ گلی که می‌توانست بهترین گل فصل نیز باشد.

بعد از به‌ثمر‌رساندن ۲ گل در ۲ بازی، این امید وجود داشت که جهانبخش به ترکیب اصلی برسد. او به پاتر نشان داده بود که چه توانایی دارد و چه کار‌هایی می‌تواند انجام دهد. او راه افتاده بود و با نزدیک‌شدن به فرم دوران آلکمار، برایتون را متقاعد کرد که ارزش هزینه‌ای را که برایش کرده‌اند، دارد؛ اما این اتفاق هرگز نیفتاد.
این بازیکن تا پایان فصل ۲۰۱۹/۲۰۲۰ فقط ۳ بازی در لیگ برتر در ترکیب اصلی و ۷ بازی دیگر را از روی نیمکت آغاز کرده بود. نکته قابل‌توجه اینجاست که حتی زمانی که قانون ۵ تعویض در ۹ بازی پایانی اجرا شد، جهانبخش فقط ۲۱ دقیقه فرصت بازی پیدا کرد. ۲۰‌دقیقه در بازی که با شکست سنگین برایتون برابر منچستر‌سیتی همراه بود و یک دقیقه در بازی آخر برابر برنلی که برایتون بازی را ۲ بر ۱ برد.

اما بهانه ناامیدکننده‌ای که برای بازی‌نکردن جهانبخش در فصل ۲۰۱۹/۲۰ استفاده شد، این بود که گراهام پاتر در ترکیبش از وینگر استفاده نکرده و بنابراین جایی برای حضور جهانبخش در ترکیب نبوده است؛ اما این اصلا درست نیست. پاتر در این فصل در بعضی مواقع ۲-۴-۴ بازی کرد، هرچند به‌مراتب تعداد کمتری نسبت به روش‌های مورد‌علاقه‌اش ۲-۲-۲-۴ یا ۳-۴-۳ که در ابتدای فصل بیشتر به کار گرفت. این ادعا که جهانبخش به‌دلیل اینکه برایتون از عرض و کناره‌ها استفاده نمی‌کند، در ترکیب قرار نمی‌گیرد نیز ادعای درستی نیست؛ چرا‌که از این بازیکن در آلکمار در سمت راست در ۳ پست مختلف استفاده شده است. ضمن اینکه در روش ۳-۴-۳ یا ۳-۳-۴ پاتر نیز جهانبخش می‌توانست بازی کند.

به نظر می‌رسد که مشکلات جهانبخش به‌جای مشکلات تاکتیکی، از این واقعیت ناشی می‌شود که پاتر او را نمی‌خواهد. اگر او به بازی جهانبخش اعتقاد داشت، دست‌کم این بازیکن روی نیمکت می‌نشست. پاتر مربی‌ای است که دنبال انعطاف‌پذیری تاکتیکی است و غالبا بازی را با یک شکل شروع می‌کند و با اشکال دیگر به پایان می‌رساند. اگر پاتر این وینگر ایرانی را دوست داشت، پس این بازیکن نباید برای انجام اولین دقایق بازی‌اش در لیگ تا ماه دسامبر منتظر می‌ماند.

شاید به نظر برسد که یک مهاجم هفده‌میلیون‌پوندی که در ۳۶ بازی فقط ۲ گل زده است، می‌تواند هدف اعتراض و موجب ناامیدی هواداران باشد؛ جهانبخش در ۱۸ ماه اول کار خودش در برایتون با انتقاد‌های زیادی روبه‌رو شد، اما وقتی او مقابل بورنموث گل‌زنی کرد، اوضاع برایش تغییر کرد. وقتی در سومین دقیقه بازی ضربه او به تور دروازه چسبید، این مهاجم ایرانی روی زمین زانو زد و به‌خاطر اولین گلش در لیگ برتر اشک ریخت.
فوتبالیست موفق شدن در لیگ برتر به‌وضوح برای جهانبخش معنا دارد و نگرش او در این مدت مثال‌زدنی بود. در‌حالی‌که خیلی از بازیکنان با خوش‌حالی در چنین شرایطی می‌نشینند و دستمزد هفتگی‌شان را می‌گیرند، اما جهانبخش هیچ‌گاه از بازی‌نکردن شکایت نکرده و تنها برای به‌دست‌آوردن جایگاهش تلاش کرد.

او تمام تمرکزش را گذاشت و برای به‌دست‌آوردن فرصت دوباره، سخت تلاش کرد. در‌این‌میان توجه بسیار زیاد رسانه‌های فوتبال ایران در ارتباط با حضور یکی از بازیکنان این کشور در لیگ برتر درخورتوجه است و همه دائما از او درباره آینده‌اش سؤال می‌کنند؛ پاسخ او هم همیشه یکسان است: هیچ تمایلی به ترک برایتون ندارد، چرا‌که می‌خواهد خودش را در فوتبال انگلستان اثبات کند.

نگرش جهانبخش تحسین‌برانگیز است، اما اکنون شرایط در‌حال نزدیک‌شدن به جایی است که ممکن است جدایی به نفع طرفین باشد. آژاکس مشتری جدی اوست و به نظر می‌رسد بازگشت به فوتبال هلند می‌تواند کمک کند تا جهانبخش دوباره به روز‌های درخشان بازگردد، چرا‌که نمی‌توان امیدواری زیادی داشت که او در برایتون راه به جایی ببرد. آن‌طور که پیداست، شانس او برای فصل ۲۰۲۰/۲۰۲۱ نیز در برایتون کم است، چراکه احتمالا گراهام پاتر در ترکیب سه‌نفره خط جلو از لوئیس دانک، آدام وبستر و بن وایت استفاده کند.

برای انتقال جهانبخش، اما این باشگاه باید بپذیرد که ضرر درخورتوجهی خواهد کرد. هیچ باشگاهی هفده‌میلیون‌پوندی را که برایتون هزینه کرده است، نخواهد داد. این موضوع می‌تواند باعث شود که برایتون برای جدایی او بی‌میلی نشان بدهد.

باوجود پیامد‌های مالی، اما برایتون باید اجازه خروج جهانبخش را در یک انتقال معقولانه بدهد. نگرش و حرفه‌ای‌بودن جهانبخش در سطح بسیار خوبی است، اما اگر پاتر احساس می‌کند که جهانبخش به اندازه کافی خوب نیست، پس او لیاقت آن را دارد که در باشگاهی حضور داشته باشد که فرصت‌های بیشتری را در اختیارش قرار بدهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
0
0
عالی خوب بود
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
0
0
قطر حرکتیش به انگلیس نمیخره در ایتالیا میلان مفق میشه در انگلیس هم فقط در چلسی ولی همون میلان خیلی بهتره امیدوارم یکی راهنماییش کنه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->