روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

این پزشک افغانستانی بیماران نیازمند حاشیه شهر را رایگان درمان می‌کند

  • کد خبر: ۴۰۱۶۲
  • ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
  • ۲
این پزشک افغانستانی بیماران نیازمند حاشیه شهر را رایگان درمان می‌کند
محمد اعتمادی پزشک جوان افغانستانی در مشهد به دنیا آمده، همینجا رشد کرده، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شده، او با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از دوستانش خواسته بیماران نیازمند را برای درمان رایگان به او معرفی کنند.
سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز، این پزشک جوان افغانستانی چند روز قبل با انتشار فراخوانی در صفحه اینستاگرام خود از درمان رایگان بیماران نیازمند خبر داد و از مخاطبان خود خواست که بیماران نیازمند را به او معرفی کنند.
 
این پزشک مهاجر هدف از این اقدام را کمک به وضعیت سلامتی آن دسته از شهروندانی که شرایط مالی مناسب برای پیگیری روند درمان خود ندارند، عنوان کرده است.
 
این پزشک افغانستانی در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «منطقه گلشهر و حومه، جزو مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار مشهد است که جمعیت زیادی از مهاجران افغانستانی را در خود جای داده است. در این مناطق با توجه به سبک زندگی مردم، و نیز محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که وجود دارد، حجم بیماری‌ها و اختلالات جسمی و روانی بیشتر است. حال آنکه میزان مراجعه آن‌ها به پزشک و کادر درمانی به دلیل بالابودن هزینه‌های ویزیت و سایر اقدامات درمانی، کم است. با این حال، اکثر مردم می‌کوشند تا با خود درمانی، نیاز خود را مرتفع سازند و در این مسیر متاسفانه بعضا خسارات جانی جبران ناپذیری را به آن‌ها وارد می‌کند. تا به امروز، این توفیق برای من بوده است که افراد بسیاری را از طریق تماس تلفنی یا حضوری، رایگان ویزیت کرده و مشاوره‌های لازم را برایشان داده‌ام. اما با توجه به وسیع بودن نواحی حاشیه نشین شهری، تصمیم گرفتم تا از اطلاع رسانی اینترنتی استفاده کنم و در فضای مجازی، مشاوره رایگان را مطرح کنم تا اگر فرد یا افرادی آسیب پذیر وجود داشتند که مشکل پزشکی داشتند، بتوانند مشکل خود را مطرح نمایند.»

کمک به دیگران را از خانواده‌ام یاد گرفتم

اعتمادی سال ۱۳۶۹ در مشهد به دنیا آمده است، پدرش تحصیلات حوزوی دارد و از چهره‌های شناخته شده حوزوی مهاجران افغانستانی در مشهد است. مادرش هم فارغ التحصیل مامایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. او در نه سالگی به تشویق پدر و مادرش حافظ قرآن شده است، و معتقد است که خانواده نقش زیادی در روحیه او برای کمک به دیگران داشته است.
 
اعتمادی در گفتگو با شهرآرانیوز می‌گوید: سال ۱۳۸۸ از طریق کنکور در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قبول شدم، اما متاسفانه همان سال در دفترچه‌های کنکور شرکت اتباع عراق و افغانستان ممنوع اعلام شده بود. قبولی من باطل شد و من دوباره در سال ۱۳۸۹ کنکور دادم و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رشته پزشکی قبول شدم.
 
او که چند سال قبل به عنوان چهره ماندگار مهاجرت در بخش آموزشی انتخاب شده است ادامه داد: سال ۹۷ بعد از اتمام تحصیلات به افغانستان رفتم، و توانستم به مدت یک سال و نیم در کابل بیماران را درمان کنم و نزدیک به یک ماه است که برای دیدن خانواده و انجام برخی کار‌های اداری به مشهد آمده‌ام.
 
اعتمادی افزود: همواره علاقه‌مند به انجام فعالیت‌های اجتماعی بودم و خانواده من نقش مهمی در این رابطه داشته است، بزرگ شدن در یک خانواده مذهبی که دغدغه اجتماعی هم داشتند، باعث شد که من همواره دغدغه کمک به افراد دیگر را داشته باشم. در واقع تخصص مادرم انگیزه من برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی شد.

تحصیل در رشته‌های پزشکی هزینه زیادی برای مهاجران افغانستانی دارد

وی در رابطه به اینکه چرا در سال‌های گذشته مهاجران کمتر برای تحصیل رشته پزشکی را انتخاب می‌کردند گفت: در گذشته باور عمومی این بود که مهاجران افغانستانی اجازه تحصیل در رشته پزشکی را ندارند، خود من هم سال ۱۳۸۸ وقتی از طریق کنکور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد قبول شدم. نتوانستم تحصیلات پزشکی را ادامه بدهم. دلیل اینکه در سال‌های اخیر بچه‌ها بیشتر به سمت پزشکی می‌روند، این است که جمعیت زیادی از مهاجران که علوم انسانی و رشته‌های مهندسی خوانده بودند، نتوانستند به رویا و اهدافشان برسند، احتمالا به همین دلیل رشته‌های علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است.
 
این جوان موفق مهاجر خاطرنشان کرد: در عین حال که تمایل بچه‌های مهاجر برای تحصیل در رشته‌های پزشکی زیاد است، اما هزینه‌های تحصیل در رشته پزشکی برای دانشجویان افغانستانی و خارجی بسیار بالاست و تامین این هزینه برای خانواده‌های مهاجر کار دشواری است. دانش‌آموزان مهاجر اگر بتوانند از سد کنکور بگذرند و در رشته پزشکی قبول شوند، باید هزینه بسیار زیادی برای ادامه تحصیل پرداخت کنند.

کمک به هم نوع زمان و مکان نمی‌شناسد

وی در رابطه با واکنش‌ها به این فراخوانی که منتشر کرده است گفت: استقبال از این ایده بسیار خوب بود، بعد از ویزیت بازخورد‌های خیلی خوبی دریافت کردم و این حس خوبی به من می‌دهد. فعلا در این طرح من تنها هستم، اما مطمن هستم که همکاران ایرانی و افغانستانی من هم این کار را خواهند کرد. من با دوستان افغانستانی رابطه خوبی دارم و بیماران را به آن‌ها ارجاع می‌دهم و آن‌ها با توجه تخصص‌شان این بیماران را به صورت رایگان درمان می‌کنند.
 
اعتمادی ادامه داد: بعضی از دوستان از این ایده من با عنوان «نذر محرم» یاد کردند، امام حسین (ع) می‌فرمایند: نیاز مردم به شما جز نعمت‌های الهی است، از این نعمت‌ها افسرده و آزرده نشوید. خدا را شکر می‌کنم که می‌توانم به مردم کمک کنم و این محدود به زمان خاصی نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: در پزشکی رنگ، نژاد، ملیت و موارد این چنینی اهمیت ندارد، ما متعهد به کمک به همه انسان‌ها هستم. کمک به مردم و هم نوع زمان و مکان نمی‌شناسد به نظر من این روز‌ها هرکس در هرجایگاهی که قرار دارد به توجه به توانمندی‌هایش می‌تواند با کمک به هم نوع نذر خود را ادا کند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
0
0
آفرین
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
خواستن توانستن هست افرین
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->