ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

غلامحسین صاحبی: رفع آسیب‌های اجتماعی مناطق کم‌برخوردار باید در اولویت باشد

  • کد خبر: ۴۰۲۴۲
  • ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
غلامحسین صاحبی: رفع آسیب‌های اجتماعی مناطق کم‌برخوردار باید در اولویت باشد
«حاشیه شهر نیازمند اصلاح کالبدی است.» این جمله اظهارنظر یکی از اعضای شورای شهر است که به شبکه مشکلات این مناطق اشراف دارد و به عنوان یکی از اعضای پنجمین دوره شورای شهر مشهد مشغول فعالیت است، مسئله حاشیه شهر و رفع آسیب‌های اجتماعی را از اهم موضوعاتی می‌داند که همواره باید در اولویت کار شورای شهر باشد.
لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ «حاشیه شهر نیازمند اصلاح کالبدی است.» این جمله اظهارنظر یکی از اعضای شورای شهر است که به شبکه مشکلات این مناطق اشراف دارد و به عنوان یکی از اعضای پنجمین دوره شورای شهر مشهد مشغول فعالیت است، مسئله حاشیه شهر و رفع آسیب‌های اجتماعی را از اهم موضوعاتی می‌داند که همواره باید در اولویت کار شورای شهر باشد. با غلامحسین صاحبی در مورد آخرین سال شورا، راهبر‌های سال پیش رو و ضرورت هایش به گفتگو نشستیم.

او در ابتدا با اشاره به موضوع کلان اصلاح ساختار کالبدی شهر در مناطق کم برخوردار می‌گوید: این امر مهم‌ترین مسئله برای رفع برخی مشکلات است. رویکرد ما برای سال چهارم، به خصوص در حوزه‌های درآمدی ۴ و ۵ شهر، باید اصلاح کالبد‌ها باشد. این از اولویت‌های اولیه ماست تا بتوانیم بافت‌ها را اصلاح و مشکلات کلان را رفع کنیم. براین اساس مشکلات خرد‌تر نیز با پیگیری‌های بعدی حل خواهد شد.


ضرورت ایجاد بانک زمین

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه کمبود زمین در مناطق حاشیه شهر منجر به برخی محدویت ها، از قبیل ایجاد فضای سبز شده است، اظهار می‌کند: از جمله اقدامات مهم برای اصلاحات کالبدی، توافق با بزرگ مالکان برای تملک اراضی بزرگی است که بعد از حاشیه شهر قرار دارد و در همین راستا باید ایجاد یک بانک زمین برای شهرداری برای برنامه ریزی و توسعه شهر مد نظر قرار گیرد. براین اساس می‌توان از رشد بافت‌های غیراصولی و افزایش حاشیه نشینی جلوگیری کرد و می‌توان شرایطی برای برنامه ریزی بهتر در این مناطق ایجاد کرد؛ لذا تملک و تأمین زمین از ضروریات است تا بتوان مانعی برای توسعه ناموزون شهر ایجاد کرد.

او با تأکید بر اینکه تعیین ضابطه پس از تملک این اراضی باید پیش از قطعه بندی این اراضی صورت بگیرد، بیان می‌کند: سهم سرانه ورزشی و فضای سبز در مناطق مختلف شهر نباید اختلاف فاحشی با یکدیگر داشته باشد. این روند باید با سرعت بیشتری پیگیری شود تا این اختلاف به کمترین میزان برسد. اکنون سرانه ورزشی در برخی مناطق بسیار کم است و باید رفع آن در دستور کار شورا قرار گیرد.


تعهد روی زمین مانده طرح اگو

صاحبی ادامه می‌دهد: اصلاح طرح اگو در مناطق کم برخوردار از موارد دیگری است که می‌تواند بسیاری از مشکلات زیرساختی را رفع کند. شرکت آب و فاضلاب شهری در شورای چهارم متعهد شده بود که با تصویب طرح تبصره ۳ طرح فاضلاب شهری مشهد را ظرف ۵ سال به اتمام برساند، اما نزدیک به ۶ سال از آن زمان گذشته و هنوز بخش‌های زیادی از شهر به این سیستم مجهز نشده و شرکت آب وفاضلاب در حدود ۲۵ درصد از این پروژه عقب است. شورا باید به عنوان ناظر وارد عمل شود و این شرکت را وادار به اجرای تعهدش کند.
وی یکی از مشکلات اصلی در حاشیه شهر را اجرا نشدن این طرح می‌داند و می‌گوید: علاوه بر مشکلاتی که در زمینه حفر چاه‌های جذبی برای دفع فاضلاب در قطعات کوچک مسکونی در حاشیه شهر وجود دارد، سرریز شدن این فاضلاب‌ها به خیابان‌های شهر موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی و بهداشتی شده و چهره و منظر شهر را نیز تخریب کرده است. بخشی از این فاضلاب به سمت کشف رود رها می‌شود. به همین دلیل نیازمند پیگیری جدی برای رفع آن هستیم.

صاحبی مسئله بعدی را جداسازی آب شرب از آبی که برای آبیاری فضای سبز شهر استفاده می‌شود اعلام و بیان می‌کند: این اقدام در دوره چهارم شورا از محدوده خیابان مفتح آغاز و تا خیابان هفت تیر اجرا شد. ادامه این رویکرد نیز باید به صورت ضربتی یکی از اولویت‌های شورا باشد. زیرا با توجه به وضعیت کمبود آب در کشور می‌تواند نقش مؤثری در کاهش مصرف داشته باشد.


ضرورت حذف اولویت‌های غیرضروری

او در ادامه به مسئله آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد و با اشاره به مشکلات حاکم بر کشور، خواستار در اولویت قرار گرفتن حمایت از افراد آسیب دیده و نجات آن‌ها می‌شود و تأکید می‌کند: این موارد باید در اولویت اقدامات شورای شهر قرار بگیرد.
صاحبی همچنین بر اتمام پروژه‌های نیمه کاره تأکید و اظهار می‌کند: از دیگراقداماتی که باید در راستای اصلاحات کالبدی شهر قرار بگیرد مسئله بازگشایی معابر بسته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->