روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ثبت جهانی توس معطل ۲۲ میلیارد تومان اعتبار | متولی جابه‌جایی دکل‌ها میراث فرهنگی است

  • کد خبر: ۴۰۳۸۱
  • ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
ثبت جهانی توس معطل ۲۲ میلیارد تومان اعتبار | متولی جابه‌جایی دکل‌ها میراث فرهنگی است
معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: جابه جایی دکل‌ها باید با هزینه دستگاه متولی انجام شود و در این زمینه در صورت تقبل هزینه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، کار انجام خواهد شد.
بنیامین یوسف‌زاده | شهرآرانیوز؛ آرامگاه حکیم توس همچون صاحبش در سال‌های زندگانی خود کم محنت و رنج ندیده است. بی توجهی به میعادگاه عاشقان زبان و ادب فارسی تا آنجا پیش رفت که سال‌های نه چندان دور به جای سازه‌های هنری و تجسمی که باید گرداگرد آرامگاه فردوسی بزرگ عرض اندام کنند، دکل‌های نتراشیده و نخراشیده برق سر از آسمان درآورد؛ سازه‌های بی قواره آهنینی که با آمدنشان سودای ثبت جهانی یکی از ماندگارترین میراث ادبی این سرزمین را به آرزویی محال تبدیل کردند.
 
جمع آوری این دکل‌ها از حریم توس طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات رسانه‌های استان مطرح بوده و دست کم در یک دهه اخیر صد‌ها مطلب و گزارش در این باب به رشته تحریر درآمده است؛ گزارش‌هایی که البته به جز چند وعده توخالی، آن هم در دولت‌های مختلف، رهاورد خاصی نداشته است. اما دیروز در نشست شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی با خبرنگاران، مطالبی بیان شد که اگر جامه عمل به تن کند، می‌تواند نقطه امیدی بر حل مشکل توس کهن باشد.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی در پاسخ به سؤال شهرآرا درباره مشکلی که دکل‌های برق حریم آرامگاه فردوسی در روند ثبت جهانی این اثر ایجاد کرده است، گفت: ما قبل از اجرای هرپروژه، تمامی استعلامات لازم را از دستگاه‌ها و نهاد‌های مربوط می‌گیریم و فقط در یکی دو مورد دستگاه‌ها بعد از اجرای پروژه‌های شرکت برق، نظرشان تغییر کرده که یکی از مهم‌ترین این موارد داستان حریم آرامگاه فردوسی است.

مهدی علومی بااین حال از آمادگی کامل این مجموعه برای حل این مشکل خبر داد و افزود: جابه جایی دکل‌ها باید با هزینه دستگاه متولی انجام شود و در این زمینه در صورت تقبل هزینه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، کار انجام خواهد شد. وی رقم جابه جایی این دکل‌ها را به پول امروز چیزی حدود یک ونیم میلیارد تومان در هر کیلومتر برشمرد و افزود: مجموع دکل‌های نصب شده در این حریم بین ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است.

با خبری که معاون شرکت برق منطقه‌ای استان داده است و با یک حساب سرانگشتی برای این پروژه حداقل ۱۵ میلیارد تومان و حداکثر ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که با وجود شرایط سخت اقتصادی فعلی، اگر باعث رفع اشکالات یونسکو برای ثبت جهانی توس شود، ارزش هزینه کرد را دارد.


تمایلی به استفاده از مازوت و گازوئیل نداریم

بحث استفاده زمستانه نیروگاه‌های استان، به ویژه نیروگاه توس از سوخت‌های آلاینده فسیلی هم موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد و واکنش جالب مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی را به همراه داشت.

رضا ریاحی صراحتا این را گفت که ضعف در روند گازرسانی از سوی شرکت گاز باعث می‌شود که نیروگاه‌های استان در فصول سرد سال از سوخت‌های جایگزین همچون مازوت و گازوئیل استفاده کنند. به گفته متولیان نیروگاه ها، به دلیل آسیب زا بودن سوخت مازوت آن‌ها مایل به استفاده از گاز در نیروگاه خود هستند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان با قدردانی از همکاری‌های خوب دستگاه قضا و محیط زیست با این مجموعه برای حل مشکل فوق گفت: جلساتی نیز برای رفع این چالش تدارک دیده شده و قول‌هایی نیز از سوی مدیران شرکت گاز داده شده است.

وی همچنین با اشاره به احداث پست‌های قوی ۴۰۰ کیلو ولت در اطراف شهر مشهد، از باز شدن پای این پست‌ها به این شهر در راستای افزایش پایداری شبکه خبر داد و گفت: عملیات اجرایی احداث اولین پست چهارصدکیلوولتی در میدان بسیج مشهد تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد.
 
ریاحی بیان کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد و ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار هم برای اجرای پروژه تونل انرژی برای تغذیه برق این نیروگاه در نظر گرفته شده است. وی افزود: در هفته دولت نیز ۳ پروژه در استان آماده افتتاح و بهره برداری است که در مجموع ارزش آن‌ها بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان و شامل توسعه پست‌های خواجه ربیع، ابوطالب و مبین ترشیز است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان با اشاره به ظرفیت‌هایی که انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند برایمان رقم بزنند، اظهار کرد: در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر بیش از ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در جنوب خراسان وجود دارد که حدودا یک ششم مصرف کل کشور است.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها در خراسان ۵۶۳۲ مگاوات و تولید سالانه این نیروگاه ها، ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیون کیلو وات ساعت است که با خطوطی به طول ۱۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مدار انتقال می‌یابد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->