جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

طرح راهبردی توس مقدمه طرح تفصیلی است

  • کد خبر: ۳۶۰۷۵
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
طرح راهبردی توس مقدمه طرح تفصیلی است
رئیس کمیسیون بهسازی و توسعه توس شورای شهر مشهد گفت: طرح راهبردی توس بر محور فرهنگ است؛ چراکه در توس فرهنگ به عنوان یک اصل مهم تلقی شده است و عمده کاربری‌ها فرهنگی است.
به گزارش شهرآرانیوز، مسعود ریاضی  با بیان اینکه طرح راهبردی مقدمه طرح تفصیلی است، اظهار کرد: از سال ۹۳ ابلاغ شد که توس به مشهد وصل شود، ولی این مسأله تا به الآن فاقد طرح بود، اما الآن برای اینکه مردم توس بتوانند در این منطقه ساخت‌وساز انجام دهند و ما نیز بتوانیم در توس فعالیت‌های عمرانی انجام دهیم و طرح‌های شهری پیاده کنیم، نیاز داریم بر روی طرح تفصیلی این منطقه کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این طرح راهبردی بر محور فرهنگ است؛ چراکه در توس فرهنگ به عنوان یک اصل مهم تلقی شده است و عمده کاربری‌ها فرهنگی است. در این طرح تاکید بر آن است که زمین‌های کشاورزی موجود در منطقه، همچنان به صورت زمین کشاورزی باقی بمانند. همچنین در افق این طرح مقرر شده است که به دلیل سختی تامین منابعی نظیر آب، برق و گاز جمعیت این منطقه که درحال حاضر حدود ۴۰ هزار نفر است، از ۶۲ هزار نفر فراتر نرود. این دو محور، محور‌های اصلی این طرح هستند.

ریاضی در پاسخ به اینکه آیا این طرح باعث افزایش رانت در منطقه می‌شود، گفت: در هر نقطه‌ای از کشور هر اقدامی که بخواهد انجام شود، قبل از هرچیزی دارای طرح و نقشه است و اگر ما بخواهیم از این منظر به مسأله نگاه کنیم، پس همه طرح‌های شهرسازی که در هر قسمتی از کشور در حال اجرا هستند، بوی رانت دارند و ما هیچ کاری نکنیم که مبادا دچار رانت شویم. این توجیه درستی نیست.

این عضو شورای شهر مشهد عنوان کرد: حریم و محدوده شهر‌ها نباید باهم تداخل داشته باشند و چنانچه قرار بود توس به عنوان یک شهر جدا معرفی شود، حریمش با حریم مشهد تداخل پیدا می‌کرد و همچنین طبق معیار‌های وزارت کشور جمعیت شهر‌ها باید از عدد مشخصی بیشتر باشد و این عدد با جمعیت توس فاصله بسیاری دارد. از سال ۹۳ که این طرح ابلاغ شد و همچنین از قبل از این سال که رایزنی‌ها در این خصوص وجود داشت، ویژگی‌های توس برای تبدیل به یک شهر جدا، مطابق با معیار‌های وزارت کشور نبوده است.

وی با بیان اینکه توس یکی از مناطقی است که پتانسیل آسیب‌پذیری دارد، تصریح کرد: این منطقه در نزدیکی آرامگاه فردوسی قرار دارد و در عین حال رها شده و بدون قانون و ضابطه بود. قطعا ضابطه‌مند شدن این منطقه به نفع جلوگیری از حاشیه‌نشینی است.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شوری شهر مشهد اظهار کرد: به نظر من این طرح راهبردی که سال ۹۳ ابلاغ شد، کار خوبی در راستای نجات منطقه توس بود و مسلما وقتی توس به عنوان ناحیه ویژه معرفی می‌شود، یعنی مشابه بقیه مناطق نیست و از آنجایی که نام این منطقه ناحیه ویژه منفصل توس بود، یعنی این منطقه دقیقا وصل به شهر مشهد نیست و بینشان فاصله‌ای وجود دارد و این ناحیه منفصل نیازمند به داشتن طرح بود که خوشبختانه اولین قدم که تصویب یک طرح راهبردی بود برداشته شده و قدم دوم هم طرح تفضیلی است.

ریاضی خاطرنشان کرد: از هنگامی که شورای پنجم شهر به مسأله توس ورود کرده، اقداماتی را در راستای این طرح و توسعه توس شروع کرده است؛ به عنوان مثال سر و سامان دادن به قسمت جلوخان آرامگاه فردوسی از جمله این اقدامات است. همچنین پروژه‌هایی از ابتدای سه‌راه شاهنامه تا آرامگاه فردوسی تعریف شده‌اند. پیگیری‌های مربوط به طرح راهبردی توس در شورای شهر پنجم انجام شد و شاید اگر این اقدامات انجام نمی‌شد، به این زودی‌ها نمی‌توانستیم به نتیجه‌ای مطلوب برسیم. سایر اقدامات نظیر ثبت جهانی توس، جذب سرمایه‌گذار و ساخت‌وساز‌های بیشتر پس از ابلاغ طرح نهایی و مشخص شدن تکلیف اراضی کشاورزی قابل انجام خواهند بود.

این عضو شورای شهر مشهد مشهد بیان کرد: به بهانه اینکه مبادا عده‌ای خاص از این طرح نفع ببرند و فساد اقتصادی شکل گیرد، نمی‌توانیم این طرح را رد کنیم. این طبیعی است که در صورت توسعه منطقه توس همه اهالی آن منتفع شوند و همچنین در صورت بروز هر رانت و فسادی دستگاه‌های نظارتی باید ورود و مسأله را بررسی کنند.
 
ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->