فعالان صنعت دام: نوسان قیمت نهاده‌های دامی و کمبود عرضه در سامانه بازارگاه، تولیدکنندگان را با مشکلات فراوان مواجه کرده است

  • کد خبر: ۴۰۹۴۷
  • ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
فعالان صنعت دام: نوسان قیمت نهاده‌های دامی و کمبود عرضه در سامانه بازارگاه، تولیدکنندگان را با مشکلات فراوان مواجه کرده است
اول شهریور، تعدادی از دامداران در اعتراض به وضعیت کمبود نهاده‌های دامی، به سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مراجعه کردند. مشکلات دامداران سبب شد بررسی کمبود نهاده‌های دامی در دستورکار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قرار بگیرد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ فعالان صنعت دام معتقدند چندماهی است که نوسان قیمت نهاده‌های دامی و کمبود عرضه در سامانه بازارگاه، تولیدکنندگان را با مشکلات فراوان مواجه کرده و سبب شده دام‌های مولد روانه کشتارگاه شوند. افزایش مشکلات دامداران سبب شد بررسی کمبود نهاده‌های دامی در دستورکار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قرار بگیرد.
 
براساس گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در جلسه این شورا با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود نهاده‌های دامی گفت: حجم زیادی از نهاده‌های دامی در بنادر درانتظار مجوز ترخیص است. در گذشته، واردکننده با تشکل‌ها ارتباط برقرار می‌کرد و با یکدیگر به توافقی می‌رسیدند و درنهایت ترخیص کالا انجام می‌گرفت، اما با نقش دولت در واردکردن نهاده‌ها، به مشکل تامین ارز برخورده‌ایم. در جلساتی که درباره این موضوع در استان برگزار شده است، مقرر گردیده واردکننده، بار خود را در داخل استان بفروشد، اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است. علی‌اکبر لبافی سهمیه استان از نهاده‌های دامی وارداتی را معادل ۱۵ درصد نیازش دانست و افزود: با توجه‌به تاکید سازمان توسعه تجارت مبنی‌بر اینکه نهاده‌های دامی نباید با قیمتی بیش از بهای مصوب، خرید و فروش شود، در استان اعلام شده است که نهاده‌های مربوط به خراسان‌رضوی در ۲ مرحله به کارخانجات تخصیص پیدا می‌کند، اما درخواست بخش خصوصی، افزایش این سهمیه است.
 
در ادامه مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور، درباره خدمات این بانک به بخش تولید گفت: ما به‌دنبال کاهش ریسک صنعتگران هستیم، اما اگر تسهیلات ارائه کنیم و درقبال آن، ماشین‌آلات وارد کشور نشود، موردهجمه قرار می‌گیریم؛ بنابراین از صنعتگران درخواست می‌کنیم تسهیلات دریافتی خود را وارد فاز‌های بهره‌ور کنند و اهدافی را که تخصیص این مبالغ دنبال می‌کند محقق سازند. حسین مهری ادامه داد: اولویت دیگر ما، تامین اعتبار پروژه‌های نیمه‌تمام است که شامل ۷۰ طرح در کشور می‌شود؛ از این تعداد ۳ طرح مربوط به خراسان‌رضوی است و می‌خواهیم طرح‌های مذکور را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، نیز در این نشست گفت: هزار و ۱۴۵ پروژه در خراسان‌رضوی آماده بهره‌برداری است. رقم سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها، ۹ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان برآورد شده و بیش از ۷ هزار میلیارد تومان از این میزان نیز درقالب ۲۳۱ پروژه اقتصادی محقق شده است.
محمدرضا مس‌فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، نیز گفت: در استان ۷۰۰ طرح نیمه‌تمام بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۴۰۰ طرح بالای ۶۰ درصد پیشرفت داریم و درخواست می‌کنیم سرمایه ایجادی و تسهیلاتش توسط بانک صنعت و معدن تامین شود.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، نیز گفت: در نیمه اول سال ۹۷ رسما موضع بخش خصوصی درخصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دولت اعلام شد و ما مخالفت خود را با این ارز اعلام کردیم. در نیمه دوم سال گذشته نیز شورای پول و اعتبار، گزارشی ارائه کرد که از اثرگذاری اندک ارز ۴۲۰۰ تومانی بر زندگی مردم حکایت داشت.

حسن حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان، هم گفت: در حوزه بانکی، بانک صنعت و معدن درزمره موسسات پولی‌مالی است که عملکرد مطلوبی داشته است. قوانین برای همه بانک‌ها یکسان است و وقتی یک بانک عملکرد خوبی دارد و دیگری عملکردی نامطلوب، نشان‌دهنده رفتار سلیقه‌ای برخی مدیران بانکی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->