بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

حمایت از دامدار، مقدم بر ممنوعیت خروج دام از کشور

  • کد خبر: ۳۷۶۵۷
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
حمایت از دامدار، مقدم بر ممنوعیت خروج دام از کشور
انباشت چشمگیر دام در واحد‌های دامداری و افزایش هزینه تولید، دامداران را به‌شدت در تنگنا قرار داده است که این خود مقدمه‌ای بر قاچاق دام و روانه‌کردن دام به کشتارگاه از روی اجبار است.

طنین همتی| شهرآرانیوز، خروج دام از کشور تحت تأثیر نوسانات ارز و افزایش هزینه تولید دام باعث شده است دامدار به فروش دامش به کشورهای همسایه از جمله عراق که به قیمتی بالاتر خرید می‌شود، رو بیاورد. قاچاق دام منجر به کمبود دام در کشور می‌شود و پیامد منفی خود را در بازار مصرف‌کننده دارد، اما مشکلات دامداران در این بین و تمایل آن‌ها به خروج دامشان از مرز بیشتر جای بررسی دارد.


مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری استان خراسان رضوی دراین‌باره اظهار کرد: بالارفتن قیمت دلار و سودآورشدن آن و از طرفی بالارفتن هزینه تولید برای دامدار باعث می‌شود دامداران به خروج دام خود از مرز با قیمت مقرون‌به‌صرفه تمایل داشته باشند.


قاچاق دام در شرایط موجود برای دامدار منطقی است

وی افزود: فروش دام و قاچاق دام در شرایط موجود و مشکلاتی که برای دامدار وجود دارد، امری طبیعی است. باتوجه‌به تفاوت ارزش پول ما این اتفاق دور از ذهن نیست که دامدار به فروش دامش با قیمتی بالاتر در مرز تمایل داشته باشد که این موضوع تنها در بحث گوشت نیست، بلکه برای همه اجناس این اتفاق می‌افتد.


امین هراتی تصریح کرد: وقتی که محصولی تولید می‌شود، مصرف عموم دارد و در این اوضاع و احوال کرونا که مصرف در پی تعطیلی هتل‌ها و رستوران‌ها پایین آمده است، باعث افزایش انباشت دام در دامداری‌ها می‌شود. همه این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا شرایط نامتعادلی در بازار دام به وجود آید.


وی گفت: متأسفانه اکنون شرایطی در بازار ایجاد شده است که عرضه و تقاضا هم سرجای خود نیست و از طرفی تقاضا پایین آمده، اما عرضه جای خودش است، ولی عرضه و فروش دامدار هم با قیمت خوب نیست.


اختلاف قیمت از در کشتارگاه تا دست مصرف‌کننده زیاد است

هراتی تأکید کرد: بین دامی که به کشتارگاه تحویل داده می‌شود با گوشتی که در قصابی‌ها توزیع می‌شود، فاصله قیمتی وجود دارد. این فاصله تا حدودی مشخص است که سود قصابی است، اما بعضی وقت‌ها بیشتر از سود است، یعنی اختلاف قیمت از در کشتارگاه تا دست مصرف‌کننده خیلی زیاد است که این نیازمند مدیریت است و سیستم‌های مدیریتی باید بر روی آن نظارت بیشتری بکنند تا این اختلاف قیمت اصلاح شود.


وی تأکید کرد: هزینه تولید گوشت، خوراک دام و به‌تبع آن هزینه تولید دام بالا رفته و از طرف دیگر دامدار در هنگام فروش آنچنان سودی از دام خود نمی‌برد و وقتی دام را به کشتارگاه می‌فرستد، سود آنچنانی نصیب دامدار نمی‌شود و بیشتر دامداران دامشان را با ضرر یا از روی اجبار به کشتارگاه می‌فرستند.


وی اذعان کرد: بیان این مشکلات آنچنان فایده‌ای ندارد. ما باید به‌دنبال راه‌حل باشیم و اینکه در پس بازگوکردن مشکلات دام و دامدار چه اتفاقی خواهد افتاد. این موضوع مهم است.


چرا قیمت گوشت زیاد است؟

مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری استان خراسان رضوی در ادامه گفت: موضوعی که مطرح است، این است که چرا قیمت گوشت در بازار پایین نمی‌آید؟ سیستم‌های نظارتی باید کنترل دقیق‌تری به این موضوع داشته باشند که چرا این اتفاق نمی‌افتد. اگر نوسان قیمت در افزایش قیمت است، در کاهش آن هم این نوسانات باید دیده شود.


هراتی تأکید کرد: ما از طریق خود تشکل‌ها و تعاونی‌ها به‌دنبال این هستیم که سیستم زنجیره‌ای فروش دام ایجاد کنیم تا خود دامدار با کشتارگاه مستقیم ارتباط برقرار کند که شاید در بحث قیمت‌ها مدیریت انجام شود.


تأکید بر واردات، نه به تولید

به گفته هراتی مشکلات ما در حوزه دام و کشاورزی تمرکزنکردن به بخش تولید است. متأسفانه آن‌قدر که به واردات فکر کردیم، به تولید اهمیت ندادیم و همیشه واردات راحت‌ترین راه برای یک عده سودجو بوده است. ولی تولید زحمت دارد و با وجود منفعت بلندمدت برای کشور و باتوجه‌به اینکه 3سال پی‌درپی شعار سال تأکید بر تولید است، متأسفانه همچنان مشاهده می‌کنیم بخش تولید به‌دلیل حمایت‌نشدن ضعیف عمل می‌کند.


وی ادامه داد: ما در تمام این سال‌ها که درگیر تحریم هستیم، برای اساسی‌ترین کالاهای کشورمان وابسته‌ایم. به‌طور مثال همین جو و سویا مصرفی ما بیشتر وارداتی است که این وابستگی بدی را برای ما ایجاد کرده است.


وی افزود: این سؤال است که در این مدت چرا ما نتوانستیم در تولید نهاده‌ها خودکفا شویم و به حجم بالای تولید برسیم که متأسفانه ایجاد زیرساخت و برنامه‌ریزی بر آن از سوی مسئولان بررسی نمی‌شود.


واردات راهکار آخر

وی افزود: متأسفانه هیچ‌کس بلندمدت به تولید فکر نکرد. حتی همین الان هم پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری می‌شود هم‌وغم را در بحث تولید داخل بگذاریم، اما متأسفانه واردات یک معادله دم‌دستی است، در صورتی که باید راهکار آخر باشد.


وی تأیید کرد: هنوز متأسفانه بر محور تقاضای کشور، وزارت جهاد کشاورزی یک الگوی کشت ندارد. همچنین نبود آمار درست و واقعی از دیگر معضلات بخش کشاورزی است که به‌تبع آن برنامه‌ریزی درست و بلندمدتی نمی‌توان انجام داد.


مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری استان خراسان رضوی با بیان اینکه هنوز هم وقت است، تأکید کرد: باید همه بسیجی‌وار به بخش تولید فکر کنند. تنها راهکار در این شرایط تحریم که می‌شود برای آینده کاری کرد، خودکفایی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->