مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ کرونا هیچ یک از بازارها را در امان نگذاشته است و تقریبا همه اصناف در رستههای مختلف بعد از شیوع این ویروس، اوضاع کسادی را در مقایسه با شرایط عادی تجربه میکنند. قربانی اقتصادی جدید کرونا در بازار، صنف فروشندگان نوشتافزار هستند.
هرساله این موقع فصل خرید لوازمتحریر بود. اغلب دانشآموزان در شهریور با خرید لوازم تحریر، خود را مهیای آغاز سال تحصیلی جدید میکردند و برپایی نمایشگاههای فروش ویژه لوازم تحریر نیز عادی بود. اما امسال نه خبری از نمایشگاهها و فروشهای ویژه است و نه خبری از دانشآموزان و دانشجویانی که در بازار بهدنبال تجهیز خود برای سال تحصیلی جدید باشند.
۹۵ درصد کاهش فروش!
«سال گذشته همین موقع روزانه ۲ تا ۳ میلیون تومان فروش داشتیم، اما حالا روزانه فقط حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان لوازم تحریر میفروشیم!». این آمار فروش مربوط به یکی از مغازههای بزرگ فروش لوازم تحریر در بولوار فردوسی مشهد است.
باقر توکلی، مدیر این فروشگاه، میگوید: فروش، حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد کاهش یافته و همین مسئله سبب شده است در پاسکردن چکهای خود دچار مشکل شویم.
او درباره علت کاهش تقاضای مردم برای خرید لوازم تحریر نیز میگوید: علت اصلی کاهش فروش، مجازیشدن آموزش است. وقتی آموزش مجازی باشد، برخی اقلام بهطورکل دیگر موردنیاز نخواهد بود؛ بهعنوان مثال جامدادی، کیف، لیوان یا قمقمه آب و حتی دفتر هم به شکل گذشته موردنیاز دانشآموزان و دانشجویان نیست.
افزایش قیمتها مانند سایر بازارهاست
این فروشنده لوازمتحریر درباره افزایش قیمت در بازار نیز میگوید: بهطور طبیعی اقلام خارجی متناسب با افزایش نرخ دلار، گران و حتی کمیاب شده است. باوجوداین گرانی محدود به کالای خارجی نیست. لیست قیمتهای ۲ تولیدکننده داخلی نیز افزایش قیمت ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. بهعنوان مثال یکی از برندهای مداد رنگی را سال گذشته ۱۴ هزار تومان میخریدیم و امسال باید ۲۴ هزار تومان بخریم؛ دیگر خودتان حساب کنید که با نرخ سود مجاز با چه قیمتی به دست مشتری میرسد.
توکلی ادامه میدهد: قیمت خودکار بیک فرانسوی از ۱۵۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان رسیده و افزایش ۶۶ درصدی داشته است. بهطورکلی افزایش قیمتها متناسب با افزایش قیمتها در سایر بازارها و حتی کمتر بوده است.
وی با اشاره به کسادی حاکم بر بازار میگوید: جالب است که این روزها عمدهفروشان لوازم تحریر مدام پیام میدهند که بازار بهزودی راه میافتد و حتی حاضرند بهصورت مدتدار و چکی محصولات را بفروشند؛ این در حالی است که حدود یکسالی است هیچ عمدهفروشی بهصورت چک معامله نمیکند.
یکی دیگر از فروشندگان لوازمتحریر نیز اوضاع بازار را کساد توصیف میکند و به شهرآرا میگوید: بسیاری از همکاران ما، ضرری را که در ماههای قبل متحمل شدهاند، در شهریور جبران میکنند، اما شهریور امسال هم خبری نشد و بازار تکان نخورد. وی ادامه میدهد: با افزایش چندبرابری قیمت لوازمالتحریر نسبت به سال گذشته، قدرت خرید مردم کاهش پیداکرده است و میتوان گفت ۵۰ درصد از قدرت خرید مردم کاسته شده است.
او که تمایلی به انتشار نامش ندارد، ادامه میدهد: شاید در مقایسه با شهریور سال ۹۸ اکنون میزان فروشمان حدود ۸۰ درصد کاهش یافته باشد.
دفتر و قلمهای پارسال هم اضافه است
علت اصلی کاهش فروش لوازمتحریر را از والدین دانشآموزان میپرسیم. خانم رحمانی، مادر یک دانشآموز پایه هشتمی و خود، معاون یک هنرستان دخترانه در شهرک شهیدرجایی است. او میگوید: مجازیشدن آموزشها در ترم دوم سال تحصیلی گذشته باعث شد دانشآموزان از بسیاری از لوازم آموزشیشان استفاده نکنند.
رحمانی ادامه میدهد: از سویی بهدلیل شرایط اقتصادی، بسیاری از والدین امکان خرید لوازم جدید برای فرزندانشان را ندارند. در منطقهای که من بهعنوان یک معلم کار میکنم، پدران اغلب دانشآموزان از نظر مالی در مضیقه هستند و اکنون که قرار است آموزشها مجازی باشد بالطبع فرزندانشان را تشویق میکنند از همان لوازمی که از سال پیش برایشان باقی مانده است، استفاده کنند.
ریزش ۳۰ درصدی فروشگاههای لوازمتحریر
براساس گزارش ایسنا، دبیر اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشتافزار و صحاف مشهد درباره وضعیت بازار لوازمتحریر گفته است: از اوایل هفته گذشته، شرایط بازار لوازمتحریر مقداری بهتر شده است، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد ۶۰ تا ۷۰ درصد افت فروش در بازار هستیم و فروش امسال به هیچ عنوان قابل مقایسه با سالهای گذشته نیست. علی روان بیان کرد: اگر اوضاع به همین روال ادامه پیدا کند، ۳۰ درصد واحدها در این صنف ریزش پیدا میکند و تعطیل خواهد شد و خبرهای بدی از این صنف به گوش خواهد رسید.