پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

آرامش پیش از طوفان در معاملات بازار خودرو

  • کد خبر: ۴۱۶۰۱
  • ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
آرامش پیش از طوفان در معاملات بازار خودرو
روند معاملات در بازار خودرو عادی است و هنوز نشانه‌ای از تأثیر احتمالی افزایش قیمت فصلی خودرو دیده نمی‌شود
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ بازار خودرو این روز‌ها آبستن اتفاقات تازه‌ای است. برخلاف روز‌های نخستین تابستان که بازار خودرو پرالتهاب به مسیر خود ادامه می‌داد این روز‌ها آرامش نسبی بر بازار حاکم است، اما چیزی که مثل آتش زیر خاکستر ممکن است دوباره به داغ‌شدن این بازار بینجامد، اخباری است که هنوز اثر آن بر بازار هویدا نشده است.

همان‌طورکه پیش از این اعلام شده بود شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودرو به اندازه تورم فصلی را صادر کرده است و خودروسازان در پایان هر فصل می‌توانند براساس شاخص تورمی که بانک مرکزی ارائه می‌کند مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کنند.

نکته مهم این است که براساس اعلام رئیس شورای رقابت، پایان شهریور، اولین موعدی است که خودروسازان می‌توانند درخواست افزایش قیمت خود را براساس تورم سه‌ماهه ارائه کنند.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در‌این‌باره اعلام کرد: یکی از متغیر‌ها در قیمت‌گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه می‌شود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم‌اکنون در کشور است، خودروسازان می‌توانند هر ۳ماه یک‌بار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.

شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه‌ای بود می‌توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم. آنچه پیش از این در فرمول قیمت‌گذاری خودرو محاسبه کردیم مربوط به فصل بهار و تا پایان خرداد بود و اکنون خودروسازان می‌توانند برای ۳ماه آینده تورم بخشی را بگیرند.

خبر افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعات خودرو علی‌رغم آنکه هنوز ازسوی مراجع رسمی تایید نشده است، می‌تواند بازار خودرو را بار دیگر ملتهب کند. بااین‌حال روند معاملات براساس گفته کارشناسان بازار خودرو در مشهد طی هفته‌های اخیر عادی دنبال شده است، اما به اذعان اغلب کارشناسان، ۲ هفته پایانی شهریور می‌تواند روز‌های پرنوسانی برای بازار خودرو باشد.

سایه محافظه کاری برسر بازار خودرو

ترس از هفته‌های پایانی شهریور

جواد محدثی، کارشناس بازار خودرو مشهد، دراین‌باره به شهرآرا گفت: واقعیت امر این است که نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو از ابتدای شهریور تاکنون ناچیز بوده است. اغلب مصرف‌کنندگان واقعی که از برنده‌شدن در طرح‌های پیش‌فروش فوق‌العاده ناکام مانده‌اند یا قید خرید خودرو را زده‌اند یا به خرید مدل‌های پایین راضی شده‌اند.

وی افزود: اکنون در بازار به‌طور نسبی ثبات قیمتی ایجاد شده است، چیزی که امسال کمتر آن را تجربه کردیم. همین موضوع نیز باعث شده است مراجعه به بازار خودرو کمتر شود. به‌طورکل رفتار مشتریان در این بازار این‌گونه است که وقتی می‌بینند خودرو رو به گرانی است، بیشتر مراجعه می‌کنند و حتی میزان معاملات نیز بیشتر می‌شود. این کارشناس خودرو ادامه داد: این درحالی است که اگر روال منطقی بر بازار خودرو حکمفرما بود باید در زمان گرانی مراجعه مردم کمتر می‌شد و در زمان ثبات، مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری به این بازار مراجعه می‌کردند.

برخی از فعالان بازار معتقدند چنانچه قیمت دلار افزایش یابد و شاخص بورس هم روند نزولی داشته باشد خودرو گران‌تر می‌شود؛ چراکه با افت شاخص بورس، بسیاری می‌خواهند دارایی و سرمایه خود را به بازار‌های دیگری، چون خودرو و دلار ببرند و هرکدام از این عوامل می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت خودرو بگذارد.

دیروز روند معاملات در جمعه‌بازار خودرو مجیدیه همچون هفته‌های گذشته محافظه‌کارانه دنبال شد. اغلب فروشندگان با تعیین قیمت‌هایی بیش از نرخ مرسوم بازار به‌دنبال کسب سود بیشتر از معامله خود بودند و خریداران نیز که به شوق یافتن خودرو با قیمت مناسب‌تر از بازار به جمعه‌بازار آمده بودند، بیشتر زمان خود را صرف تماشا در این بازار کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->