افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

تصویب اجرای طرح بازآفرینی شهری در اراضی شرقی مشهد

  • کد خبر: ۴۱۶۸۴
  • ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
تصویب اجرای طرح بازآفرینی شهری در اراضی شرقی مشهد
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد از اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ طرح تفصیلی مشهد برای تغییر کاربری و استفاده از اراضی شرق مشهد در جهت تأمین سرانه‌های موردنیاز شهری خبر داد.
به گزارش شهرآرانیوز، محمدهادی مهدی‌نیا در این خصوص گفت: پس از یک ماه کار کارشناسی سنگین در جلسه روز چهارشنبه کمیسیون ماده ۵ که به ریاست استاندار خراسان رضوی برگزار شد، موضوع تغییر کاربری اراضی مجاور دو شهرک شهید باهنر و شهید رجایی به تصویب رسیده و مقرر شد از این اراضی برای ایجاد کاربری‌های خدماتی، مسکونی و فضای سبز استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه مالکیت تمام این اراضی متعلق به آستان قدس بوده است، ادامه داد: درگذشته بخش‌های زیادی از این اراضی توسط مردم تصرف و تحت ساخت‌وساز رفته است. بااین‌وجود بخش اعظمی از مناطق مسکونی این بخش از کمبود سرانه‌های خدماتی رنج می‌برد لذا با توافقات صورت گرفته از قبل و تصویب نهایی کمیسیون ماده ۵ مقرر شد ۲۶۲ هکتار از اراضی این قسمت از شهر برای تأمین سرانه‌های شهری تغییر کاربری یابد.

مهدی‌نیا در تشریح کاربرد این اراضی گفت: ۹۵ هکتار از زمین‌های این منطقه که سابقه کشت و کار زراعی در آن‌ها وجود دارد تبدیل به پارک موضوعی کشاورزی شهری خواهد شد که در مجاورت خط راه‌آهن قرار دارد. همچنین ۲۱ هکتار از این اراضی با تغییر به کاربری مسکونی جهت اجرای طرح بازآفرینی شهری در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت و مقررشده با طراحی الگو‌های مناسب نسبت به احداث واحد‌های سه‌طبقه اقدام شده و ساکنان شهرک شهید رجایی به‌صورت فازبندی‌شده به این مجتمع منتقل شوند؛ از این طریق موضوع بازآفرینی در این قسمت از شهر محقق خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد ادامه داد: ۹۰ هکتار دیگر نیز که در مصوبه سال ۶۹ با کاربری مسکونی مصوب شده بود در اختیار آستان قدس قرار می¬گیرد تا با توافقات آتی با دولت و یا مدیریت شهری نسبت به تأمین مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار کم‌درآمد اقدام نماید. تأمین کاربری‌های خدماتی مقیاس شهر ازجمله پایانه شرق و TOD متصل به این پایانه که نقطه انتهایی خط ۴ قطار شهری است از دیگر کاربری‌های جدید می‌باشد.

به گفته مهدی‌نیا، شهر مشهد در دهه‌های گذشته و در جهت شرق توسعه خودرو و نامنظم داشته و از بافت‌های منظم محروم است. ازاین‌رو امیدواری زیادی وجود دارد با اجرای برنامه‌های مدنظر ازجمله کاربری‌های خدماتی مقیاس شهری، ترمینال و تکمیل خط ۴ قطار شهری، ضمن ایجاد بافته‌ای مسکونی ارزشمند و باکیفیت مناسب، بین دو منطقه شرق و غرب مشهد تعادل برقرار شود.

وی یادآور شد: تشخیص اینکه این مصوبه نیاز به تائید شورای عالی شهرسازی و معماری دارد یا خیر با کمیسیون ماده ۵ اداره کل راه و شهرسازی است، اما باید توجه داشت که در مصوبات سال ۶۹ و طرح تفصیلی گذشته مشهد همین کاربری‌ها در این منطقه موجود بوده، اما در طرح تفصیلی سال ۹۵ به کاربری زراعی شهری تبدیل‌شده است. البته دیدگاه دیگری نیز وجود دارد مبنی براینکه به دلیل وسعت زیاد اراضی تغییر کاربری یافته، تأییدیه شورای عالی الزامی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: هرچند اراضی مورداشاره در حال حاضر از زیرساخت‌های خدماتی آب و برق و گاز بی‌بهره هستند، اما شهرداری مشهد با اجرای پروژه‌های کلان حمل‌ونقلی ازجمله تقاطع غیرهم‌سطح مصلی و بازه چهارم بلوار مصلی، دسترسی‌های مناسب و زیرساخت حمل‌ونقلی لازم را تأمین خواهد کرد و طبیعی است دستگاه‌های خدمات رسان در جریان توسعه این منطقه اقدام به ارائه خدمات نمایند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->