تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

معامله‌ قرن و تشویق به عادی‌سازی روابط، کلید معمای فروش هواپیماهای F35 به امارات

  • کد خبر: ۴۱۷۴۳
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
معامله‌ قرن و تشویق به عادی‌سازی روابط، کلید معمای فروش هواپیماهای F35 به امارات
جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و مسئول اجرای طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن، بر افزایش احتمال خرید جنگنده رادارگریز «اف-۳۵» توسط امارات متحده عربی پس از توافق این کشور برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تأکید کرد.
سعید فیضی | شهرآرا نیوز؛ پس از اعلام عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی، خبر‌هایی حاکی از تمایل و تصمیم دولت ترامپ در فروش تسلیحات نظامی به امارات، از جمله جنگنده‌های اف ۳۵ و هواپیما‌های بدون سرنشین انتشار یافت که با برخی مواضع و اظهارنظر‌های مقامات آمریکایی بیش از یک گمانه زنی و خبر واقعیت یافت.

جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مسئول اجرای طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن، بر افزایش احتمال خرید جنگنده رادارگریز «اف-۳۵» توسط امارات متحده عربی پس از توافق این کشور برای عادی سازی روابط با اسرائیل تاکید کرد. وی که در برنامه فرید زکریا، مجری  کانال تلویزیونی سی ان ان شرکت کرده بود مدعی شد: امارات از مدت‌ها پیش خواهان خرید این جنگنده‌هاست، اما ایران از این موضوع ناخرسند است. حقیقت این است که این توافق‌نامه صلح جدید باید احتمال خرید این هواپیما‌ها را افزایش دهد. ما در این مرحله در حال بررسی آن هستیم.
 
معامله‌ی قرن و تشویق به عادی سازی روابط، کلید معمای فروش اف ۳۵ به امارات

در همین راستا، روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه نوشت: نتانیاهو به رغم مخالفت علنی با فروش تسلیحات نظامی آمریکا به امارات در محافل خصوصی در مورد این اقدام اظهار رضایت داشته است.

به گزارش روزنامه هاآرتص، دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرده است: تکرار‌های ادعای دروغ علیه نتانیاهو واقعیت ندارد. در هیچ مرحله مذاکرات با ایالات متحده که منجر به عادی سازی روابط با امارات متحده عربی در ۱۳ آگوست (۲۳ مرداد) شد، نخست وزیر اظهار رضایت برای فروش سلاح‌های پیشرفته به امارات را اعلام نکرد.

همچنین الی کوهن وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی روز جمعه مخالفت خود با فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات را ابراز داشت و گفت: اسرائیل این موضوع را برای کنگره آمریکا شفاف خواهد ساخت که با فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات متحده عربی مخالف است. در نقض این مواضع روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: بنیامین نتانیاهو در مذاکرات محرمانه با طرح دولت آمریکا برای فروش جنگنده‌های "اف۳۵" به امارات به عنوان یکی از نتایج عادی سازی روابط با اسرائیل موافقت کرده بود، اگرچه بعداً در اعلام عمومی با آن مخالفت کرد.

نیویورک تایمز در ادامه آورده است: صحبت‌ها هم‌چنین درباره فروش هواپیما‌های جنگ الکترونیکی "EA-۱۸ G Growler"، جنگنده‌های نسل پنجم "F-۳۵" و هواپیمای بدون سرنشین "MQ-۹ Reaper" به امارات است.
 

در تضاد بین مواضع مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی در خصوص واگذاری اف ۳۵ به امارات، هنگبی، وزیر امور شهرک سازی دولت رژیم صهیونیستی، گفت: ما مخالف فروش حتی یک پیچ جنگنده‌های اف۳۵ به هر کشوری در خاورمیانه هستیم چه صلح میان ما برقرار باشد چه نه.

مخالفت رژیم صهیونیستی با فروش جنگنده‌های اف ۳۵ ثابت می‌کند که این رژیم هرگز به‌دنبال کمک به ابوظبی یا کشور‌های مسلمان دیگر نیست و هدف آن بیشتر بهره برداری از این رژیم‌ها برای تسهیل اقدامات توسعه طلبانه و تجاوزکارانه است. هر چند بدون شک یکی از عوامل تصمیم ترامپ مبنی بر فروش جنگنده‌های پیشرفته، انگیزه مالی است؛ چرا که صنایع آمریکا در وضع بحرانی قرار دارند و ترامپ می‌داند که فروش تسلیحات بیشتر می‌تواند به شروع مجدد اقتصاد ایالات متحده کمک کند.

ترامپ از زمان تصدی مقام خود، فروش سلاح به متحدین را در دستورکار خود داشت. نخستین مقصد خارجی وی به‌عنوان رئیس جمهور، عربستان سعودی و سایر کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس بودند که یک توافق‌نامه تسلیحاتی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار منعقد کردند. در حال حاضر شیوع ویروس کرونا با ثبت یک رکود بی‌سابقه، اقتصاد کشور را مختل کرده و تعداد بیکاران ۴۲ میلیون نفر است؛ ترامپ بدون شک برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری که برای سوم نوامبر تعیین شده، به چنین نوع معاملاتی نیاز دارد.

دومین عامل تصمیم ترامپ مبنی بر فروش جنگنده‌های مدرن، نیاز به تشویق اماراتی‌ها برای عادی سازی روابطشان با رژیم صهیونیستی است.

برخی تحلیلگران نیز به این موضوع اشاره دارند که شاید در حال حاضر نگرانی‎ اسرائیل از انجام چنین معاملاتی چندان ضرورت نداشته باشد. زیرا مذاکره برای انجام معاملات پیچیدۀ اسلحه بسیار زمان‌بر است و پس از آن نیز تحویل جت‌های جنگنده و هواپیما‌های بدون سرنشین به نظامیان خارجی گاه سال‌ها طول می‌کشد. آموزش خلبان برای این هواپیما‌ها نیز از دیگر موضوعات وقت‌گیر است. به همۀ این‌ها باید انتخابات نوامبر آمریکا را نیز افزود و اینکه آیا دولت احتمالی جو بایدن نیز سیاست مشابهی همچون ترامپ را در موضوع فروش اسلحه به کشور‌های منطقه خلیج فارس خواهد داشت یا خیر.

سومین عامل و انگیزه برای ترامپ افزایش یافتن تنش‌ها با ترکیه است. امارات متحده عربی در یک اردوگاه منطقه‌ای مخالف اردوگاه اخوان المسلمین به رهبری ترکیه است. ارتقاء توانایی‌های نظامی اماراتی مطمئناً بر رقابت ترکیه و امارات در لیبی و دریای مدیترانه تأثیر خواهد گذاشت. سال گذشته، ایالات متحده تحویل برنامه ریزی شده جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه را لغو کرد، زیرا آنکارا با توافق خود با روسیه برای خرید پدافند هوایی اس ۴۰۰ روبرو شد.


خاورمیانه بورس تسلیحات کشتار جمعی امپریالیسم

موعد تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس برجام اکتبر سال جاری (مهرماه) خاتمه می‌یابد و آمریکا ماه گذشته شکست مفتضحانه‌ای را در خصوص تصویب این قطعنامه متحمل شد و حالا خاورمیانه باز هم به صحنه‌ای برای پیاده شدن سناریو‌های قدرت‌های زورگوی جهان تبدیل شده و این سناریو اینبار پررنگ‌تر از قبل کشور‌های عربی منطقه را به مشتریانی پرسود در راستای فروش تسلیحات کشتار جمعی دول سلطه جو تبدلی کرده است، سناریوی شومی که خبر فروش اف ۳۵‌های آمریکایی به امارات دستور کار جدید خود را آغاز کرده است.

معامله‌ی قرن و تشویق به عادی سازی روابط، کلید معمای فروش اف ۳۵ به امارات
بن والاس، وزیر دفاع انگلیس
 
در همین راستا بن والاس، وزیر دفاع انگلیس با چشم‌پوشی از جنایت‌های گسترده و فاجعه‌بار رژیم متجاوز آل سعود در جنگ یمن و با هدف گسترش همکاری‌های پرسود تسلیحاتی با ریاض، ایران را به حمایت از تروریسم در منطقه با پشتیبانی از جنبش انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان متهم کرد و در گفتگو با شبکه العربیه مدعی شد که دولت لندن به حمایت از عربستان در برابر حملات جنبش انصارالله ادامه خواهد داد.

به نوشته نشریه «الاستقلال» الجزایر به نقل از تارنمای انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، آمریکا طی پنج سال گذشته بیش از یک سوم سلاح‌های جهانی را صادر کرده و این کشور بزرگترین فروشنده سلاح است. بیش از نیمی از سلاح‌های آمریکا به منطقه خاورمیانه صادر شده است. عربستان به تنهایی خریدار ۲۲ درصد از صادرات سلاح آمریکا بوده است و این کشور بازار با اهمیتی برای سلاح‌های آمریکا است. آمریکا حضور نیرو‌های خود را در منطقه خلیج فارس تقویت کرده است. ترامپ پیش از ارسال نیرو‌های آمریکا به منطقه از کشور‌های عربی خواسته است هزینه آن را پرداخت کنند.

روزنامه «عربی ۲۱» مصر به نقل از روزنامۀ «نویه تسورشر تسایتونگ» آلمان درباره انگیزه کشور‌های عربی به ویژه عربستان از مسابقه تسلیحاتی نوشت: کشور‌های عربی حاشیه خلیج (فارس) به ویژه عربستان به طور بی سابقه‌ای به خرید سلاح روی آورده اند. عربستان طی سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۲ میلادی حجم هزینه‌های نظامی خود را افزایش داد و هزینه تسلیحاتی این کشور به ۲۷ میلیارد دلار رسید. این کشور طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ میلادی بودجه نظامی خود را حدود چهار برابر افزایش داد و هزینه نظامی سعودی به ۸۷ میلیارد دلار بالغ شد. بر پایه گزارش‌های انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، عربستان و امارات بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای تسلیح نیرو‌های خود هزینه کرده اند.

محمد الشرقاوی استاد حل نزاع‌های بین المللی در دانشگاه «جورج میسون» واشنگتن معتقد است که ترامپ اوضاع روابط بین الملل را در روند جدیدی قرار داده است. او میان قرارداد‌های تسلیحاتی با کشور‌های عربی و سرمایه گذاری‌های اقتصادی به سود آمریکا ارتباط برقرار کرده است. ذهنیت نظامی کسانی که راهبرد کشور‌های عربی را ترسیم کرده اند سبب شده است که رهبران کشور‌های عربی احساس کنند که برای ادامه بقای خود نیاز به قدرت سلاح دارد.
 
چرا امارات با رژیم صهیونیستی توافق کرد

حال به نظر نگارنده زمزمه‌های فروش تکنولوژی‌های پیشرفته از جمله جنگنده راهبردی اف ۳۵ در راستای عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی می‌تواند ابعاد و اهداف مختلفی را به همراه داشته باشد که شامل:

  • پیاده سازی و اجرای طرح معامله قرن
  • بستر سازی جهت نفوذ گسترده رژیم صهیونیستی در منطقه و عادی سازی روابط با اسرائیل
  • کمرنگ کردن جنایات رژیم صهیونیستی و بستر گذاری جهت به حاشیه رفتن ملت مظلوم فلسطین
  • بستر سازی جهت عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی و ایجاد روابط راهبردی تجاری، اقتصادی و نظامی در جهت تضعیف  و به انزوا کشاندن محور مقاومت و ایران
  • ایجاد جبهه متحد علیه ایران با گسترده کردن ارتباطات با کشور‌های عربی
  • ایجاد بستر فروش گسترده سلاح به کشور‌های ثروتمند و وابسته عربی از طریق ایجاد رقابت تسلیحاتی
  • بهره مندی از تبلیغات و تاثیر فروش تسلیحات و درآمدزایی برای انتخابات پیشرو آمریکا به نفع ترامپ
  • ایجاد دوقطبی قدرت تسلیحاتی در منطقه بین امارات و عربستان
  • تقویت جبهه آمریکایی – اسرائیلی در جریان تحولات خاورمیانه در مقابله نفوذ روسیه و چین به منطقه
  • تحت فشار قرار دادن ترکیه و برهم زدن توازن نظامی در مسیر جناح بندی‌های ترکیه در منطقه
  • تغییر تحرکات و استراتژیک‌ها در میدان سوریه و یمن با تقویت جبهه مخالفان محور مقاومت

 

 

منابع:
واکنش‌های ضد و نقیض تل آویو درباره فروش تسلیحات آمریکا به امارات – خبرگزاری ایرنا

ایران هراسی انگلیسی‌ها برای رونق همکاری‌های تسلیحاتی با عربستان – خبرگزاری ایرنا
خاورمیانه غرق در سلاح – خبرگزاری ایرنا
فروش «اف۳۵» به امارات به ارزیابی پنتاگون و وزارت خارجه بستگی دارد – خبرگزاری مهر
از اف ۳۵ یک «پیچ» هم به امارات نمی‌رسد - خبرآنلاین
هدف آمریکا از فروش جنگنده‌های اف‌۳۵ به امارات – خبرگزاری دفاع مقدس
فروش جنگنده‌های F-۳۵ به امارات با وجود مخالفت اسرائیل – پایگاه خبری تحلیلی انتخاب
دفتر نتانیاهو موافقت او با فروش تسلیحات پیشرفته به امارات را تکذیب کرد – خبرگزاری فارس
تل‌آویو: مخالفت خود با فروش اف ۳۵ به امارات را به واشنگتن اطلاع می‌دهیم – خبرگزاری فارس
نتانیاهو موافقت محرمانه با فروش اف۳۵ به امارات را تکذیب کرد – خبرگزاری ایسنا
نیویورک تایمز: مخالفت نتانیاهو با فروش "اف ۳۵" به امارات دروغ است – خبرگزاری ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->