خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

۵ ماده غذایی حاوی کربوهیدرات مفید برای مبتلایان به دیابت

  • کد خبر: ۴۱۸۹۰
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
۵ ماده غذایی حاوی کربوهیدرات مفید برای مبتلایان به دیابت
دیابت که در میان مردم به قند خون شهرت دارد به حالتی اطلاق می‌شود که هورمون انسولین در بدن فرد تولید نمی‌شود و یا بدن در مقابل انسولین مقاوم می‌شود. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون است و به دلیل آنکه افراد مبتلا به دیابت توانایی تولید انسولین را ندارند، قند خونشان بالا می‌رود.
به گزارش شهرآرانیوز،بالا رفتن قند خون می‌تواند رگ‌های ریز بدن را تخریب کرده و کلیه، اعصاب و چشم را درگیر کند. از این رو بسیار اهمیت دارد که افراد مبتلا به دیابت به طور پیوسته میزان قند خون خود را پایش کنند.

حذف یا کاهش کربوهیدارت‌ها از رژیم غذایی نخستین کاری است که مبتلایان به دیابت انجام می‌دهند. این در حالی است که بدن برای تامین نیاز‌های خود به کربوهیدارت‌ها نیازمند است. متخصصان می‌گویند برخی مواد غذایی حاوی کربوهیدارت برای افراد مبتلا به دیابت مناسب هستند.

در این گزارش به ۵ ماده غذایی حاوی کربوهیدارت که دیابتی‌ها می‌توانند بدون نگرانی آن را مصرف کنند می‌پردازیم.
 

۱- جو دوسر

 

بلغور جو دوسر یکی از بهترین مواد غذایی است که افراد دیابتی می‌توانند از آن در وعده صبحانه استفاده کنند. این ماده غذایی سرشار از فیبر و دیگر مواد مغذی لازم برای بدن است. جو دوسر می‌تواند در افراد دیابتی احساس سیری بلند مدت ایجاد کند و سطح قند خون را به آرامی افزایش دهد. هم اینک بلغور جو دوسر مخصوص صبحانه در طعم‌های مختلف در بازار موجود است و دیابتی‌ها می‌توانند با شیر آن را میل کنند.
 

۲- میوه‌ها

 
بسیاری از مبتلایان به دیابت بسیار نگران هستند که مصرف میوه‌ها باعث افزایش سریع قند خون آن‌ها شود. این در حالی است که این تفکر کاملاً اشتباه است. میوه‌ها حاوی قند طبیعی بوده و بهترین منبع کربوهیدارت‌های سالم برای بدن انسان هستند. در کنار این موارد، میوه‌ها غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که سلامت بدن را ارتقا می‌دهند. از همین رو، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به دیابت به هیچ عنوان میوه‌ها را از رژیم غذایی خود حذف نکنند.

می‌توانید با انتخاب میوه‌های سالمی همچون سیب، موز، خانواده توت‌ها و انگور، کربوهیدرات سالم را به بدن خود برسانید. اگر چه مصرف میوه‌ها برای افراد دیابتی مفید است، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.
 

۳- عدس

 
عدس یکی از بهترین مواد غذایی حاوی کربوهیدارت برای مبتلایان به دیابت است. این مواد غذایی سرشار از پروتئین، فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های مختلف است. عدس دارای کربوهیدارت‌های مختلف است، اما هیچ کدام از آن‌ها باعث افزایش سریع قند خون در مبتلایان به دیابت نمی‌شود. متخصصان تغذیه تاکید دارند عدس می‌تواند سطح فشار خون افراد را تنظیم و به بهبود حال بیماران دیابتی کمک کند.

عدس یکی از منابع اصلی پروتئین گیاهی محسوب می‌شود. همچنین فیبر رژیمی موجود در عدس می‌تواند در تنظیم قند خون و کنترل دیابت مفید باشد. متخصصان تغذیه می‌گویند عدس به دلیل ایجاد حس سیری در فرد، می‌تواند در کنترل وزن بدن مفید باشد.
 

۴- سیب زمینی شیرین

 
وقتی درباره ریشه (غده) گیاهان مغذی صحبت می‌کنیم نخستین موردی که به ذهن هر انسانی خطور می‌کند، سیب زمینی است. سیب زمینی سرشار از نشاسته است، اما همه ریشه‌های مغذی گیاهان این گونه نیستند. برخی مانند سیب زمینی شیرین و هویج دارای کربوهیدرات کمتر هستند و برای افراد دیابتی بسیار مناسب هستند.

سیب زمینی شیرین سطح بالایی از فیبر را داراست و می‌تواند به تنظیم قند خون بیماران کمک کند. تحقیقات نشان داده است سیب زمینی شیرین برخلاف سیب زمینی معمولی دارای ۱۰ درصد قند و ۱۵ درصد نشاسته است. قند موجود در این نوع سیب زمینی باعث افزایش سریع قند خون دیابتی‌ها نمی‌شود. به دلیل فیبر موجود در این ماده غذایی، سرعت انتشار گلوکز به خون کاهش می‌یابد.

از آنجا که سیب زمینی شیرین دارای مقدار زیادی منگنز و آهن است، زنانی که از درد‌های قاعدگی رنج می‌برند می‌توانند برای تسکین درد‌های خود از آن بهره ببرند. متخصصان تغذیه تاکید دارند علی رغم فواید بی شمار سیب زمینی شیرین، افراد دیابتی نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.
 

۵- غلات کامل

 
غلات کامل به دانه‌های غذایی اطلاق می‌شود که سبوس و جوانه آن‌ها جدا نشده است. افرادی مبتلا به دیابت باید همین امروز مصرف نان سفید، ماکارانی سفید و برنج را متوقف کرده و به جای آن از برنج قهوه ای، نان کامل و ماکارانی کامل استفاده کنند. غلات کامل به دلیل دارا بودن کربوهیدرات سالم، برای افراد دیابتی بسیار مناسب هستند. غلات کامل سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و نه تنها باعث افزایش قند خون دیابتی‌ها نمی‌شود، بلکه می‌تواند در تنظیم قند خون به این افراد کمک کند.

مصرف غلات ناکامل مانند نان سفید می‌تواند باعث اضافه وزن در افراد شود. چاقی و اضافه وزن به شدت برای افراد دیابتی مضر است. مصرف نان‌های کامل همچنین می‌تواند مشکل اجابت مزاج افراد را برطرف کرده و از یبوست جلوگیری کند.

متخصصان تغذیه می‌گویند در کنار داشتن رژیم غذایی مناسب، به افراد دیابتی توصیه می‌شود دچار اضافه وزن نشوند و اگر می‌توانند وزن خود را کاهش دهند. این افراد باید خواب کافی داشته باشند و به طور مستمر فعالیت‌های جسمانی مانند ورزش کردن را در برنامه‌های روزانه خود قرار دهند.
 
منبع:همگردی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->