به گزارش شهرآرانیوز، سیاستهای اشتباه وزارت صمت و شورای رقابت جز افزایش قیمت خودرو دستاوردی برای مردم نداشته و صدور مجوز افزایش قیمت فصلی، انتظار تورمی را در بازار خودرو افزایش داده و فروشندگان خودرو نیز با این استنباط که در پاییز و زمستان قیمتهای کارخانه افزایش خواهد یافت، فروش خودروهای خود را به زماتن دیگری موکول کرده اند.
در همین حال نوسانات ارزی نیز بهانهای برای افزایش قیمت خودروها در بازار شده و خریداران خودرو را از هرگونه معاملهای پشیمان کرده است.
سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به افزایش ساعتی قیمت خودروها در بازار در چند روز گذشته میگوید: نبود ثبات در قیمت ارز یکی از اصلیترین دلایل این امر بوده و در عین حال شیطنتهای دارندگان خودروهای ثبت نامی به افزایش قیمتها دامن زد.
وی با بیان این که خودروهای داخلی در چند روز گذشته بین ۸ تا ۳۷ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است، میافزاید: دارندگان خودرو با اعلام قیمتهای ساختگی در بازار نسبت به افزایش قیمتها اقدام کرده اند این در حالیست که هیچ مشتری در بازارا وجود ندارد و با اعداد اعلامی خرید و فروشی در بازار انجام نمیشود.
موتمنی با اشاره به افزایش قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک در چند روز گذشته اظهار میکند: این خودرو در اوایل هفته با قیمت ۳۴۰ میلیون تومان خرید و فروش میشد، اما هم اکنون قیمت این خودرو در بازار به بالای ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. پراید نیز به ۱۰۵ میلیون تومان، تیبا ۱۱۲ میلیون تومان و ساینا نیز به ۱۲۶ میلیون تومان رسیده است.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح میکند: وقتی در بازار سقف قیمتی برای یک خودرو وجود نداشته باشد، دارندگان خودرو نسبت به تعیین قیمت دلخواه خود اقدام میکنند، اما بدون شک با کاهش نرخ ارز نیز شاهد توقف افزایش قیمت و حتی کاهش آن خواهیم بود.
وی بالا رفتن نرخ ارز را اصلیترین دلیل نابسامانی بازار عنوان و اظهار میکند: درچنین شرایطی دارندگان خودرو نسبت به تعیین قیمت در بازار اقدام میکنند چرا که هم اکنون نیاز بازار نیز توسط این دسته از افراد تامین میشود و خودروسازان هیچ خودرویی در اختیار نمایشگاهها قرار نمیدهند چرا که سهمیهای برای آنها تعریف نشده و خودروسازان نیز تحویل فوری ندارند بننابراین خریداران خودرو با دریافت خودروی ثبت نامی با توجه به شرایط بازار نسبت به تعیین قیمت خودرو اقدام میکنند، اما اگر سقف قیمتی وجود داشت این شرایط به وجود نمیآمد.
موتمنی در خصوص درصد افزایش قیمت خودروها در چند ماه اخیر نیز میگوید: از اسفند سال گذشته تا به امروز حدود ۸۰ درصد افزایش قیمت چه در خودروهای داخلی و چه وارداتی شاهد بوده ایم و در چند روز گذشته نیز قیمتها ساعتی شده در حالی که خریدار به هیچ عنوان دیده نمیشود چرا که همه در انتظار کاهش بیشتر هستند.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه میدهد:، اما و اگرهای مطرح شده در بازار خودرو باعث شده تا فروشندگان خودرو از فروش امتناع کنند که این امر به آشفتگی بیشتر بازار دامن زده است.
وی با اشاره به افزایش چند درصدی قیمتها در خطوط تولید خودروسازان نیز اظهار میکند: این تصمیم اثر روانی به همراه دارد، زیرا با افزایش قیمت در هر سه ماه یک بار بار روانی این تصمیم بر بازار افزایش مییابد و امتناع از فروش خودرو نیز افزایش مییابد این روند باعث شده تا هم اکنون خودروی داخلی در بازار برای عرضه وجود نداشته باشد و تنها میتوان این دسته از خودروها را در فضای مجازی پیدا کرد.
در همین حال نگاهی به قیمت جدید خودروها در بازار نشان میدهد که بازار همچنان در مدار افزایشی است به طوری که به گفته رییس رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، قیمت پراید ۱۱۱ در بازار آزاد امروز، با چهار میلیون افزایش به ۱۰۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۹۵ میلیون و پراید ۱۳۲ هم به ۹۶ میلیون تومان صعود کرد.
در همین حال قیمت تیبا صندوقدار از ۱۰۳ به ۱۱۲ میلیون و تیبا دو از ۱۱۹ به ۱۲۴ میلیون تومان افزایش یافت؛ همچنین قیمت ساینا هم ۵ میلیون گرانتر شد و در بازار امروز به ۱۲۶ میلیون تومان رسید.
در بازار آزاد دیروز، دارندگان کوییکدستی قیمت را تا ۱۳۸ میلیون و کوییکآر تا ۱۴۳ میلیون تومان بالا بردهاند.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو در بازار امروز با چهارمیلیون افزایش نسبت به روز گذشته ۱۸۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۲۲۰ میلیون و پژو ۲۰۶ صندوقدار هم به ۲۱۵ میلیون تومان رسید.
امروز قیمت پژو ۴۰۵ جیالایکس ۱۶۶ میلیون، پژو پارس سال ۱۹۳ میلیون و سمند الایکس ۱۷۰ میلیون تومان اعلام شد؛ همچنین قیمت پژو ۲۰۷ دستی در بازار امروز با رشد سه میلیونی به ۲۵۶ میلیون و مدل اتوماتیک این خودرو به ۴۰۳ میلیون تومان رسید.
منبع: خودروکار