زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روایت عوامل مشهدی سریال «سرزده» از فیلم‌برداری در دوران کرونا

  • کد خبر: ۴۲۲۸۵
  • ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
روایت عوامل مشهدی سریال «سرزده» از فیلم‌برداری در دوران کرونا
سریال «سرزده» به کارگردانی بهادر اسدی این روز‌ها روی آنتن شبکه یک رفته است. سریالی که در آغاز شیوع کرونا در مشهد جلوی دوربین رفت و قرار بود در شب‌های قدر امسال از تلویزیون پخش شود، اما بنا به دلایل مختلفی زمان نمایش آن به این روز‌ها و دهه دوم محرم رسید.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - در این مجموعه که در ژانر پلیسی و معمایی ساخته شده، گروهی از بازیگران شناخته‌شده همچون علی انصاریان، بهرنگ علوی، نسیم ادبی، مریم مومن، رحیم نوروزی، رویا میرعلمی و رامبد شکرابی در کنار بازیگران مشهدی مثل امیربهادر اورعی، امیر محاسبتی، فائزه علی‌آبادی، یاشار هاشم‌زاده و علیرضا ضیاچمنی به ایفای نقش پرداختند.
 
همچنین گروه عوامل پشت صحنه را نیز ترکیبی از مشهدی‌ها و تهرانی‌ها تشکیل دادند. در واقع «سرزده» در روزگاری که عموما آمدن گروه‌های فیلم‌برداری به مشهد تنها محدود به گرفتن سکانس‌هایی از حرم است فرصتی را فراهم کرد تا از ظرفیت‌های مشهد بیشتر استفاده شود. اتفاقی که تکرارش شاید کمی بتواند از مهاجرت هنرمندان مشهدی به تهران بکاهد. در این گزارش به سراغ برخی عوامل مشهدی سریال «سرزده» رفتیم و با آن‌ها گپ‌و‌گفتی داشتیم تا درباره تجربه کار در دوران کرونا و اهمیت حضور گروه‌های سینمایی در مشهد بگویند.

 

روایت عوامل مشهدی سریال «سرزده» از فیلم‌برداری در دوران کرونا

 

ایفای نقش شخصیت خاکستری

امیربهادر اورعی که در نقش ارس برادر کوچک‌تر اصلان (با بازی بهرنگ علوی) به ایفای نقش پرداخته است علت همکاری‌اش با گروه «سرزده» را این‌گونه توضیح می‌دهد: حضور یک تیم کارگردانی که می‌دانستم از پس یک پروژه سنگین در شرایط خاص بر می‌آیند، فیلم‌نامه سریال که شاخصه‌های یک کار پلیسی را داشت و جذاب بودن شخصیتی که قرار بود بازی کنم از دلایل پیوستن به این مجموعه بود. این بازیگر درباره نقشش در فیلم می‌گوید: ارس به دلیل اتفاقاتی که اصلان رقم می‌زند زندگی‌اش تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و وارد بازی ناخواسته‌ای می‌شود.

به گفته او ارس یک شخصیت خاکستری است. پسر خوش‌قلب و مهربانی که به دلیل ترس از آینده و نیازش به پول با برادرش همکاری می‌کند و کار خلاف انجام می‌دهد.

اورعی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ جلسه همراه گروه بوده است، درباره شرایط فیلم‌برداری در دوران کرونا خاطرنشان می‌کند: زمان فیلم‌برداری ما دقیقا همان ماه اولی بود که ویروس کرونا وارد کشور شد و همین موضوع باعث شد استرس بیشتری داشته باشیم. در آن زمان ما علاوه بر اینکه باید تمرکزمان را روی فیلم‌برداری و نقشمان می‌گذاشتیم، لحظه به لحظه باید حواسمان می‌بود که به خاطر خودمان و بقیه شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم. یک بار ذهنی مضاعفی برای ما ایجاد شده‌بود.

او حضور گروه‌های فیلم‌سازی پایتخت در شهرستان‌ها را اتفاقی مثبت می‌داند و می‌گوید: ما در شهرستان‌های کشورمان هنرمندان خوب و ظرفیت هنری بالایی داریم که اگر این استعداد‌ها کنار هم قرار گیرند قطعا نتیجه خوبی می‌گیریم.

این بازیگر درباره فعالیت‌های دیگر خود نیز توضیح می‌دهد: بعد از سریال «سرزده» در تمرینات نمایشی به کارگردانی صحرا رمضانیان حضور داشتم که قرار است در تئاتر شهر تهران اجرا شود. همچنین در فیلم سینمایی «بازی» به کارگردانی مشترک مهدی ضیاچمنی و محمدرضا حسینیان و در «گشت ارشاد ۳» ساخته سعید سهیلی به ایفای نقش پرداخته‌ام.

 

روایت عوامل مشهدی سریال «سرزده» از فیلم‌برداری در دوران کرونا

حضوری اتفاقی

علیرضا ضیاچمنی دیگر بازیگر مشهدی «سرزده» است. او که خیلی اتفاقی به این مجموعه پیوسته است می‌گوید: من در ۱۰ روز پایانی کار به جمع بازیگران اضافه شدم. گویا بازیگری که برای نقش «شهابی» انتخاب شده بود، مشکلی برایش پیش آمد و من به‌عنوان بازیگر جایگزین او انتخاب شدم.

او با بیان اینکه معمولا بازیگر روی نقش کار می‌کند و بعد قرارداد می‌بندد یادآور می‌شود:، چون قرار بود کار به ماه رمضان برسد خیلی سریع من به کادر بازیگران اضافه شدم یعنی حدود ساعت ۲ بعدازظهر به من اطلاع دادند و من ساعت ۵ همان روز جلوی دوربین رفتم.

او که حدود ۵ جلسه کنار گروه حضور داشته درباره شرایط فیلم‌برداری در دوران کرونا می‌گوید: در مدت کوتاهی که آنجا بودم هیچ‌کس به غیر از عوامل به لوکیشن رفت و آمد نمی‌کرد و همه مسائل بهداشتی را رعایت می‌کردند، اما بازهم معضلاتی وجود داشت. به هرحال کار کردن یک گروه شصت نفره کنارهم خطرات خودش را دارد.

ضیاچمنی با اشاره به اینکه بعد از «سرزده» در فیلم کوتاهی به کارگردانی جواد علیزاده به ایفای نقش پرداخته است تاکید می‌کند: در مشهد متاسفانه در زمینه تصویر فعالیت خاصی انجام نمی‌شود فعالیت‌های من هم اکثرا در زمینه تئاتر است. الان به همراه همکارانم درحال تولید چند نمایش هستیم که امیدواریم بتوانیم به‌زودی آن‌ها را روی صحنه ببریم.

 

روایت عوامل مشهدی سریال «سرزده» از فیلم‌برداری در دوران کرونا

امید به فعالیت گروه‌های فیلم‌برداری در مشهد

امیر محاسبتی با بیان اینکه «سرزده» اولین همکاری‌اش با بهادر اسدی بوده می‌گوید: من نقش شاپور قرقی را در سریال ایفا می‌کردم و حدود ۲۰ روز کار من در این پروژه طول کشید. شاپور با اصلان در ارتباط است. او وقتی متوجه می‌شود که اصلان می‌خواهد به طلافروشی دستبرد بزند با پلیس همکاری می‌کند و نقشه را به آن‌ها می‌گوید.


به گفته او یکی از هتل‌های طرقبه، لوکیشن اصلی سریال بوده است. از این‌رو به دلیل هم‌زمانی فیلم‌برداری با شیوع کرونا و بسته شدن راه‌ها به سمت طرقبه، اسامی عوامل به نیروی انتظامی داده شده بود تا اجازه تردد در مسیر طرقبه را داشته باشند.


این هنرمند باور دارد که حضور گروه‌های فیلم‌برداری در مشهد اتفاقات خوبی را برای هنرمندان شهر رقم می‌زند. به گفته او اگر هنرمندان مشهدی در سریال‌هایی که در شهرشان ساخته می‌شود دیده بشوند، همین‌جا پیشرفت می‌کنند و دیگر نیازی ندارد که به تهران مهاجرت کنند.
محاسبتی همچنین از احتمال همکاری دوباره خود با بهادر اسدی در سریال دیگری خبر می‌دهد. او به تازگی در فیلم‌سینمایی «گشت ارشاد ۳» به کارگردانی سعید سهیلی هم جلوی دوربین رفته است.

 

روایت عوامل مشهدی سریال «سرزده» از فیلم‌برداری در دوران کرونا

از ترانه‌سرایی تا بازیگری

یاشار هاشم‌زاده دیگر هنرمند مشهدی در ابتدا قرار بوده تنها به عنوان ترانه‌سرای تیتراژ با پروژه «سرزده» همکاری داشته باشد، اما با انصراف نیما شاهرخ‌شاهی به گروه بازیگران هم اضافه می‌شود و نقش «امیرعلی» را ایفا می‌کند: در ابتدا با من برای ترانه تیتراژ تماس گرفتند، چون من در وهله اول ترانه‌سرا هستم و براساس فیلم‌نامه تیتراژ نوشتم و این کار به آهنگ‌سازی و خوانندگی مسعود محمدزاده اجرا شد. همچنین ترانه دیگری هم نوشتم که محمدجواد اسلام‌نژاد آن را آهنگ‌سازی کرد و احسان رمضان‌پور آن را خواند که این آهنگ در قسمت سوم پخش شد.

او با اشاره به اینکه ۱۸ جلسه همراه گروه فیلم‌بردای بوده درباره نقش خود در سریال «سرزده» توضیح می‌دهد: نقش من در قسمت اول پررنگ نبود، چون به کما می‌روم و تا قسمت آخر درباره این آدم فقط صحبت می‌شود. با این حال نقش خوبی بود و کنش‌هایی داشت که من دوستش داشتم.
این بازیگر یادآور می‌شود: خوشبختانه قسمت اول که پخش شد بازخورد‌های خوبی گرفتم که نشان می‌داد نقشم تاثیرگذار بوده است.

هاشم‌زاده که خود به تهران مهاجرت کرده تداوم حضور گروه‌های فیلم‌سازی در مشهد را اتفاقی تاثیرگذار برای معرفی هنر شهر می‌داند و می‌گوید: من راحت‌ترم در شهر خودم کار کنم، اما زمانی که می‌بینم کار درست و حسابی در زمینه تصویر در مشهد انجام نمی‌شود، ناچارم برای اینکه در مرکز هنر قرار بگیرم به تهران بروم.
به گفته او با توجه به اینکه صداوسیما در این سال‌ها ساخت برخی از سریال‌ها را به شهرستان‌ها واگذار کرده است جوانان می‌توانند امید بیشتری به دیده شدن داشته باشند.
این هنرمند درباره دیگر فعالیت‌های خود نیز خاطرنشان کرد: در تله‌فیلمی به نام شاهرگ ساخته عمار خطی بازی کرده‌ام که این کار آماده نمایش است.

 

روایت عوامل مشهدی سریال «سرزده» از فیلم‌برداری در دوران کرونا

شرایطی که پیش از این تجربه نشده بود

سیامک دورانی از هنرمندان تئاتر مشهد نیز به عنوان برنامه‌ریز در سریال «سرزده» حضور داشته است. این سریال سومین همکاری او با بهادر اسدی به حساب می‌آید.
دورانی توضیحاتی بیشتر درباره جزئیات مراحل فیلم‌برداری ارائه می‌کند: فیلم‌برداری در دوران کرونا وضعیتی بود که پیش از این هیچ‌کدام از ما تجربه نکرده بودیم. همین موضوع استرس گروه را بالا برده و شرایط متفاوتی را رقم زده بود. اما توانستیم با کمک یکدیگر از این شرایط عبور کنیم. در واقع همکارانی که از تهران و مشهد در پروژه بودند به صورت غیر رسمی قرنطینه شدند.

او با اشاره به اینکه گروه با دکور زدن در هتل ثامن از این مکان به عنوان لوکیشن اصلی استفاده کرد تاکید می‌کند: برای اینکه رفت و آمدمان کم شود و برای خودمان و دیگران خطری ایجاد نکنیم، تا حدودی به حالت استودیویی فیلم‌برداری این سریال را انجام دادیم.
به گفته دورانی حدود یک ماه پیش‌تولید، ۲ ماه فیلم‌برداری و ۲ ماه هم کار‌های پس از تولید «سرزده» طول کشیده است.

از او درباره چرایی به تاخیر افتادن زمان پخش «سرزده» از شب‌های قدر به دهه دوم محرم می‌پرسیم که می‌گوید: «این سریال قرار بود در ۶ قسمت ساخته شود، ولی بعد احساس کردیم که داستان جمع نمی‌شود و موضوع گنگ می‌ماند برای همین چند قسمت به کار اضافه شد. ما با توجه به کنداکتور شبکه یک اگر می‌خواستیم در شب‌های احیا سریال را روی آنتن ببریم باید قسمت‌هایی را کم می‌کردیم و به همان ۶ قسمت می‌رساندیم از این‌رو تصمیم گرفتیم «سرزده» را به صورت کامل در محرم پخش کنیم.

این هنرمند با اشاره به اینکه مشهد از لحاظ هنری، اقتصادی و شهری شرایط فیلم‌سازی را دارد درباره حضور گروه‌های فیلم‌سازی در این شهر یادآور می‌شود: من همیشه دوست داشتم به جای آنکه به تهران بروم شرایطی را فراهم کنم که همکاران سینمایی‌ام به مشهد بیایند و اینجا کار کنند. به یاد دارم آقای اسدی اولین فیلمی که ۷ سال پیش در مشهد ساخت را می‌خواست در تهران جلوی دوربین ببرد، اما شرایطش را فراهم کردیم و او به مشهد آمد، بعد از آن نیز چند کار دیگر در مشهد ساخت.

به نظر او معرفی مشهد به فیلم‌سازان و تلاش بیشتر مدیران در فراهم کردن شرایط و دعوت از فیلم‌سازان می‌تواند گروه‌های بیشتری را به مشهد بکشاند. درنتیجه نیز هنرمندان بیشتری فرصت دیده شدن در شهر خودشان را پیدا می‌کنند و کمتر تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.
دورانی درباره کار‌های آینده خود نیز توضیح می‌دهد: من این روز‌ها به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز در سریال «تقدیر» به کارگردانی حسن آخوندپور و تهیه‌کنندگی بهادر اسدی حضور دارم.

 

روایت عوامل مشهدی سریال «سرزده» از فیلم‌برداری در دوران کرونا

کوتاه، اما تاثیرگذار

فائزه علی‌آبادی از بازیگران تئاتر مشهد که در سریال «سرزده» نقش طوبی را ایفا می‌کند درباره حضور در این مجموعه می‌گوید: هر قدر برای رسیدن به نقش زمان بیشتری صرف شود بازیگر بهتر می‌تواند ابعاد نقش را درک کند و راحت‌تر به عمق شخصیتی که قرار است بازی کند دست پیدا می‌کند، در نتیجه پیچیدگی‌های نقش را بهتر به تصویر می‌کشد، اما من برای بازی در نقش طوبی گیج شدم، چون آخرین نفری بودم که به گروه اضافه شدم و با فیلم‌نامه هم آشنا نبودم. به گفته او شخصیت طوبی خاکستری است و نقشی کوتاه، اما تاثیرگذار در داستان دارد.
 
این بازیگر یادآور می‌شود: من با توجه به اینکه دختر خواهرم نیکادل یاحقی هم در سریال بازی می‌کرد مدت زمان زیادی با گروه بودم، اما سکانس‌هایی که خودم بازی داشتم کوتاه بود. علی‌آبادی همچنین خاطره‌ای از حضورش در این فیلم تعریف می‌کند: دیالوگ‌های سکانس مشترکم با آقای انصاریان تقریبا یک ساعت مانده تا شروع فیلم‌برداری دوبار تغییر کرد. همین موضوع کار را برایم خیلی دشوار کرد. چون فرصت کمی برای تحلیل و حفظ دیالوگ‌ها داشتم، اما با تمام مشکلات و با توجه به اینکه «سرزده» از یک گروه خوب، کاربلد و خوش‌اخلاقی برخوردار بود باعث شد که سرکار خسته نشوم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->