به گزارش شهرآرانیوز،ولتا تراکس محصول جدید خود را به عنوان اولین خودروی تجاری ۱۶ تنی که به طور اختصاصی برای حمل محموله و توزیع در داخل شهر توسعه یافته، توصیف میکند. این استارتاپ میگوید در صورت تکمیل بودن ظرفیت بار، کامیون برقی زیرو قادر است مسافتی بین ۱۵۰ الی ۲۰۰ کیلومتر را پشت سر بگذارد.
برای انتقال قدرت به چرخهای محور عقب، به جای موتور برقی و میل گاردان رایج، از یک اکسل الکتریکی (e-Axle) مدرن استفاده شده است. به عبارت بهتر تک موتور موجود، گیربکس و اکسل درون یک اکسل الکتریکی سبک و کوچک تجمیع شدهاند. به گفته سوئدیها، چنین ساختاری باعث کاهش وزن و بهبود مصرف سوخت میشود.
کامیون برقی زیرو در مقایسه با نمونههای درونسوز، ابعاد کوچکتری دارد، چرا که فضای بین ریلهای شاسی در آن خلوتتر است. پک باتری لیتیوم آهن فسفات در این بخش تعبیه شده و بسته به سفارش میتواند ظرفیتی بین ۱۶۰ الی ۲۰۰ کیلووات ساعت داشته باشد.
استارتاپ سوئدی حداکثر سرعت زیرو را ۹۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرده است
آنطور که ولتا تراکس اعلام کرده، تکنولوژی باتری لیتیوم آهن فسفات با خودروهای تجاری بزرگ تناسب بهتری دارد، زیرا از مزایایی، چون چرخه عمر بالا، امکان طراحی ساختارهای مستحکم برای سلولهای باتری و پایداری حرارتی خوب برخوردار است.
علاوهبر موارد فوق، ایمنی باتری لیتیوم آهن فسفات بهتر از سایر باتریها بوده و در صورت تصادف شدید و ایجاد حفره، پک آن دچار آتشسوزی نمیشود. مساله حائز اهمیت دیگر اینکه در ساخت این باتری از فلزات ارزشمند و کمیاب استفاده نشده، به همین خاطر مشکل کمبود منابع گریبانگیر آن نیست
ولتا تراکس زیرو طراحی مدرنی دارد. صندلی راننده در این کامیون در قسمت میانی تعبیه شده و با توجه به شیشهای بودن بخش اعظمی از کابین، راننده دیدی ۲۲۰ درجهای دارد.
در مقایسه با کامیونهای رایج، صندلی راننده زیرو در ارتفاعی پایینتر قرار دارد. به گفته ولتا تراکس در این کامیون ارتفاع چشمان راننده حدود ۱.۸ متر از سطح زمین است. این امر سبب میشود راننده زیرو دیدی مشابه با عابرین پیاده و رانندگان خودروهای سواری داشته باشد که آن هم به نوبه خود ایمنی را ارتقا میدهد.
برای نمایش پشت خودرو، در ولتا تراکس زیرو از دوربینهای دید عقب استفاده شده است. این کامیون از سیستم دید ۳۶۰ درجه نیز سود میبرد. سیستم پایش نقاط کور با قابلیت تشخیص اجسام، فرمان فعال، دستیار تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، دستیار دنده عقب، دستیار تعویض خطوط و اخطار خروج از بین خطوط جزو دیگر سامانههای ایمنی زیرو هستند.
وظیفه ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده در ولتا تراکس زیرو بر عهده یک نمایشگر دیجیتال گذاشته شده است. در دو طرف فرمان، دو نمایشگر لمسی دیگر وجود دارند که راننده میتواند از طریق آنها امکانات مختلف خودرو را کنترل کند.
برای ورود و خروج راحت به کابین، درهای زیرو به صورت کشویی طراحی شدهاند
با ۹,۴۶۰ طول، ۲,۵۵۰ عرض و ۳,۴۷۰ ارتفاع، ولتا تراکس زیرو مشکلی از بابت تردد در خیابانهای باریک داخل شهر نخواهد داشت. این کامیون سبز ظرفیت حمل ۸.۶ تن بار را دارا بوده و قادر است به لطف فضای بار ۳۷.۷ متر مکعبی، ۱۶ پالت اروپایی را در قسمت بار خود جا دهد. امکان نصب محفظههای بزرگ مجهز به سردکن نیز در این کامیون سوئدی وجود دارد.
تستهای میدانی زیرو با همکاری چند شرکت بزرگ لجستیکی و تحویل کالای اروپایی برای نیمه اول سال آینده برنامه برنامهریزی شده است. نسخه نهایی این کامیون الکتریکی از سال ۲۰۲۲ در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.
منبع:carscoops