جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

پیش بینی قیمت دلار تا ۴۰ هزار تومان!

  • کد خبر: ۴۲۷۸۳
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
  • ۱۴
پیش بینی قیمت دلار تا ۴۰ هزار تومان!
اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی: با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به دلار، مساله انتخابات آمریکا هم اهمیت بالایی برای ماه‌های آینده خواهد داشت.
به گزارش شهرآرانیوز، وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: باید بگویم ما دو بازار داریم که به هم مرتبط هستند. یکی بازار دارایی‌ها و دیگری هم بازار کالا‌ها و خدمات است. معمولا در اقتصاد ایران تسری قیمت‌ها از بازار دارایی به سمت بازار کالا و خدمات است. یعنی هر زمان که بازار دارایی‌ها واکنش نشان می‌دهد و سایر بازار‌ها نیز دچار نوسان می‌شوند. همچنین ما پنج نوع بازار دارایی داریم (دلار، طلا، خودرو، مسکن و سرمایه)، متاسفانه به دلیل مشکل تحریم‌ها و آسیب‌پذیری‌های ساختاری در اقتصاد ایران، در حال حاضر شاهد آن هستیم که بازار دارایی با افزایش قیمت قابل توجهی همراه است. این امر از دلار و طلا شروع می‌شود و به تبع آن خودرو و مسکن نیز متحمل نوسان می‌شوند؛ به علاوه بازار سرمایه هم که طی ماه‌های گذشته رشد شتابان داشت، در یک ماه اخیر تنزل پیدا کرد. در مجموع بازار مذکور (دارایی‌ها) نوسانات بسیاری به خود دیده است؛ به‌طوری‌که دلار از رقم ۲۰ هزارتومان در یکی دو ماه گذشته به نرخ ۲۵ هزار تومان رسید. بازار‌های طلا، خودرو و مسکن نیز متاثر از همین مساله شاهد افزایش قیمت‌ها بودند. گفتنی است بازار دوم یعنی کالا و خدمات که سفره عموم مردم است، تحت تاثیر عوامل مذکور و نوسان دارایی‌ها دستخوش دگرگونی شده است.

دلایل دیگری که بازار دارایی‌ها را با روند نامناسب، بی‌ثباتی و افزایش قیمت قابل توجه مواجه ساخته است (جدا از بحث تحریم‌ها) نبود یک افق روشن در اقتصاد، عدم اصلاحات ساختاری و آسیب‌پذیری‌های مختلف است. لازم به ذکر است بر اساس آمار منتشر شده حدود ۷۰ درصد هزینه‌های تولید در اقتصاد ایران، وابسته به دلار است؛ بر همین اساس زمانیکه قیمت آن از ۱۵ هزار تومان در اوایل سال جاری به ۲۵ هزار تومان می‌رسد به طبع هزینه‌ها تولید هم افزایش پیدا می‌کند و آثار این مهم را در می‌توان در بازار کالا و خدمات دید. در حالت کلی منشا تمام گرانی‌ها را می‌توان در بالارفتن قیمت ارز دید. از طرفی دیگر، کسری‌های تجاری غیرنفتی، ناترازی ارزی، تحریم‌ها و تاثیر آن‌ها بر پتروشیمی و مشتقات نفتی و رشد نقدینگی۳۰ درصدی، منجر شده تا تورم در کشور ما نسبت به خارج شتاب بیشتری بگیرد، به طوریکه تورم جهانی به طور میانگین حدود پنج درصد است و اختلاف بسیاری با نرخ تورم در ایران دارد. ذکر این نکته ضروری است، که قیمت امروز ارز تابع کسری‌ها مذکور است که توان کنترل آن را دریغ کرده و تاثیر بسیاری بر بازار‌های دارایی داشته است. شایان ذکر است نبود بدهی خارجی تنها نقطه امیدوارکننده‌ای است که از این بابت مشکلی اقتصاد ما را تهدید نمی‌کند، به طور حتم اگر چنین اتفاقی می‌افتاد، اوضاع بسیار وخیم‌تر می‌شد.

ما دو سناریو خوشبینانه و بدبینانه داریم. قسمت خوب ماجرا آن است که اگر بایدن پیروز انتخابات آمریکا شود و در کنار آن بتوانیم بیماری کرونا را مهار کنیم و صادرات غیرنفتی ما با همسایگان به روال سابق بازگردد، از سوی دیگر شاهد گشایش اقتصادی در روابط بین‌الملل باشیم و واردات را ساماندهی کنیم، از اتلاف منابع ارزی برای واردات کالا‌های لوکس جلوگیری و چالش‌های فعلی برطرف شود، به علاوه صادرات نفت هم تا حدودی از وضعیت بغرنج کنونی خارج شود و سر و سامان بگیرد، می‌توان انتظار داشت شرایط بهتر شود. به طوریکه در صورت ایجاد چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت قیمت دلار حداقل به کانال ۲۰ هزار تومان بازگردد.

اما از سوی دیگر سناریو بدبینانه آن است که مجدد ترامپ پیروز انتخابات شود و نتوان اصلاحات ساختاری انجام داد؛ یعنی به تبع آن کسری بودجه جبران نشود، رشد نقدینگی شتاب بیشتری بگیرد، واردات ساماندهی نشود و مشکلات فعلی (صادرات غیرنفتی و نفتی) هم همچنان پابرجا بماند که در این صورت پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار به کانال ۳۰ هزارتومان خواهد رسید. (زمانیکه ما از کانال ۳۰ هزارتومان صحبت می‌کنیم، به این معنی است که ممکن است از ۳۱هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان هم افزایش یابد). به طور کلی وضعیت پیش‌رو به مسائل داخلی و بین‌المللی در روز‌های آینده بستگی دارد. همچنین در پنج، شش ماه اخیر به دلیل بیماری کرونا و مسدود بودن مرزها، صادرات ما به کشور‌های همسایه با تعلل رو به رو است؛ به علاوه همانگونه که پیش‌تر اشاره شد با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به دلار، مساله انتخابات آمریکا هم اهمیت بالایی برای ماه‌های آینده خواهد داشت.  
 
منبع: آرمان‌ملی

بیشتر بخوانید:
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
0
12
واقعا خیلی صحبت های کارشناسی ای بود. یه چیزی بگید که مردم کوچه و بازار ندونند حداقل.
دکتر سید علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
21
4
ملت ولایت مدار ایران دوستدار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند تا کنون کوچکترین اعتراضی به مشکلات اقتصادی نکرده و نخواهند کرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
9
1
تمام مطلب بنظر من با واقعیت سازگاره اما گیریم که دلار شد ۴۰ تومن حاصلش چیه؟حاصلش اینه که خرید و فروش خیلی کالاها راکد میشه مثل مسکن که الان تقریبا راکده, اینطور ورشکستگی بیشتری برا بازار کالا خودرو و مسکن به ارمغان میاره،اونایی که اقتصاد میدونن لطفا جواب بدن هیچ راه دیگه ای برای کاهش ارزش دلار نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
1
3
یعنی نظر ملت مهمه که نظر میخواین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
2
خداریشه ی ظلم رابخشکاند
ابی
Netherlands
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
2
3
ثروتمن ها پولدارتر فقیرا فقیر تر بذار دولار بره ب صد هزار کیه بکیه ثروتمن میخور پربار تر میشه فقیرام از گرسنگی میمیرن صلوات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
خدا بهمون رحم کنه...چقد مسوولین بفکر ما هستن
س.پ
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
0
2
هجوم مردم عادی یا قشرهای مختلف جامعه بسوی خرید ارز و دلار و سکه برای حفظ ارزش پولشان یا سراپا نگه داشتن خودشان هم به وخامت اوضاع دامن میزند وباعث افزایش قیمت ها میشود،که دودش در چشم خودشان میرود.و اگر دولتی وجود داشته باشدو بخواهداقدامی بکند یا خودش به دنبال کاسبی نباشد، جلوگیری از این مورد کار سختی نیست.
esi
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
0
نویسنده این متن کجاست که هنوز به ریاست جمهوری نرسیده دلار شد ۳۱ بگید بیاد از اول نظره دیگه ای بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
1
تحریم ها مربوط به خزانه داری امریکا است و هر رئیس جمهوری که در آمریکا رای بیاورد هیچ تفاوتی ندارد و تمام مشکلاتی که به تحریمها مربوط می شود اساسا دروغ و فراافکنی است و من با چشم خودم شاهد هستم که تجهیزات خارجی آنقدر که در گمرگ و ترخیص کالا و تخصیص ارز معطل می شوند در انتقال آن از کشور خارجی به ایران معطل نمی شوند
اشکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
2
واقعا از مسعولین متشکریم.
زمانی حسرت دلار ۴ تومنی میخوردیم الان حسرت دلار ۱۵ تومنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
2
خدا خودش باعث وبانی گرونی رو نابود کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
2
چقدر مسئولان به فکر مردم هستند. فقط روز به روز پولدار پولدارتر فقیر فقیرتر میشه. واقعا خسته نباشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
1
اوخی، بیچاره مسئولین!این همه ک بفکر مان همه موهاشون سفید شد!اصلا برا مردم آروم و قرار ندارن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->