افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گلی زیبا و عجیب در لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان ویدئو | جشن قهرمانی بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از صعود به مرحله بعد حریف تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ چه تیمی است؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و بحرین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صعود تاریخی تیم ملی فوتسال افغانستان به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: امروز می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم علمای شیعه افغانستان مطالبات خود را از طالبان مطرح کردند
سرخط خبرها

لاجورد زیباترین سنگ معدنی افغانستان

  • کد خبر: ۴۵۷۸۹
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
لاجورد زیباترین سنگ معدنی افغانستان
سنگ لاجورد از مهم‌ترین سنگ‌های معدنی کشف‌شده در افغانستان است که درجه سختی بالایی دارد. این سنگ که زیبایی خیره کننده‌ای دارد و علاوه بر جواهرسازی کاربردهای مهم دیگری هم دارد.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآنیوز  - در گذشته‌های دور علاوه بر خواص، جنبه تزیینی این سنگ نزد ثروتمندان، کاربردهای دیگر آن در رنگرزی پارچه، لعاب و نقاشی، ظروف سفالی و کاشی‌سازی مشهود است و بهتر است بدانید که از سنگ لاجورد در عرصه درمان و پزشکی نیز استفاده می‌شود.

 

لاجورد زیباترین سنگ معدنی افغانستان


آشنایی با خواص سنگ لاجورد

جالب است بدانید که در هزاران سال پیش از لاجورد به‌عنوان سنگی قیمتی و تزیینی استفاده می‌شده است و در واقع استخراج آن به اوایل سده ۷ پیش از میلاد در افغانستان بازمی‌گردد که با گذر زمان از مناطق دیگری همچون ارمنستان، پاکستان و بخشی از آفریقا نیز به دست آمده است.

 

لاجورد در واقع در مراحل زمین‌شناسی به‌صورت مرمر کریستال است و به‌علت ترکیب آن بیش از اینکه یک کانی باشد، یک سنگ محسوب می‌شده است. این نوع از سنگ‌ها از اساس از «لازوریت» تشکیل شده و در حالی که ترکیبات باقی آن از سودالیت، پیریت، کلسیت و دیگر مواد معدنی مکمل است.

 

این سنگ به‌راحتی با سنگ‌های آبی مات دیگر نیز مانند سودالیت‌ها و آزوریت‌ها اشتباه گرفته می‌شود. البته سنگ آزوریت، هم درجه سختی کمتری دارد و هم از رنگ تیره‌تری برخوردار است. همچنین سنگ سودالیت نیز در قیاس با لاجورد دارای کم‌رنگ‌تر است و دانه‌هایش به اندازه سنگ لاجورد مرغوب نیستند.

 

لاجورد زیباترین سنگ معدنی افغانستان


خواص سنگ لاجورد

خواص سنگ لاجورد و زیبایی خیره‌کننده آن، این سنگ را در شمار سنگ‌های پرطرف‌دار و محبوب قرار داده است که با اندکی توجه به تاریخچه آن می‌توان به اهمیت لاجورد در میان اقوام و ادیان گذشته پی برد.

 

این سنگ در واقع به‌دلیل مزایا و خاصیت بی‌شماری که دارد، پیشینه‌ زیادی در میان مصریان، عراقی‌ها، مردم سواحل مدیترانه، ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها داشته است. به‌طور کلی خواص این نوع سنگ موجب شده است مصریان آن را با عنوان سنگی زینتی و جادویی همیشه همراه خود داشته باشند. در تاریخ آمده است که کلئوپاترا از پودر سنگ لاجورد به‌عنوان ابزاری برای آرایش استفاده می‌کرده است.

 

امروزه شاهد توجه بیش از حد به سنگ لاجورد در صنعت جواهرسازی و زیورآلات هستیم، زیرا این زیورآلات در عین سادگی زیاد، نشانی از اصلیت برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

لاجورد زیباترین سنگ معدنی افغانستان


ویژگی‌های سنگ لاجورد

خواص سنگ آبی مانند دیگر سنگ‌های مؤثر و پرانرژی موجود در طبیعت، شامل 2 بخش کاملا مجزاست و خواص سنگ لاجورد نیز مانند خواص سنگ حدید بی‌شمار است.

 

این سنگ خواص زیادی دارد از جمله: الهام‌بخش‌بودن، افزایش اعتمادبه‌نفس، محافظ در برابر حمله‌های روانی، اکسیر قدرتمندبودن، ارتقای آگاهی و بینش، دورکردن ترس از جان آدمی، آرامش‌بخش‌بودن، کمک به درک خوب احساسات و علایق اطرافیان، تحریک هوشیاری، بالابردن شهود، رفع بن‌بست‌های احساسی و عاطفی، پالایش بصیرت‌های معنوی، درمان دردهای عصبی، کنترل فشار خون و تقویت تارهای صوتی.
معادن لاجورد در کجا قرار دارد

 

معادن لاجورد در جهان بسیار معدود هستند و امروزه معادن بدخشان افغانستان، دره کوکچه در منطقه کرانومونجان، همچنین کوه‌های غرب هندوکش، نزدیک سرچشمه رودخانه آمودریا، جزو بهترین نوع‌های لاجورد در جهان را دارند که هنوز هم با روش‌های سنتی از آنجا لاجورد استخراج می‌شود.

 

کوه‌های چاگای پاکستان در محلی موسوم به بی‌بی دیک در ۳۵ کیلومتری شمال دال بندیان در نزدیکی مرز افغانستان، دریاچه بایکال در غرب روسیه که لاپیس لازولی در آنجا حاوی مرمر دولومیتزه است، پامیر، آمریکای جنوبی، شبه‌جزیره سینا و همچنین مناطقی از ایران از دیگر منابع سنگ لاپیس لازولی می‌باشند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->