نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است
سرخط خبرها

زرین‌کوب، پیوند ناگسستنی تاریخ و ادبیات معاصر ایران

  • کد خبر: ۴۲۹۶۷
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
زرین‌کوب، پیوند ناگسستنی تاریخ و ادبیات معاصر ایران
علی صمدی‌جوان_پژوهشگر تاریخ ایران
درک تاریخ و خوانش روان گذشته، شاید یک ارزش برای هر ملتی باشد که پیشینه تمدنی بزرگی دارد، اما اینکه بتوانیم تاریخ را با لحنی ادیبانه و شیوا برای یک ملت به رشته تحریر درآوریم، هنر بزرگی کرده‌ایم. درواقع از وظایف یک پژوهشگر، انتقال درست، صریح و ساده، همراه با امانت‌داری از یک واقعه تاریخی است تا همگان بتوانند از گذشته خود آگاه شوند.

دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، استاد فقید دانشگاه تهران و محقق و ادیب ایرانی، نمونه بارز این صفات بود. کمتر شخصیتی مانند زرین‌کوب در تاریخ معاصر داریم که تسلطش بر ادبیات، تصوف، عرفان و تاریخ در سطح عالی باشد و بتواند تمام علوم یادشده را با قلمی شیوا و رسا به معاصران آموزش و به آیندگان هدیه کند.

قدرت قلم در دستان زرین‌کوب چنان زیاد است که وقتی برای اهل فن می‌نوشت، می‌توانست از نثری سنگین بهره برد و زمانی که می‌خواست آگاهی عمومی را افزایش دهد، نوشته‌هایش برای عموم مردم نیز خواندنی می‌شد؛ بنابراین می‌توان گفت زرین‌کوب ادبیات فاخر و ادبیات روان را در تاریخ‌نگاری خود به‌صورت هنرمندانه‌ای ترکیب می‌کرد و همین سبب افزایش مقبولیت علمی آثارش بود.

دکتر زرین‌کوب باتوجه‌به اینکه دکتری ادبیات فارسی داشت و سال‌ها در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران خدمت کرد، تسلط حیرت‌آوری در تاریخ اسلام، تاریخ ادیان، تاریخ کلام و مجادلات فرق، تاریخ تصوف اسلامی و تاریخ علوم داشت و همین در پرداخت علمی و عملی وی به حوزه علوم انسانی تأثیرگذار بود. معاشرت و معاصرت با بزرگانی همچون ملک‌الشعرای بهار، بدیع‌الزمان فروزانفر، عباس اقبال‌آشتیانی، عباس زریاب‌خوئی و... سبب شد تا این نسل از فرهیختگان معاصر ایران با تأکید بر دکتر زرین‌کوب، پیوند ناگسستنی تاریخ و ادبیات را بار دیگر زنده و پژوهش‌های علوم انسانی را بازتعریف و سپس منتشر کنند. ناگفته پیداست پژوهش‌های تاریخی محض، از اساس خشک و بی‌روح است و اگر از عصاره ادبیات بهره‌ای نبریم، خواننده را به مطالعه و پژوهشگر را به تحقیق و تفحص وادار نکرده‌ایم. بنابراین، رنج و زحمتی که زرین‌کوب و دیگران در مطالعات علوم انسانی متحمل شدند، بنای پژوهش‌های منعطف و رسای امروزی است.

زرین‌کوب در بررسی و مطالعه‌های تاریخی خود به‌ویژه در حوزه مطالعات تاریخ اسلام، یادگاری‌های زرینی برجا نهاده است. ایشان درباره تمدن اسلامی می‌نویسد: تمدن اسلام که وارث فرهنگ قدیم شرق و غرب شد، نه تقلیدکننده صرف از فرهنگ‌های گذشته بود و نه ادامه‌دهنده محض، بلکه ترکیب‌کننده و تکمیل‌ساز بود. دوره کمال آن که با غلبه مغول به پایان آمد، دوره سازندگی بود، ساختن یک فرهنگ جهانی و انسانی. آنچه این تمدن را جهانی کرده است، درواقع نیروی شوق و اراده کسانی است که خود از هر قوم و ملتی که بودند، به‌هرحال منادی اسلام بوده‌اند و تعلیم آن. از یک طرف از ماهیت فرهنگ و تمدن غرب آگاه بود و از طرفی دیگر با فرهنگ ایرانی آشنایی کاملی داشت. همین دوسویه بازنگریستن و جامعیت در شناخت است که او را برمی‌انگیزد تا بیندیشد که چگونه می‌توان فرهنگ امروز ایران را که درواقع آمیزه‌ای است از فرهنگ سنتی و فرهنگ مغرب‌زمین، سروسامان داد و بهنجارتر کرد. به‌همین دلیل در بسیاری از سخنرانی‌ها و مقالاتش، بحث غرب‌گرایی و غرب‌گریزی، چندوچون فرهنگ ملی، راه‌های وام‌گیری فرهنگی از غرب و مسائلی از این دست را پیش کشید.

جامع‌الاطراف‌بودن این مدرس و اندیشمند بزرگ ایران باعث شکوفایی و پیوند‌های ناگسستنی در علوم تاریخ و ادبیات شد و کسی که پله‌پله تا ملاقات خدا می‌رود، می‌تواند به دادگری، تاریخ را در ترازوی انصاف بگذارد و روزگاران را به رشته تحریر درآورد و شگفتا که در تمام آثار تکرارناشدنی عبدالحسین زرین‌کوب، تاریخ و ادبیات جلوه جمال آثار ایشان است.

۲۱ سال از کوچ استاد بزرگ ادبیات و تاریخ ایران می‌گذرد و نسل جدیدی از محققان تاریخ و ادبیات ایران، همواره مدیون آثار مهم و جریان‌ساز ایشان هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->