مدیرعامل توانیر: همکاری ایران و چین در طرح‌های انرژی گسترش خواهد یافت تعاونی ها؛ ظرفیت مغفول اقتصاد ایران | عدالت اقتصادی، اشتغال زایی و مردمی شدن اقتصاد با تعاونی‌ها نوری قزلجه: بخش کشاورزی رشد ۵.۶ واحدی داشته است افزایش قیمت دلار موقتی است جزئیات پیش‌فروش سکه مرکز مبادله اعلام شد بنزین سوپر با قیمت تمام شده به‌زودی عرضه می‌گردد چرا برق بعضی خانه‌ها هیچوقت قطع نشد؟ | پیگیری شهرآرانیوز برای چالش «فیدرها» در شبکه برق استان هشدار معاون وزارت کار: ۶۰ درصد کارگران ایران «حداقل مزد» می‌گیرند! قیمت‌های قطعی پیش‌فروش سکه مرکز مبادله اعلام شد| سکه تمام ۸۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ایران چک ۵۰ هزار تومانی با طرح جدید حرم حضرت امام رضا (ع) + عکس پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ | دلار در کشاکش بازارساز و افزایشی‌ها، ۱۰۲ هزار تومانی شد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴| افزایش اونس جهانی و دوراهی قیمت سکه تداوم ریزش قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) | قیمت خودرو‌ها افت کرد ویدئو | منابع کالابرگ تامین شد | احتمال برداشت از فردا (۱۳ شهریور ۱۴۰۴) طرح حمایت از سرمایه‌گذاری برای تولید در مشهد مقدس تکمیل شد هیاهو برای هیچ | چرا وام ۲ میلیارد تومانی بانک مسکن به کار مردم نمی‌آید؟ رشد قیمت ران مرغ در مشهد | گوشت گوسفندی و گوساله چند؟ (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) پرداخت وام مسکن ۲ میلیارد تومانی با سود ۹ درصد + جزئیات فراخوان وزارت کار برای ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به واحد‌های تولیدی پوشاک (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) پیش فروش محصولات سایپا ویژه شهریور ماه ۱۴۰۴ + جزئیات رشد شارپی بورس برای سومین روز متوالی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) پرداخت بیش از ۹۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) ثبت بیش از ۵۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در سامانه املاک و اسکان کشور توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره ۱۳ کیلوگرم طلای توقیفی بابک زنجانی +فیلم قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) | رنج منفی دلار در کانال ۱۰۲ هزار تومان ۶۰ هزار متقاضی خراسان رضوی در صف شبکه بانکی رکوردشکنی تاریخی انس جهانی | خرید کم‌سابقه بانک‌های مرکزی (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) رشد قیمت طلا در مشهد (۱۲ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

سامان‌دهی بازار خودرو از طریق عرضه خودرو صفر در بورس

  • کد خبر: ۴۲۹۹۷
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
سامان‌دهی بازار خودرو از طریق عرضه خودرو صفر در بورس
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس جزئیات طرح سامان‌دهی بازار خودرو را توضیح داد و گفت: مبنای این طرح اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالاست و تلاش شده است تا با استفاده از این سازوکار، همه راه‌های توزیع خودرو صفر به غیر از مسیر بورس بسته شود تا خودروسازها نتوانند از درب‌های پشتی خودرو بفروشند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضاست که قیمت را تعیین می‌کند و عملا قیمت‌گذاری دستوری به‌دلیل ناکارآمد‌بودن حذف می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به جزئیات طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: قرار است با عرضه تمام خودروهای صفر در بورس، جلو فروش این خودروها توسط خودروسازان از درب‌های پشتی گرفته شود.

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست رونمایی طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک که عصر امروز در اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر برگزار شد در خصوص نابسامانی‌های بازار خودرو گفت: در حال حاضر کشور ظرفیت تولید خودرو را دارد اما به دلیل توزیع غیر شفاف و غیر منطقی خودرو عملا بازار خودرو دچار مشکلات زیادی شده است. وقتی کالای مصرفی مانند خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شود، ناخوداگاه بازار خودرو نابسامان شده و قیمت ها بالا می‌رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بر این اساس طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک با همکاری اندیشکده‌ها و کارشناسان در مجلس آماده شده و بعد از اعلام وصول، در حال حاضر در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی است.

 

پایان فروش خودرو از درب‌های پشتی با استفاده از ابزار بورس

وی خاطر نشان کرد: مبنای این طرح اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا است و تلاش شده است تا با استفاده از این سازوکار، همه راه‌های توزیع خودرو صفر به غیر از مسیر بورس بسته شود تا خودروسازها نتوانند از درب‌های پشتی خودرو را به فروش برسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین میکند و عملا قیمت گذاری دستوری به دلیل ناکارآمد بودن حذف می‌شود.

ایزدخواه با توجه به سازکار شفاف بورس اظهار کرد: بر اساس این طرح به هر کد ملی فقط یک مدل خودرو در سال تعلق می‌گیرد و یک پیشنهادی هم مطرح که بر فروش خودرو صفر تا دو سال بعد از خرید، مالیات وضع شود تا تقاضا سرمایه‌ای به حداقل برسد. با این شیوه عملا قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد بلکه قیمت تمام شده کارخانه که توسط فرمول شورای رقابت تعیین می‌شود وجود خواهد داست و این فرمول هم شفاف بیان خواهد شد.

 

سود خودروسازها باید در افزایش تولید باشد

این نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به‌جای اینکه به جیب دلالان یا خودروساز برود در اختیار دولت قرار گرفته و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها پایین بیاید.

ایزدخواه اضافه کرد: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک پیشنهاد شده است تا از مالیات اخذ شده از بورس خودرو، 20 درصد به خزانه رفته و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود و 70 درصد هم به خودروسازها وام کوتاه‌مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند. در این میان فقط 10 درصد برای پاداش به خودرو‌سازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودرو آن‌ها بالا بود به تشخیص شورای رقابت به خودرو‌سازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده است تا سود خودروساز صرفا در افزایش تولید قرار گیرد.

 

ایمنی و مصرف سوخت از مؤلفه‌های اثرگذار بر سود خودروسازها هستند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه نشست در خصوص دغدغه کیفیت خودرو که همواره برای مصرف‌کنندگان مطرح است نیز گفت: در شاخص‌هایی که برای فرمول جدید تعیین قیمت تمام شده خودرو پیشنهاد شده، مؤلفه‌هایی مانند مصرف سوخت، ایمنی و صادرات خودرو هم در نظر گرفته شده است و در صورتی که خودرویی ایمنی بالایی داشته باشد اجازه سود بیشتری هم به خودروساز داده خواهد شد تا به این ترتیب خودرو‌ساز برای رسیدن به سود بیشتر مجبور به افزایش کیفیت باشد.

وی خاطر‌نشان کرد: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک امکان تولید خودرو دست‌ساز و غیر کارخانه‌ای هم فراهم شده است تا با این روش به کاهش قیمت خودرو از جنبه‌های مختلفی کمک شود.

ایزدخواه درباره جایگاه خودروهای اسقاطی در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: در این طرح خودروسازها مکلف شده‌اند تا به ازای هر 5 خودرو جدیدی که تولید می‌کنند، یک خودرو را اسقاط کنند که این موضوع به افزایش اسقاط خودروها و کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد.

 

ممنوعیت سهام‌داری لایه‌ای خودروسازها

وی افزود: در این طرح سهام‌داری لایه‌ای و چرخشی برای خودروسازها ممنوع شده و خودروسازها موظف هستند به فاصله کمی بعد از لازم‌الاجرا‌شدن قانون، سهام‌های لایه‌ای و چرخشی خود را بفروشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره قراردادهای خارجی خودروسازان عنوان کرد: بر اساس این طرح قراردادهای خارجی باید پیوست فناورانه داشته باشد و معاونت علمی ریاست جمهوری موظف است که پیوست‌های فناوری این قراردادها را بررسی کند.

ایزدخواه در پایان اظهار کرد: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک پیشنهاد شده است تا صنایع نظامی هم اجازه داشته باشند تا با رعایت همه قوانین و شفافیت کامل به صنعت خودرو ورود کرده و مثلا به انتقال فناروی در صنعت خودرو بپردازند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->