آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار میوه و تره بار از فردا (۴ بهمن ۱۴۰۳) | با گرانفروشان برخورد قانونی می‌شود بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در مشهد افتتاح شد | نوآوری و فناوری در خدمت کشاورزی منطقه ویژه اقتصادی معدنی مشترک با افغانستان در سنگان خواف ایجاد می‌شود زمان عرضه سکه‌های بهار آزادی تاریخ ۱۴۰۴ اعلام شد سمند LX در مشهد ۳۰۰ میلیون تومان | قیمت خودرو‌های داخلی (چهارشنبه، ۳ بهمن ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های خارجی در مشهد (۳ بهمن ۱۴۰۳) | این خودرو‌ها را با کمتر از یک میلیارد تومان بخرید سهام عدالت متوفیان مشمول کدام سهامداران می‌شود؟ برای مبالغ بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، قبض برق میلیونی صادر می‌شود طرح فروش و پیش ثبت نام فیدلیتی الیت بهمن موتور از امروز (چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳) + جدول ویدئو | روایت رهبر انقلاب از گلایه‌های یک تولیدکننده در نمایشگاه پیشگامان پیشرفت | «من شرمنده شدم!» مالیات خودرو و موتورسیکلت اعلام شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) + بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی آخرین قیمت دلار توافقی امروز (چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳) چند؟ دلار حواله کاهشی شد جهش ۵۳ هزار واحدی شاخص کل | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ بهمن ۱۴۰۳) زمان خرید عرضه اولیه «شمس» مشخص شد | چقدر نقدینگی مورد نیاز است؟ رشد ۱.۵ میلیونی قیمت سکه در مشهد (۳ بهمن ۱۴۰۳) رئیس شورای شهر مشهد در صحن علنی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت کامل پیمانکار و شهرداری برای اتمام فاز یک خط ۳ مترو+ویدئو واردات خودرو کارکرده با مدل ۲۰۲۰ و قبل از آن ممنوع اعلام شد طلا رکورد شکست | طلا وارد کانال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) قطع برق امسال هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال به شیلات خراسان رضوی خسارت زد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۳ بهمن ۱۴۰۳) | قیمت بعدی بیت‌کوین چند است؟ رشد ۲۷ درصدی ترانزیت جاده‌ای در ۱۰ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ ثبت سفارش واردات خودرو‌های نو و کارکرده توسط اشخاص آغاز شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد ۴ نمونه از خصوصی‌سازی‌های موفق را معرفی کرد نرخ تورم دی ماه ۳۲ درصد شد ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزار و ۵۳۲ تومانی چقدر شد؟ (۳ بهمن ۱۴۰۳) بیشترین حقوق ماهانه در ایران را کدام افراد دریافت می‌کنند؟ جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات در مشهد اعلام شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) | سیب‌زمینی کیلویی ۲۵ هزار تومان عرضه بنزین سوپر در تهران و کرج (۳ بهمن ۱۴۰۳) + مسیریابی قیمت طلای جهانی امروز (چهارشنبه، ۳ بهمن ۱۴۰۳) چند؟
سرخط خبرها

سامان‌دهی بازار خودرو از طریق عرضه خودرو صفر در بورس

  • کد خبر: ۴۲۹۹۷
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
سامان‌دهی بازار خودرو از طریق عرضه خودرو صفر در بورس
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس جزئیات طرح سامان‌دهی بازار خودرو را توضیح داد و گفت: مبنای این طرح اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالاست و تلاش شده است تا با استفاده از این سازوکار، همه راه‌های توزیع خودرو صفر به غیر از مسیر بورس بسته شود تا خودروسازها نتوانند از درب‌های پشتی خودرو بفروشند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضاست که قیمت را تعیین می‌کند و عملا قیمت‌گذاری دستوری به‌دلیل ناکارآمد‌بودن حذف می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به جزئیات طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: قرار است با عرضه تمام خودروهای صفر در بورس، جلو فروش این خودروها توسط خودروسازان از درب‌های پشتی گرفته شود.

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست رونمایی طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک که عصر امروز در اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر برگزار شد در خصوص نابسامانی‌های بازار خودرو گفت: در حال حاضر کشور ظرفیت تولید خودرو را دارد اما به دلیل توزیع غیر شفاف و غیر منطقی خودرو عملا بازار خودرو دچار مشکلات زیادی شده است. وقتی کالای مصرفی مانند خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شود، ناخوداگاه بازار خودرو نابسامان شده و قیمت ها بالا می‌رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بر این اساس طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک با همکاری اندیشکده‌ها و کارشناسان در مجلس آماده شده و بعد از اعلام وصول، در حال حاضر در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی است.

 

پایان فروش خودرو از درب‌های پشتی با استفاده از ابزار بورس

وی خاطر نشان کرد: مبنای این طرح اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا است و تلاش شده است تا با استفاده از این سازوکار، همه راه‌های توزیع خودرو صفر به غیر از مسیر بورس بسته شود تا خودروسازها نتوانند از درب‌های پشتی خودرو را به فروش برسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین میکند و عملا قیمت گذاری دستوری به دلیل ناکارآمد بودن حذف می‌شود.

ایزدخواه با توجه به سازکار شفاف بورس اظهار کرد: بر اساس این طرح به هر کد ملی فقط یک مدل خودرو در سال تعلق می‌گیرد و یک پیشنهادی هم مطرح که بر فروش خودرو صفر تا دو سال بعد از خرید، مالیات وضع شود تا تقاضا سرمایه‌ای به حداقل برسد. با این شیوه عملا قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد بلکه قیمت تمام شده کارخانه که توسط فرمول شورای رقابت تعیین می‌شود وجود خواهد داست و این فرمول هم شفاف بیان خواهد شد.

 

سود خودروسازها باید در افزایش تولید باشد

این نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به‌جای اینکه به جیب دلالان یا خودروساز برود در اختیار دولت قرار گرفته و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها پایین بیاید.

ایزدخواه اضافه کرد: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک پیشنهاد شده است تا از مالیات اخذ شده از بورس خودرو، 20 درصد به خزانه رفته و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود و 70 درصد هم به خودروسازها وام کوتاه‌مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند. در این میان فقط 10 درصد برای پاداش به خودرو‌سازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودرو آن‌ها بالا بود به تشخیص شورای رقابت به خودرو‌سازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده است تا سود خودروساز صرفا در افزایش تولید قرار گیرد.

 

ایمنی و مصرف سوخت از مؤلفه‌های اثرگذار بر سود خودروسازها هستند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه نشست در خصوص دغدغه کیفیت خودرو که همواره برای مصرف‌کنندگان مطرح است نیز گفت: در شاخص‌هایی که برای فرمول جدید تعیین قیمت تمام شده خودرو پیشنهاد شده، مؤلفه‌هایی مانند مصرف سوخت، ایمنی و صادرات خودرو هم در نظر گرفته شده است و در صورتی که خودرویی ایمنی بالایی داشته باشد اجازه سود بیشتری هم به خودروساز داده خواهد شد تا به این ترتیب خودرو‌ساز برای رسیدن به سود بیشتر مجبور به افزایش کیفیت باشد.

وی خاطر‌نشان کرد: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک امکان تولید خودرو دست‌ساز و غیر کارخانه‌ای هم فراهم شده است تا با این روش به کاهش قیمت خودرو از جنبه‌های مختلفی کمک شود.

ایزدخواه درباره جایگاه خودروهای اسقاطی در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: در این طرح خودروسازها مکلف شده‌اند تا به ازای هر 5 خودرو جدیدی که تولید می‌کنند، یک خودرو را اسقاط کنند که این موضوع به افزایش اسقاط خودروها و کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد.

 

ممنوعیت سهام‌داری لایه‌ای خودروسازها

وی افزود: در این طرح سهام‌داری لایه‌ای و چرخشی برای خودروسازها ممنوع شده و خودروسازها موظف هستند به فاصله کمی بعد از لازم‌الاجرا‌شدن قانون، سهام‌های لایه‌ای و چرخشی خود را بفروشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره قراردادهای خارجی خودروسازان عنوان کرد: بر اساس این طرح قراردادهای خارجی باید پیوست فناورانه داشته باشد و معاونت علمی ریاست جمهوری موظف است که پیوست‌های فناوری این قراردادها را بررسی کند.

ایزدخواه در پایان اظهار کرد: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک پیشنهاد شده است تا صنایع نظامی هم اجازه داشته باشند تا با رعایت همه قوانین و شفافیت کامل به صنعت خودرو ورود کرده و مثلا به انتقال فناروی در صنعت خودرو بپردازند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->